Hovedcylinder gennemgang
Hovedcylinder gennemgang
Hej med jer.
Jeg er ved/prøver på at lave en DX-forbremse. Det er den firkantede model bremsevæskebeholder og den sidder på en '77'er. Mit problem er at jeg ikke kan få stemplet til at pumpe væske ned til kaliberen (jeg har prøvet på at udlufte den). Når jeg pumper kan jeg høre, og mærke, at der bliver tryk ved udluftningsskruen. Derfor går jeg ud fra der intet problem er med "gennemgangen" dér.
Når jeg piller låget af bremsevæskebeholderen kan jeg med lidt god vilje få luften til at boble op af det ene hul, men det er ligesom om at plastikken i beholderen NÆSTEN dækker over hullet der sidder i hovedcylinderen. Næste spørgsmål er så, om det er meningen at plastikken skal dække det hul? Eller er der et eller andet jeg har gjort forkert? Stemplet i håndtaget kommer helt tilbage på plads og ud til låseringen.
Jeg er ved/prøver på at lave en DX-forbremse. Det er den firkantede model bremsevæskebeholder og den sidder på en '77'er. Mit problem er at jeg ikke kan få stemplet til at pumpe væske ned til kaliberen (jeg har prøvet på at udlufte den). Når jeg pumper kan jeg høre, og mærke, at der bliver tryk ved udluftningsskruen. Derfor går jeg ud fra der intet problem er med "gennemgangen" dér.
Når jeg piller låget af bremsevæskebeholderen kan jeg med lidt god vilje få luften til at boble op af det ene hul, men det er ligesom om at plastikken i beholderen NÆSTEN dækker over hullet der sidder i hovedcylinderen. Næste spørgsmål er så, om det er meningen at plastikken skal dække det hul? Eller er der et eller andet jeg har gjort forkert? Stemplet i håndtaget kommer helt tilbage på plads og ud til låseringen.
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Hovedcylinder gennemgang
det er næsten altid svært at få det til at starte.. når først den lige får den første dråbe ned til stemplet så går det fint.. nogen gange hjælper det at suge med en engangssprøjte på udluftningsskruen. Giv udluftningsskruen lidt paktape så er du fri for at den suger luften ind gennem gevindet, og du slipper for at der løber bremsevædske op langs gevindet og ødelægger malingen på din kaliber.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Hovedcylinder gennemgang
ja prøv at suge nede på caliberen..så kommer der nok gang i den
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Hovedcylinder gennemgang
Tak, det vil jeg lige prøve, men ved du om det hul skal være dækket over af plastikken? Jeg har kigget lidt i Niels' guide om renovering af bremse, men kunne ikke rigtig se hvordan det skulle se ud.
Re: Hovedcylinder gennemgang
begge huller skal være fri..men plasticen kan dække lidt af bunden..har du vendt beholderen forkert
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Hovedcylinder gennemgang
Da jeg udluftede thoms tyske 77´, var den så genstridig at jeg tvangsfodrede den i stedet for at suge, det virkede bare.....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Hovedcylinder gennemgang
Det forreste lillebitte hul i hovedcylinderen er gemt lidt inde under selve plastik beholderen, og det store hul er på nogen gemt under et stykke plastik der sidder på tværs i selve beholderen, det betyder ikke noget.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Hovedcylinder gennemgang
Okay tak gutter. Jeg prøver det med at suge så, og ellers "tvangsfodre den".
Re: Hovedcylinder gennemgang
Hullerne skal se sådan her ud..
- Vedhæftede filer
-
- DSC08512 [1024x768].JPG (98.07 KiB) Vist 8439 gange
-
- DSC08515 [1024x768].JPG (148.28 KiB) Vist 8439 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Hovedcylinder gennemgang
Aha, tak for det!
Hvis vi kigger på det nederste billede er mit problem bare at når man sætter plastikken på, ser den ud til at dække over hullerne. Dog kan jeg jo se at der er en "rektangulær fordybning" der hvor hullerne sidder, så mon ikke bremsevæsken bare kan fise under plastikken?
Hvis vi kigger på det nederste billede er mit problem bare at når man sætter plastikken på, ser den ud til at dække over hullerne. Dog kan jeg jo se at der er en "rektangulær fordybning" der hvor hullerne sidder, så mon ikke bremsevæsken bare kan fise under plastikken?
Re: Hovedcylinder gennemgang
Væsken finder altid vej....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Hovedcylinder gennemgang
Støvsugeren var ikke kraftig nok, men en pumpe til en luftmadras kunne gøre det.
Mange tak for hjælpen.
Mange tak for hjælpen.
Re: Hovedcylinder gennemgang
Øhhhh, det er nu bare at bruge en kanyle fra apotheket og så noget klar sprinkler-slange, helt simpelt..
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Hovedcylinder gennemgang
Ikke her, det prøvede jeg først. Det sugede også rimelig godt, men åbenbart ikke nok.
Re: Hovedcylinder gennemgang
HejDewil skrev:Hullerne skal se sådan her ud..
Hvad er det for et hul der er stoppet hvis:
Den ikke suger klodserne tilbage når man slipper håndtaget, men bremser fint. Med andre ord: Kaliberen er renoveret, men klodserne slæber.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Hovedcylinder gennemgang
Det lille hul Michael. Det skal være 0,4 mm ABSOLUT ikke mere og brug ikke et bor til grave det rent. Jeg sætter altid, med succes, et overklippet "hår" fra en stålbørste i min minisliber og lader den skrå ende på "håret" grave skidtet løs.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Hovedcylinder gennemgang
Man kan faktisk også have en kaliber der går tilpas trægt til at du kan bremse, men læberne kan ikke trække stemplet tilbage igen. formoder ikke at det er dit problem Michael.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Hovedcylinder gennemgang
HejDewil skrev:Man kan faktisk også have en kaliber der går tilpas trægt til at du kan bremse, men læberne kan ikke trække stemplet tilbage igen. formoder ikke at det er dit problem Michael.
Stempel går fint tilbage til udgangspunkt og når man trykker på stemplerne i kalibrene (Det er mit RD 350 projekt) går de også fint tilbage. Er det det lille hul eller det store hul i cylinderen som den lukker returvæsken ud af ?
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Re: Hovedcylinder gennemgang
Det må være det lille hul som Morten siger. Nu er det jo mange år siden jeg sad i teorilokalet, men det må være noget i retning af at hvis det lille udligningshul er stoppet til, så kan stempet i hovedcylinderen ikke komme tilbage fordi vædsken bag stemplet ikke kan komme væk (tilbage i reservoir).
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Hovedcylinder gennemgang
hej ja den bygger tryk op..når håndtaget ikke er aktiveret..det spære for det store hul..så evt overtryk..ved varme udvidelse kan blokere bremsen og låse håndtaget så det ikke kan bevæges. når det lille hul er stoppet.skete for olieklud til træf i bagenkop..da den var kølet af kunne han køre vidre..
så det lille hul må lukke vædsken tilbage..og det store "føde "olien til næste tryk..er der ikke en kontra ventil i stemplet..som adskilder de 2 hullers funktion
så det lille hul må lukke vædsken tilbage..og det store "føde "olien til næste tryk..er der ikke en kontra ventil i stemplet..som adskilder de 2 hullers funktion
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen