Kobling problemer?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Kobling problemer?

Indlæg af Kemø »

Dav..
Jeg har lige været ude kører små 50 km på min yamaha og pludselig virkede koblingen ikke da jeg skulle bremse op for en traktor der spærrede vejen..
Jeg har taget koblingsdækslet af og koblingssneglen bevæger sig kun meget få mm (den sidder på den modsatte side af hvad den gør på nielsfups guide, altså den modsatte side af midterstregen på dækslet..)
Jeg overvejer at købe en ny koblingssnegl (er bennys uoriginale fin nok`?)..
Derudover så jeg lige at pinden som koblingssneglen skal trykke ind, slet ikke kan trykkes ind, vil det så sige jeg skal have skilt motoren ad og have kigget på koblingsskålen osv? Har i nogen idéer til hvad det kan være? :)
Jeg er temmelig ny herinde, så jeg håber i kan se det her.. Jeg er ikke ligefrem den store IT mand..
Min yamaha er fra 1976 hvis det kan hjælpe, det er en K1'er og står lovlig (tum178)...
Mvh Keld
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af Nikolaj Y »

Jeg vil sige at du skal købe en ny snegl.. den uoriginale kan godt bruges, men jeg vil klart anbefale den originale :D og pinden skal man ikke bare kunne presse ind med finderne, man skal faktisk bruge en hammer for at få den til at flytte sig lidt (jeg kan ikke huske hvor man kg man skal presse med) :D og hvis det ikke virker så skil motoren ad og se hvordan det ser ud derinde.. evt. følg motorguiden som nielsfup har lavet.. den er bare super :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af Kemø »

okay.. Jeg troede bestemt man bare kunne trykke den ind med fingeren, men dejligt at få konstateret at det ikke var muligt :)
Så er jeg næsten sikker på det bare er sneglen...
På side 41 her: http://knallertforum.dk/download/yamaha ... ahaFS1.pdf
Der kan man se at armen eller hvad man vil kalde den peger mod klokken 5.. på mit koblingsdæksel peger armen mod 8-9 så den har en meget lille vandring...

Hvordan får jeg taget sneglen af? den sidder rigtig godt fast på koblingsdækslet, som om de har sat den permanant fast...
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af Nikolaj Y »

Kemø skrev:okay.. Jeg troede bestemt man bare kunne trykke den ind med fingeren, men dejligt at få konstateret at det ikke var muligt :)
Så er jeg næsten sikker på det bare er sneglen...
På side 41 her: http://knallertforum.dk/download/yamaha ... ahaFS1.pdf
Der kan man se at armen eller hvad man vil kalde den peger mod klokken 5.. på mit koblingsdæksel peger armen mod 8-9 så den har en meget lille vandring...

Hvordan får jeg taget sneglen af? den sidder rigtig godt fast på koblingsdækslet, som om de har sat den permanant fast...
tag fjerden af som holder den og så drej den til en af siderne og så skulle den gerne glide ud af sig selv.. ellers må du vride lidt i den :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4252
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af FS1originalen »

Nu gætter jeg: Du kan sagtens trykke koblingsgrebet ind men motoren kobler ikke ud. Du har sikkert prøvet at justere koblingskablet på kabelstrammeren, men når du trykker "kammer den bare over" og bliver slap igen????

Hvis beskrivelsen passer nogenlunde så er din koblingssnegl revnet i plastikken og sidder ikke fast på metallet mere. Det passer også godt nok med at du måske ikke bare kan "skrue den ud" fordi sneglen sidder et forkert sted på armen... Du kan sikkert presse armen tilbage til kl. 5 med fingrene og så skrue den ud.

Og for en gangs skyld er der en "Benny del" jeg ikke tør anbefale - nemlig uoriginal koblingssnegl :oops: Det kan godt være den duer (kender den ikke) men jeg - og de fleste andre forumbrugere har forlængst erkendt at en koblingssnegl SKAL være original!!! Dem har Benny også...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af nielsfup »

Ja ingen tvivl om det.
Som jeg også har skrevet i guiden.
Køb endelig en original snegl. Det er det eneste der duer.
Man kan bare købe selve sneglen original og montere den på en u-original arm
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af Kemø »

Fs1originalen Du har fat i noget af det rigtige, kan sagtens trykke grebet ind men sneglen har så lille en vandring lige pt at det ikke giver noget dernede, tror bestemt den er knækket... er det noget der sker jævnligt eller var jeg bare uheldig? kan man gøre noget for at forebygge at det ikke sker igen? :)
Jeg køber en original snegl så.. Så i vil sige jeg skal købe følgene:
http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... al-91.html
http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... al-93.html
OG så bruge den originale snegl sammen med de uoriginale dele? Eller vil være lige så tosset som at kun bruge uoriginale dele? :)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af nielsfup »

Det du linker til hos Benny vil virke 110%
det er det samme jeg kørt med

Det er selve sneglen der gør forskellen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af Kemø »

Så fik jeg bestilt en ny koblingssnegl og venter på at den kommer..
Jeg tog lige et billede så I kunne se hvordan koblingssneglen ser ud her efter at den er gået i stykker :)
Vedhæftede filer
Sådan ser sneglen ud her efter den er gået i stykker.. Som I kan se sidder den modsat af hvad den burde (armen) hvis jeg ikke tager helt fejl?.. Dens vandring er i hvert fald meget lille..
Sådan ser sneglen ud her efter den er gået i stykker.. Som I kan se sidder den modsat af hvad den burde (armen) hvis jeg ikke tager helt fejl?.. Dens vandring er i hvert fald meget lille..
DSC_0106-1024.jpg (121.22 KiB) Vist 9689 gange
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4252
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af FS1originalen »

Den er vist go nok... Den er dårlig :(n)

For at skrue den ud skal du presse armen tibage indtil fjederen ikke er strukket ud mere. Det pjejer at kunne gøres med et par tommelfingre...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af Kemø »

Bare iorden :)
Niels fup skriver at når jeg skal have den nye snegl i så skal jeg "stukke" noget.. hvad mener han med "stukke"? Det står i guiden... (Er der evt en af jer der kan beskrive hvordan jeg skal gøre "skridt for skridt"? :)
Ps: jeg fik sneglen ud dog var den ret svær at skubbe tilbage, men det gik da..
Mvh Keld..
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af Kemø »

Så fik jeg den nye Snegl..
Nu skal den samles og jeg er kommet til det trin hvor jeg skal holde kuglen inde så den ikke ryger ud... hvordan og med hvadd skal jeg gøre det? Synes ikke der er noget med til at gøre det.. :)
Mvh Keld
Vedhæftede filer
Dette er sådan min snegl ser ud... kuglen har fri adgang til friheden...<br />hvad skal jeg gøre for at den ikke har det? :)
Dette er sådan min snegl ser ud... kuglen har fri adgang til friheden...
hvad skal jeg gøre for at den ikke har det? :)
DSC_0122-1024.jpg (29.42 KiB) Vist 9642 gange
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af Dewil »

Nielsfup´s måde med at tage en kugle og sætte det i pressen en super.

Som knægt lagde jeg sneglen på en klods, tog mejslen og lavede et kryds, så de to dele ikke faldt fra hinanden...... men har tænk mig at gøre som Niels fremover. :dust
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af Dewil »

Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af Kemø »

Ja det ser helt fint ud... mange tak :)
Men det får da ikke den lille kugle til at blive inde hvad den skal??!.. Hullet er præcist det samme som før i mine øjne...
Den kant der er "over" armen, er det den man skal banke ned eller hvad? :)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af Dewil »

Jeg er helt sikker på at kugle-metoden virker, så gå du bare i gang så du kan komme ud og blære dig på din FS1... :lol:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af Kemø »

Okay.. så jeg sætter der hele sammen, lægger kuglen i... tager en større kugle og ligger over hullet til den lille kugle og begynder at presse.. Og så vil den holde armen og kuglen inde efter?..
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af Dewil »

Det er tanken ja.... :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af Kemø »

Lyder underligt, men stoler på at det kommer til at virke :)
Prøver lige når jeg får tid... Har i andre måder man kan presse på end via en presse bænk? Har kun skrustik kan det bruges?...
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4252
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Kobling problemer?

Indlæg af FS1originalen »

Jeg tror du har vendt tætningsringen forkert!!!!!!
Den skal vende så den kan gå NED i hullet i skjoldet.

Jeg plejer at skrue en lang 6mm bolt i sneglens gevind og spænde bolten fast i skruestikken så sneglen står fast ovenpå skruestikken. Så risikerer du ikke at den kæntrer og ødelægger plastiksneglen når du skal til at hamre på den...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"