motor lyder grimt

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
tøffe
Gummi rocker
Indlæg: 802
Tilmeldt: tirs 7. okt 2008 08:45
Kontakt:

motor lyder grimt

Indlæg af tøffe »

Hejsa,

Jeg er jo ved at have travlt med at kæmpe for at nå med til køre tur hos kim,hvis jeg kan nå det :sad

Men min motor lyder som om den skurer og gearkasse er ok, kobling ok, men det er når den bare bliver startet. Kim bs og jeg startede den op den anden aften kl 2230, sent men skulle prøve. Men den skuret mærklig og følger omdrejningerne i fri gear. Jeg stoppede den så hurtig jeg kunne igen. Hvad kan det være ? jeg havde også svært ved at starte den op, men for mig lyder det som krumtap lejer. Det lyder som noget slæber på eller et leje der køre med rundt i leje ringene. Det virkede ok da jeg samlede det.

Hvad kan der være galt ? bud modtages gerne mvh tøffe.

ps håber jeg kan få den køre klar til turen. Køn er den ikke men køre, det skal den helst den dag.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: moter lyder gremt

Indlæg af Kai »

Et gæt: Krumtaps lejerne er i spænd. Det lyder fælt.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
tøffe
Gummi rocker
Indlæg: 802
Tilmeldt: tirs 7. okt 2008 08:45
Kontakt:

Re: moter lyder gremt

Indlæg af tøffe »

hvorfor er de det er de ikke sat helt på plads eller hvad
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: moter lyder gremt

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hvis ikke krumtaps-enderne har fået et klask med en gummihammer under sammenspænding af blokkene, opstår der spænd i lejerne. :( Man kan som regel undersøge det (ved sammenspænding) ved at dreje krumtappen med hånden og det skal gå let - men hvis det går besværet, skal hammeren bruges indtil det går let. :wink: Det kan måske reddes ved at fjerne skjoldet ved svinghjulet og så forsøge at slå forsigtig på svinghjuls-midten.

P.S. Skal vi kigge på Major'en efter turen ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: moter lyder gremt

Indlæg af Morten - Webmaster »

Brug nu endelig det rigtige værktøj istedet for en hammer.... efter min mening slår man altså ikke på en krumtap, gummi eller ej..

http://shop.yamahafs1.dk/8-vaerktoej-ge ... d-841.html
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: moter lyder gremt

Indlæg af Kai »

Selv "det rigtige værktøj" kan ikke forhindre at lejerne ikke kan komme i spænd.

I venstre halvdel passer krumtappen meget stramt, det er derfor vi bruger værktøjet til at trække den i med.
Højre side glider normalt noget lettere i lejet, MEN.. står du nu med en krumtap der er 0.3mm smallere over vangerne end afstanden mellem inderste
lejeringe, så vil lejerne komme i spænd når du spænder det lille primærhjul fast, fordi det tvinger lejerne sammen mod krumtappen.
Hvis ikke krumtappen kan dreje _helt_ frit af sig selv (uden simmeringe monteret, men med primærhjulet spændt) så kan et velrettet dask med kobberhammeren i svinghjuls siden løse problemet.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: moter lyder gremt

Indlæg af Morten - Webmaster »

Kai skrev:Selv "det rigtige værktøj" kan ikke forhindre at lejerne ikke kan komme i spænd.

I venstre halvdel passer krumtappen meget stramt, det er derfor vi bruger værktøjet til at trække den i med.
Højre side glider normalt noget lettere i lejet, MEN.. står du nu med en krumtap der er 0.3mm smallere over vangerne end afstanden mellem inderste
lejeringe, så vil lejerne komme i spænd når du spænder det lille primærhjul fast, fordi det tvinger lejerne sammen mod krumtappen.
Hvis ikke krumtappen kan dreje _helt_ frit af sig selv (uden simmeringe monteret, men med primærhjulet spændt) så kan et velrettet dask med kobberhammeren i svinghjuls siden løse problemet.
Det er rigtigt... det kan sagtens være tilfældet. Jeg mener også bare at man som udgangspunkt skal holde hammeren langt væk og bruge det rigtige værktøj. Hvis det så er er nødvendigt som du så korrekt beskriver, så man man jo løse det.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
tøffe
Gummi rocker
Indlæg: 802
Tilmeldt: tirs 7. okt 2008 08:45
Kontakt:

Re: moter lyder gremt

Indlæg af tøffe »

det kan jeg god huske at den gik lidt stramt da jeg satte den i men ville prøve at adskilde det hele i gen og starte fra bunden af når jeg får tid for nu har jeg bestemt mig til at sammele en anden moter fra bunden og så være mer ops på det sider som det nu skal men takker mange gange og i skal nok høre hvad jeg finder ud af når jeg når så lange mvh tøffe
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: moter lyder gremt

Indlæg af Dewil »

Hvad er det for en krumtap, original eller tsk tsk hansen?
Jeg har renoveret motor på min blå 78´i år. Da ville skæbnen at jeg blev nødt til at sætte en t-hansen krumtap i som nødløsning. Det var ikke nogen god oplevelse, da den ikke passer på mål. Dels måtte jeg bruge specialværktøjet til at trække krumtap og leje sammen i højre side (skal man ikke på en original krumtap), dels måtte jeg hjælpe primærhjulet på plads på akslen med plastic-hammeren (glider også bare lige på en original krumtap) og da blokken var samlet var resultatet at jeg knap kunne dreje krumtappen selvom jeg havde meget godt hat med hele hånden (en original krumtap skal kunne drejes med 2 fingre inden montering af pakdåser og noget andet). Jeg gav så krumtappen et par slag med plastic-hammeren fra hver side i håbet om at denne "for-spænding" kunne afhjælpes/formindskes, men uden held. Motoren blev samlet færdig (havde intet andet valg) og kunne sagtens starte og køre, men var meget træg at starte og havde meget svært ved at holde sig kørende når den nærmede sig tomgangsomdrejninger. Men der var ingen mislyde. Jeg har efterfølgende kørt lidt km på den og det har gjort at den går bedre og bedre, men er helt bevist om at mine krumtapslejer ikke får så lang en levetid pga den meget hårde fødsel.....
Beklager denne lange smøre...... :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"