Hovedcylinder gennemgang

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Macel »

Hej med jer. :)
Jeg er ved/prøver på at lave en DX-forbremse. Det er den firkantede model bremsevæskebeholder og den sidder på en '77'er. Mit problem er at jeg ikke kan få stemplet til at pumpe væske ned til kaliberen (jeg har prøvet på at udlufte den). Når jeg pumper kan jeg høre, og mærke, at der bliver tryk ved udluftningsskruen. Derfor går jeg ud fra der intet problem er med "gennemgangen" dér.
Når jeg piller låget af bremsevæskebeholderen kan jeg med lidt god vilje få luften til at boble op af det ene hul, men det er ligesom om at plastikken i beholderen NÆSTEN dækker over hullet der sidder i hovedcylinderen. Næste spørgsmål er så, om det er meningen at plastikken skal dække det hul? Eller er der et eller andet jeg har gjort forkert? :) Stemplet i håndtaget kommer helt tilbage på plads og ud til låseringen.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Morten - Webmaster »

det er næsten altid svært at få det til at starte.. når først den lige får den første dråbe ned til stemplet så går det fint.. nogen gange hjælper det at suge med en engangssprøjte på udluftningsskruen. Giv udluftningsskruen lidt paktape så er du fri for at den suger luften ind gennem gevindet, og du slipper for at der løber bremsevædske op langs gevindet og ødelægger malingen på din kaliber.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af strynboen »

ja prøv at suge nede på caliberen..så kommer der nok gang i den
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Macel »

Tak, det vil jeg lige prøve, men ved du om det hul skal være dækket over af plastikken? Jeg har kigget lidt i Niels' guide om renovering af bremse, men kunne ikke rigtig se hvordan det skulle se ud. :)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af strynboen »

begge huller skal være fri..men plasticen kan dække lidt af bunden..har du vendt beholderen forkert
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Dewil »

Da jeg udluftede thoms tyske 77´, var den så genstridig at jeg tvangsfodrede den i stedet for at suge, det virkede bare.....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1974
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Kai »

Det forreste lillebitte hul i hovedcylinderen er gemt lidt inde under selve plastik beholderen, og det store hul er på nogen gemt under et stykke plastik der sidder på tværs i selve beholderen, det betyder ikke noget.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Macel »

Okay tak gutter. Jeg prøver det med at suge så, og ellers "tvangsfodre den". :thunge
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Dewil »

Hullerne skal se sådan her ud.. :D
Vedhæftede filer
DSC08512 [1024x768].JPG
DSC08512 [1024x768].JPG (98.07 KiB) Vist 8439 gange
DSC08515 [1024x768].JPG
DSC08515 [1024x768].JPG (148.28 KiB) Vist 8439 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Macel »

Aha, tak for det! :)
Hvis vi kigger på det nederste billede er mit problem bare at når man sætter plastikken på, ser den ud til at dække over hullerne. Dog kan jeg jo se at der er en "rektangulær fordybning" der hvor hullerne sidder, så mon ikke bremsevæsken bare kan fise under plastikken? :)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Dewil »

Væsken finder altid vej.... :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Macel »

Støvsugeren var ikke kraftig nok, men en pumpe til en luftmadras kunne gøre det. :bravo
Mange tak for hjælpen. :)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Dewil »

Øhhhh, det er nu bare at bruge en kanyle fra apotheket og så noget klar sprinkler-slange, helt simpelt.. :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Macel »

Ikke her, det prøvede jeg først. :) Det sugede også rimelig godt, men åbenbart ikke nok. :(
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Michael »

Dewil skrev:Hullerne skal se sådan her ud.. :D
Hej
Hvad er det for et hul der er stoppet hvis:
Den ikke suger klodserne tilbage når man slipper håndtaget, men bremser fint. Med andre ord: Kaliberen er renoveret, men klodserne slæber.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det lille hul Michael. Det skal være 0,4 mm ABSOLUT ikke mere og brug ikke et bor til grave det rent. Jeg sætter altid, med succes, et overklippet "hår" fra en stålbørste i min minisliber og lader den skrå ende på "håret" grave skidtet løs.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Dewil »

Man kan faktisk også have en kaliber der går tilpas trægt til at du kan bremse, men læberne kan ikke trække stemplet tilbage igen. formoder ikke at det er dit problem Michael.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Michael »

Dewil skrev:Man kan faktisk også have en kaliber der går tilpas trægt til at du kan bremse, men læberne kan ikke trække stemplet tilbage igen. formoder ikke at det er dit problem Michael.
Hej
Stempel går fint tilbage til udgangspunkt og når man trykker på stemplerne i kalibrene (Det er mit RD 350 projekt) går de også fint tilbage. Er det det lille hul eller det store hul i cylinderen som den lukker returvæsken ud af ?
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af Dewil »

Det må være det lille hul som Morten siger. Nu er det jo mange år siden jeg sad i teorilokalet, men det må være noget i retning af at hvis det lille udligningshul er stoppet til, så kan stempet i hovedcylinderen ikke komme tilbage fordi vædsken bag stemplet ikke kan komme væk (tilbage i reservoir).
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hovedcylinder gennemgang

Indlæg af strynboen »

hej ja den bygger tryk op..når håndtaget ikke er aktiveret..det spære for det store hul..så evt overtryk..ved varme udvidelse kan blokere bremsen og låse håndtaget så det ikke kan bevæges. når det lille hul er stoppet.skete for olieklud til træf i bagenkop..da den var kølet af kunne han køre vidre..
så det lille hul må lukke vædsken tilbage..og det store "føde "olien til næste tryk..er der ikke en kontra ventil i stemplet..som adskilder de 2 hullers funktion
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"