støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej venner.

Døjer i andre også ved støj der lyder som resonans i skærme / tank / lygte / udstødning eller sådan ?

Det starter ved ca 4000 omdrejninger og ændres derefter sådan op og ned i styrke.

Den har gjort det fra start den blev samlet, og jeg har ikke kørt på den før renovering så ved ikke hvordan det tidligere har været.

Motor har kørt 2000 km siden komplet renovering sidste forår og kører ellers perfekt.

er det bare mig der er sart og nærtagende eller er der noget der kan forbedres / rettes ??

jeg tænkte at optage et lydklip på mobilen og ligge ind så man kan høre det selv.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af strynboen »

er det ens ved fuld tank, :?: måske kan du lime nogle små gummi dupper på stellet hvor sidepladerne røre ved,på hondaen er blinklysene slemme til at rasle løse
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af Morten - Webmaster »

det er både ved tom & fuld tank, det er ikke blinklysene, men ja, de rasler løs med tiden.

Der er gummistøtter på sidekasserne (originalt) og de sidder ret fast, så tror heller ikke det er dem.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af strynboen »

så kan jeg kun komme i tanke på støttebenet central.eller bremsestangen :idea: :mrgreen:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af Morten - Webmaster »

jeg tror jeg vil aliere mig med fruen ved gashåndtaget og så mit auto-stetoskop om lidt :mrgreen:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af strynboen »

pas nu på at du ikke får blæst ørene fulde :!: :!: :mrgreen:
mangler du stadig en 76"dx forgaffel :?: :?: jeg har stadig den med
gennemborede umbrakko bolte til skærmene,det er jo ikke helt orginalt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af nielsfup »

Hej

Min gør det samme ved 5000-7000 rpm.
Det var så slemt at horn beslaget knækkede.
Jeg troede det var fordi min er tunet.
Horn problemet er løst ved at bruge to beslag oven på hidnanden med skiver i mellen. Og alle dele er sikret med locktite.

Men kan det løses så høre jeg gerne
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af Kai »

Har du mulighed for det, så prøv et andet svinghjul. hovedparten af dem der har overlevet til idag har været banket/tæsket af med en hammer, eller vredet af med skruetrækkere og lign utallige gange ( siger ikke DIT er)
Et uorg stempel der er tungere/lettere end normalt vil også give resonans. Man kan aldrig afbalancere krumtappen/stempel helt, så ved et eller andet bestemt omdrejningstal vil den give vibrationer.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af Morten - Webmaster »

det var sgu et rigtigt godt bud med det svinghjul... det skal da prøves.

Stempel er originalt
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af strynboen »

er der nogen mulighed for at afbalancere statisk,når krumtappen sidder i motoren,evt om der kan monteres et apparat på motoren :?: :?: i stil med et dæk afb,app..har ikke en skid forstand på dette ,,derfor spørger jeg,,,måske dumt :shock: :shock: :mrgreen:
måske burde man have sin krumtap kontroleret når den er ude,hvad koster en kontrol :?: :?: og gør de det ordenligt,ellers kan det være ligegyldigt.eller kan man selv kontrolere for skævheder med et måleur
men det har jo ikke noget med vægtafbalanceringen at gøre
det blev lidt rodet,,,,håber at i forstår :| 8)
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af Kai »

Strynbo:

Ikke mig bekendt, men jeg ved også langtfra alt :lol:
Afbalancere til bilhjul har jo hjulet hængede på enden af en aksel, og måler så på den.
Det der kommer nærmest er nok den metode hvor man afbalancerer hjulet PÅ bilen, men igen så er bilen hævet op på en speciel donkraft, der kan mærke vibrationer i bærekuglen.

Skal du ha den statisk og dynamisk afballanceret er der vist kun den hårde vej, ud med krumtappen. Veje plejlstang,søle,leje, og montere en vægt på krumtappen/søle istedet for, og spinne den op, og måle hvilken vej krafterne/ubalancen er.

Mht til skævheder kan du måle den ud ved enten at sætte den mellem 2 rullepinoler ( hvis krumtapenderne er iorden) eller i 2 Vblokke og bruge micrometerur. Mål helt inde ved vangen, og igen ude foruden på det glatte stykke. Rettes ved at vride vangerne rundt om sølen ( en kobberhammer er fin at daske lidt med) eller vride vangerne fra hinanden med fx en mejsel.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af martin p »

nu har jeg ikke meget forstand på dette emne når man snakker knallert, men min fs1 den bimler og bamler og skralder... det troede jeg nu godt nok at det bare var sådan det skulle være for sådan en gammel dame..

min bedstefars 1953'er TWN 250CC er lige sådan, man tror den er ved at falde fra hinnanden, men hans den er hovedrenoveret for knapt et år siden og det var da et prof værksted der gjorde det.
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af Kai »

Martin:

Det behøver slet ikke være sådan man kan høre din FS1 på 4km afstand ( og skal heller ikke)
Vil gætte på din krumtap og/eller svinghjul er vind og skæv :(
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af strynboen »

tak for opklaringen,,der får vi nok aldrig rutine nok til at klare det selv
der er jo også muligheden/risikoen for at det er primær sekundær tandhjulene som vibrere,koblingen går nok så langsomt at den er udelukket,men det er jo ikke nye motore vi arbejder med,såååå...
man kan jo bygge en NOS motor,hvis den skal være 110% :mrgreen:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af martin p »

Kai skrev:Martin:

Det behøver slet ikke være sådan man kan høre din FS1 på 4km afstand ( og skal heller ikke)
Vil gætte på din krumtap og/eller svinghjul er vind og skæv :(
det tror jeg næsten mand kan da. jeg bor ude på et langt lige stykke landevej. og hunden står og venter på mig når jeg kommer hjem, det kan jeg se på lang afstand.

men så har jeg bare en bedre undskyldning overfor konen om at motoren skal hoved renoveres... :mrgreen:
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af Kai »

strynboen skrev: der er jo også muligheden/risikoen for at det er primær sekundær tandhjulene som vibrere,koblingen går nok så langsomt at den er udelukket,men det er jo ikke nye motore vi arbejder med,såååå...
man kan jo bygge en NOS motor,hvis den skal være 110% :mrgreen:
Syns ikke jeg har oplevet at primær/sekundærhjulene skaber vibrationer, de hyler bare ret kraftigt når de er slidte, og motoren skal sejtrække lidt.

Bygge en NOS... pyhh... jeg tør slet ikke tænke på prisen :mrgreen:
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af Jensmc »

Hvis bagsvingerens stikaksel ikke er spændt så de 2 gummibøs klemmer godt ind mod stellet, vil det lyde og mærkes som om motoren er uden krumtaplejer.
Det er let og hurtigt at afprøve.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det er lige tjekket... ikke tilfældet...

Jens kan du ikke lige sende mig en pm med din rigtige e-mailadresse, så får du nogle billeder af den tændrørshætte vi snakkede om i weekenden
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??

Indlæg af Alex »

kan huske de thansen lygteholdere jeg havde på min raslede helt vildt, men efter jeg fik et originalt sæt på og man kunne spænde det ordenligt sammen, har der ikke været nogle rasle lyde. jo måske bremse stangen siger lidt, men sådan er det jo nok :)

Ellers plejer det at være en slidt motor eller skæv krumtap, som er skyld i rasle lyde, men det kan din vel ikke være hvis den næsten er nyrenoveret. :mrgreen:
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"