Gevin ødelagt - grundet dårlig kvalitet

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Gevin ødelagt - grundet dårlig kvalitet

Indlæg af Ole Rasmussen »

Jeg har idag købt et boltsæt for bagtandhjulet.. men da jeg skal til at spænde det på og skal spænde det, så det sidder fast så sker der det at jeg for drejet møtrikkerne over gevind.. Jeg finder dernæst ud af at det ikke kun er den ene, da jeg finder ud af at det er alle efter jeg spænder den sidste hvor den så bare kører med rundt uden at den spænder sammen.

Er det muligt at man kan få byttet dem, eller pengene retur? Det er Thansen de er købt igennem. Er der nogen der har disse erfaringer

_Jeg vil selv lave nogle nu jeg har gået og tænkt lidt over det er nemmere og en stærkere løsning!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Gevin ødelagt - grundet dårlig kvalitet

Indlæg af Kai »

Thansens skruer er bløde som smør :(

Jeg plejer at sætte nogle 8.8 bolte i, en alm 8mm møtrik kan lige være imellem tandhjulet og baggaflen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Gevin ødelagt - grundet dårlig kvalitet

Indlæg af Ole Rasmussen »

ja Kai du mener 8mm :D gør du ellers noget ved hovedet på bolten
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Gevin ødelagt - grundet dårlig kvalitet

Indlæg af Kai »

Ja, der skal lige slibes en smule af hovedet på bolten for at den kan være i navet.
plejer at holde den på båndsliberen, den kan hurtig æde den smule metal :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Gevin ødelagt - grundet dårlig kvalitet

Indlæg af Thomas P. »

Hej Ole

Kai mener nok 8.8 bolte 8mm.. 8.8 angiver hvor mange kg bolten kan holde til i træk, uden den strækker sig. :)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Gevin ødelagt - grundet dårlig kvalitet

Indlæg af Kim B S »

Hej Ole R.
Jeg har skruger af samme slags. Det lykkedes for mig at spænde dem, så forsigtig at gevindene holt, og når låseblikket er bøjet, går de ikke der fra sån lige. :wink: :mrgreen: Men jeg vil nok have nogle bedre skruger, næste gang jeg skal have nyt bagtandhjul på. De holder nemlig ikke til meget. :lol: Da jeg skiftede dem, var det fordi jeg havde opdaget, at alle dem der sad på min Yamaha var ødelagt i gevindet, der for kunne tanhjulet drejes ca 3 mm. uden hjulet drejede med, de sad fast ved hjælp af låseblikket, en af de mange ting, som den tidligere ejer ikke havde samlet for godt. :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Gevin ødelagt - grundet dårlig kvalitet

Indlæg af Ole Rasmussen »

Ja jeg synes ikke man bør montere dårlig kvalitet nu det er en Yamaha vi snakker om
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Gevin ødelagt - grundet dårlig kvalitet

Indlæg af strynboen »

vi må da håbe at tandhjulet er bedre hærdet,end boltene :(
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Gevin ødelagt - grundet dårlig kvalitet

Indlæg af Ole Rasmussen »

Nej, det er jo lige det... men ellers har jeg et udpluk.. :D jeg handlede hos Motoleoni, sådan en numserytter! og jeg overvejer lidt om jeg skal gøre mere i den sag da intet er brugbart samlet, men kan bruges hver for sig!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Gevin ødelagt - grundet dårlig kvalitet

Indlæg af Allan M »

Arh, jeg bliver så ked af det.... :wink: Jeg har et THansen skruesæt for bagtandhjul liggende, og så ser det ud som om, det er lige til at smide ud.

Nå, vi får se. Prøves, det skal det!
lljollell
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre 6. jun 2008 22:47
Kontakt:

Re: Gevin ødelagt - grundet dårlig kvalitet

Indlæg af lljollell »

8.8 har absolut ingenting at gøre med rustfri det betyder at de har et bryd styrke af 800n/kvadrat mm og et blivende deformations styrke ved 80% dvs ved 640n/kvmm. Og at de vil rust hvis sat sammen med stål passer heller ikke i et situation hvor to ulige metaller er sat sammen vil der opstå et batteri lignende situation, HVIS der et potentiale difference af mere end 1.5v vil den materialle som har den hurtigeste ionisation rate bliver oplyst af den anden. i den sage vil det være det stål del der taber. Hvis man beregner arealetg på et m8 bolte vil man sige at PI x radius i anden potens giver et areal på lidt over 50kvmm.det ganger man med 640. betyder at hver m8 bolt kan modstå ca 32000n der er 4 bolt og derfor kan de samlet modstå 128000n =128KN eller 12.8 tons total MEN det er i stræk retning shearing torque er et samling af de forskellige momenter i boltene og kan ca regnes med et 1/3 del stædigvæk over 4 tons. dine 10 heste skal ikke gør ret meget skade
lljollell
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre 6. jun 2008 22:47
Kontakt:

Re: Gevin ødelagt - grundet dårlig kvalitet

Indlæg af lljollell »

glemte lige at sige.. det er rekommenderet at brug moment nogle da man strammer 8.8 bolte :!:
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Gevin ødelagt - grundet dårlig kvalitet

Indlæg af strynboen »

nu nåede jeg ikke at læse grundigt på din redegørelse,men er trækstyrken beregnet på bolt tykkelsen eller er der regnet på inderdiameteren på gevindet,som er den relle tykkelse,så er vi jo nede på 6,8 mm,men det er jo træk,styrken,vi taler om.
og ja 8,8 er jo bare en værdi for hårdheden/trækstyrken uanset matrialet,så den kan være rs,eller stål.vil sige at 8,8 er minium til
næsten alt der skal adskilles jævnligt,det andet er kun til gevindstænger,hvor man skal spænde 2 brædder sammen.
har engang sat rustfri bolte i en aleminium motor,det tærede så voldsomt at boltene skulle bores ud,så det er ikke altid bare lykken at skifte boltene til rs,de har også en evne til at rive sammen i gevindet,så husk at smørre godt,og brug ikke luftværktøj til at spænde med,så kal man ikke mærke når gevindet er ved at rive sammen,,,kun ved lange gevinder,, :!: :!: nå ikke mere vrøvl her fra nu :evil: :lol:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"