anj skrev:
Ja de 140 grader på skylle portene er nok lige i overkanten, men det er den højde portene har i cylinderen. Hvis jeg skal ned på en lavere vinkel bilver jeg nødt til at lade stemplet gå lidt oven ud af cylinderen. Men det kan jo også lade sig gøre. Det er jo lige med at få det hele til at passe med den nye slaglængde.
Med hensyn til udstødningen så syntes jeg også at den er lidt tynd. Og jeg er helt åben for velbegrundede forslag.
Jeg tror dog man selv kan tvinge den til en større diameter.
programmet jeg har brugt er gratis og kan hentes her
http://www.bevenyoung.com.au/pipe_dsn.zip
Der er ikke så meget at gøre ved de 140º, ud over at droppe den længere slaglængde. Eller jo, lægge materiale på toppen af cylinderen og så dreje af bunden, men hallo...? Er det ikke lige lovligt meget arbejde, når du alligevel er på jagt efter omdrejninger?!
Jeg har lige rodet lidt med det program-halløj. Der er ingen tvivl om, at det er Gordon Jennings, som ligger bag. Og der har jeg et par erfaringer ift. at benytte beregningerne til de helt små motorer.
1:
Det tal, du sætter ind som "Max effekt ved xx.xxxRPM" ender for det meste som de højeste antal omdrejninger, motoren kan tage. Peak-effekten vil således ligge 500-2.000rpm tidligere, afhængigt af hvor stejl den bageste konus er.
2:
Midtersektionen bliver for tynd - i dette program kan man heldigvis selv ændre på faktoren under "Diameter Coefficients", men i andre programmer er den låst til den beregnede BMEP.
3:
Medmindre man VIL køre cross, så kan man lige så godt hælde mest mod indstillinger under overskriften "GP Racer".
Ad 2:
Som nævnt i '3', giver det mest mening at satse på "GP Racer" frem for cross. Forskellen i bredden på trækområdet, når motoren ikke er større, vil være yderst begrænset ift. effekt-forskellen.
I dette program kan du således vælge en værdi fra 2,7-3,0 for at lade programmet udregne diameteren på midterstykket. Hvis du skriver 3,0 er jeg sikker på, det vil behage dit øje ift. første udkast.
Ad 3:
"Cross" vs. "GP Racer"
Vi taler 150-250rpm (ca. 10% forskel) ift. 10% højere ydelse. Hvis udgangspunktet er 10HK, giver man således afkald på 1HK for at have et trækområde som varer 2.750rpm istedet for 2.500rpm.
Tallene er mere 'flydende' end som så, men i praksis er det tydeligere at mærke en forskel på 8% højere ydelse, end man kan mærke 12% bredere trækområde, hvis gearingen ellers passer.
For en del år siden var vi en lille flok nørdede brugere på mopedgallery.dk, der kastede os over nogle af disse programmer. Konklusionerne var som ovenfor, uanset om der blev bygget potter til scootere eller gamle gearmaskiner.
Resultaterne stemmer angiveligt mere overens, når man runder 250ccm, men det er kun hvad jeg har samlet af mere løse informationer rundt omkring på nettet i tidens løb.
Jeg har droppet at bygge potter, andet end den sidste for-sjov-sammensætning af en scooter-potte og en udstødning, som jeg ellers ville have smidt ud - og tak til Nabo-Jan for hjælpen.
Resultatet blev faktisk over al forventning.
Hvis jeg skal have noget custom-udstødning lavet, bliver det af Luc Foekema fra Holland.