Problemer med drejeventil

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Problemer med drejeventil

Indlæg af Alex »

hej

jeg har samlet en drejeventils motor her for nylig, af dele fra diverse årgange. :)
Det gik helt fint med at samle den, men da den skulle startes lød den ret Mystisk og den Skød store mængder benzin ud af karburatoren, jeg tænkte selvfølgelig straks at jeg måtte have placeret drejeventilen forkert på krumtappen, skilte den så ad igen, men efter thansens anvisninger sad den korrekt. :? ( mærket på drejeskiven sidder ud for not hullet )
Nå jeg prøver så selv at sætte den som jeg mener den skal side, da den også åbner totalt forkert.
Den kom så til at side, så nå stemplet præsis begyndte at gå ned og lave tryk lukker drejeventil for indsugnings hullet. og præsis når stemplet begynder at gå op og skabe undertryk åbner drejeventilen for indsugningen igen. 8)
samler så skidtet igen og prøver at starte den, ikke for den ligefrem springer igang, men den starter og lyder til at gå rimligt godt. :o
Jeg gasser så op, men den når hurtigt til et punkt hvor den bahhhhh og der kommer lidt benzin ud af karburatoren, prøver så med en masse forskellige dyser, men det er næsten det samme punkt den begynder med at bahhhhh. :x
Nå tager så en lille tur på den, men den er godt nok død, absolut intet træk kraft, prøver at sætte en anden cylinder på som jeg er sikker på er iorden. men det samme intet træk kraft.
Men den værken hakker eller hukker, lyder faktisk godt bort set fra den næsten ikke trækker.

Tror så at man ikke bare kan, sætte drejeventilen som jeg har gjordt og
mistænker så den nye racer krumtap, for måske ikke at have not hullet til, drejeventils tandhjulet det rigtige sted, på akslen. finder så en gl. model org. krumtap frem for at samligne og det ligner úmildbart at det sidder det samme sted. :?
( ved ikke om der findes en krumtap som spicielt er til drejeventil )
undersøger så selve drejeventilen men det ser ikke ud til at der er blevet hakket af den, dog ser den lidt slid ud, det samme gør indsugnings pladen.

Har i et forslag til hvad det kan være
kan det være en slidt indsugning som er skyld i manglene træk kraft og bahhhh :) eller måske sidder drejeskiven stadig forkert på grund af krumtappen?

hjælp hjælp hjælp

p.s. jeg beklager den roman jeg fik skrevet, men jeg syntes i skulle have det hele med :mrgreen:
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af Jensmc »

Min gode ven herfra forummet, Nabo Jan, købte drejeskiver ved Motoleoni. Skiverne er OK, men mærket er placeret forkert. Så du bliver nødt til at kontrollere om ventilen lukker lige når stemplet er på vej nedad. Så sidder den korrekt. Hvis du har ændre på skiven, kan du jo have ændret den forkert.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af Alex »

jeg har ikke gjordt noget ved skiven, andet end at flytte den på tandhjulet da det passede helt forkert hvis man satte den som den burde side.
Jeg har 2 skiver som ligner hinanden præsis også mærket sidder det samme sted, tvivler på at de er fra moto leoni, men det kan selvfølgelig ikke udlukkes.

Det kunne være godt hvis, der er en som har sådan en skive liggnede, som lige ville tage et billede af den og sætte ind her. :D:D
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Alex og velkommen til.
Et meget interessant emne, for jeg har også en motor med drejeventil og har købt en reserve-skive hos Moto-Leoni - men har ikke lagt mærke til, at mærket sidder forkert. En motorcykel-kender mener endda, at det er en original i materialet "ebonit" i stedet for de ikke-varmefaste fra Thansen (der også er udgået) ?
Den udmærkede beskrivelse med "bahhh" tyder vel på for tynd blanding, evt. en tilstoppet dyse ?
Jeg har mulighed for at ta´ et foto i morgen mandag...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af Alex »

mine 2 skiver er også af noget mørk fiber matriale, ved ikke helt hvordan ebonit ser ud. :?

tja måske skulle jeg igen prøve at om dyse den ( lidt træls arbejde ) :mrgreen:
det dog der bekymre mig mest er at den ikke kunne trække.?
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af Poul-Erik A. »

Så blev min horisont udvidet endnu engang, da jeg måtte erkende ved selvsyn, at opmærkningen fra Moto-Leoni sidder 180 grader forkert/anderledes (højre) :o Den til vestre derimod er kun udstyret med en hjemmelavet pil og er måske den som motoren er født med, men forrige ejer har sikkert skiftet den p.g.a. det synlige slidspor ?
M.h.t. evt. stoppede dyser, sidder der jo også en lille diskret, der kan fjernes med mindre kærvskruetrækker, når svømmerhuset er fjernet ? Er kaburatoren original Mikuni bør en 110 være OK i ikke-tunet tilstand og 170 - 190 i tunet tilstand. Hvad med o-ringene/simmerringen ? Jeg har prøvet med en kopikarburator med den leverede 150 dyse til tun, men den lød også som bahhh, når den skulle yde...
Jeg mener også, at alle FS1 krumtapper er udstyret med "stiftehullet" - jeg har ikke set nogen uden ?
Jeg vil forsøge at følge med her...
Vedhæftede filer
Juni 2008.jpg
Juni 2008.jpg (91.99 KiB) Vist 13977 gange
Senest rettet af Poul-Erik A. man 2. jun 2008 12:57, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
palle
Stor knallert
Indlæg: 183
Tilmeldt: fre 24. aug 2007 19:38
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af palle »

Hej

Jeg ligger inde med 5 forskellige drejeventiler de åbner meget forskeligt.
Jeg vil prøve at tage nogle billeder af dem i morgen.

Palle
Yamaha fs1 78'k1 bygget som dx wineberryred, nummer match
Yamaha fs1 ss k1 72' drejeventil blå nummer & nøgle match
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af Alex »

det kunne være jeg skulle prøve at sætte en 16mm mikuni istedet for protunas 16mm.
sjovt nok du siger det, så mener jeg også at det passede med indsugnings tiderne, hvis jeg satte den 180 grader iforhold til mærkningen..

min monterede skive ligner denne. bort set fra de 2 sild riser. jeg tror faktisk at den rille i midten skal være der? :D
Vedhæftede filer
Billede.jpg
Billede.jpg (72.38 KiB) Vist 13944 gange
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af Alex »

jeg skildte den lige ad, så i kunne se hvordan jeg har sat den. hvor den ikke kan trække og tage særligt mange rpm.?
Vedhæftede filer
Billede 011.jpg
Billede 011.jpg (63.25 KiB) Vist 13901 gange
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af strynboen »

er den ikke meget ridset i blokken?.jeg ville få blokken plandrejet.så drejeskiven lægger helt til.tror at den er nem at spænde op på et glatplan,på drejebænken. :mrgreen:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja, det ses tydeligt på dit foto, at den er mont. 2 af 6 tænder (120 grader) forkert. Men det er måske også forkert at satse på at opmærkningen skal være ved stiftehullet, for Moto-Leoni´s mærke skal være ved notgangen ? Bare man er klar over det og måske skal rillen være der...
Denne reservekrumtap var i brug, da der kom ny plejlstang-leje i motoren og den har et godt sejtræk...
"Thansens anvisninger" : Jeg tror misforståelsen ligger i ".....notgangen i tandhjulet" (side 76 afsnit B) hvor tandhjulet er det drejeventilen sidder på og ikke primærhjulet...
Vedhæftede filer
Juni 2008.jpg
Juni 2008.jpg (98.87 KiB) Vist 13865 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
palle
Stor knallert
Indlæg: 183
Tilmeldt: fre 24. aug 2007 19:38
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af palle »

Hej

Her er de billeder af de drejeventiler jeg har.

Mvh Palle
Vedhæftede filer
Den miderste er en tun skive den er original med # 260-13512-00 og den øverst til venster er en std. med # 283-13512-00 de andre ved jeg ikke hvor kommer fra.
Den miderste er en tun skive den er original med # 260-13512-00 og den øverst til venster er en std. med # 283-13512-00 de andre ved jeg ikke hvor kommer fra.
STA72282.JPG (44.66 KiB) Vist 13819 gange
Den nederste er den er std. og den øverste er tun skiven.
Den nederste er den er std. og den øverste er tun skiven.
STA72283.JPG (31.89 KiB) Vist 13817 gange
STA72284.JPG
STA72284.JPG (24.51 KiB) Vist 13815 gange
STA72285.JPG
STA72285.JPG (24.18 KiB) Vist 13813 gange
STA72287.JPG
STA72287.JPG (39.96 KiB) Vist 13813 gange
Yamaha fs1 78'k1 bygget som dx wineberryred, nummer match
Yamaha fs1 ss k1 72' drejeventil blå nummer & nøgle match
Brugeravatar
palle
Stor knallert
Indlæg: 183
Tilmeldt: fre 24. aug 2007 19:38
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af palle »

Her er bagsiden af dem.

Mvh Palle
Vedhæftede filer
STA72288.JPG
STA72288.JPG (41.38 KiB) Vist 13809 gange
Yamaha fs1 78'k1 bygget som dx wineberryred, nummer match
Yamaha fs1 ss k1 72' drejeventil blå nummer & nøgle match
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af nielsfup »

Hmm Ja det var dog mystisk
Jeg har denne tegning fra en 5gear model
Vedhæftede filer
Pagina%205.jpg
Pagina%205.jpg (33.27 KiB) Vist 13795 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af nielsfup »

Jeg så også lige denne
Vedhæftede filer
FS1P-DX4.jpg
FS1P-DX4.jpg (42.35 KiB) Vist 13758 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af Poul-Erik A. »

Det sidste dokument om "inflate" for FS1 E foreskriver 124 grader´s åbning og det fik mig til at sætte vinkelmåleren på skærmen på samtlige drejeventiler og hvis jeg har målt ret, er der gradantal på 95 120 135 150 ? Det må vel svare til at "hakke" et stempel i en stempelstyret indsug, men hvad så med membranstyring - der er vel ingen begrænsning ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af Alex »

ja jeg har også hørt at man kan hakke lidt af ventilen, men vil lige have den til at køre ordenligt først hehe

Min plan var nemlig at bygge min membran styrede motor om til drejeventil, da jeg har fået fat i en helt ny blok til drejeventil og Original Krumtap. Eller er det dumt?
Foresten min gearkasse er lidt kedelig at skifte gear med ( hvis i forstår ) hvad kan man skifte for at det bliver lidt bedre :D
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af nielsfup »

Hej Alex
Ja det er jo et godt spørgsmål. Og det er også noget med om tingene er originale. En fin gammel FS1 med drejeventil skal jo ikke bygges om til bladventil.
Hvis jeg lige skal sige lidt om teknikken.
En dreje ventil sørger for en præsis åbning og lukning af indsugningen i forhold til krumtap vinklen. Hvor imod en membran styret motor åbner og lukker i forhold til de tryk der er inde i krumtap huset.
Hvis man vil have stort moment over hele omdrejnings registeret er det nødvendigt med variabel timing af insugningen-> altså membran styring. Da denne kan tilpasse sig de arbejds tryk motoren får ved forskellige belastninger og omdrejningstal.
En motor med tvansg styret indsugning kan kun optimeres til et ( eller ingen ) omdrejnings tal og vil derfor ikke yde samme kraft som en membran styret motor kan komme til.
Det er lettere at få en membran styret motor til at yde mere end en tvangs styret. Da det er udstødningen kontra indsugnings/udstødnings timingen der er afgørende for effekten. Så med en membran er motoren bedre til at "tilpasse" sig udstødninsg systemer og luftstrømmen gennem motoren.

ja det blev hvist en længer historie og det gælder kun for 2T motor. 4T er en helt anden snak som jeg skal sparre jeg for.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af Alex »

Det super godt du forklarer det :) fordi folk siger jo altid at en drejeventil er meget hurtigere end en den normale membran motor. og det er blevet diskusteret utallige gange på Scootergalleri, ( men altså scootergalleri :? ) hvilken motor der yder bedst. nogle mener helt bestemt drejeventil'en blev taget ud af produktion for det var for dyrt et system til en knallert. og andre fordi den simpelhen bare er dårligere end membranen...

Jeg kunne bare godt tænke mig at prøve en fs1 med drejeventil, når der er så mange der siger det er godt, men så godt er det måske heller ikke. :)
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Brugeravatar
palle
Stor knallert
Indlæg: 183
Tilmeldt: fre 24. aug 2007 19:38
Kontakt:

Re: Problemer med drejeventil

Indlæg af palle »

Hej

Der kunne købes Yamaha'er i de fleste andre lande med drejeventil optil 1994.
Jeg har kørt på en original 94 med drejeventil i ca.97' det eneste der var lavet om på den var at der sad 60cmm på den, den kørte hurtigere end min 79' der også kørte med den samme opsætning.
Men hvis du ser på de billeder som jeg har lagt ind kan du se en stor forskel på de forskellige drejeventiler, på de billeder hvor der ligger en oven på en anden er det den originale std. der ligger nederst, men hvis du er i københavn på et tidspunkt kan du kigge forbi så kan du se dem selv

Mvh Palle.
Yamaha fs1 78'k1 bygget som dx wineberryred, nummer match
Yamaha fs1 ss k1 72' drejeventil blå nummer & nøgle match
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"