støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
Hej venner.
Døjer i andre også ved støj der lyder som resonans i skærme / tank / lygte / udstødning eller sådan ?
Det starter ved ca 4000 omdrejninger og ændres derefter sådan op og ned i styrke.
Den har gjort det fra start den blev samlet, og jeg har ikke kørt på den før renovering så ved ikke hvordan det tidligere har været.
Motor har kørt 2000 km siden komplet renovering sidste forår og kører ellers perfekt.
er det bare mig der er sart og nærtagende eller er der noget der kan forbedres / rettes ??
jeg tænkte at optage et lydklip på mobilen og ligge ind så man kan høre det selv.
Døjer i andre også ved støj der lyder som resonans i skærme / tank / lygte / udstødning eller sådan ?
Det starter ved ca 4000 omdrejninger og ændres derefter sådan op og ned i styrke.
Den har gjort det fra start den blev samlet, og jeg har ikke kørt på den før renovering så ved ikke hvordan det tidligere har været.
Motor har kørt 2000 km siden komplet renovering sidste forår og kører ellers perfekt.
er det bare mig der er sart og nærtagende eller er der noget der kan forbedres / rettes ??
jeg tænkte at optage et lydklip på mobilen og ligge ind så man kan høre det selv.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
er det ens ved fuld tank, måske kan du lime nogle små gummi dupper på stellet hvor sidepladerne røre ved,på hondaen er blinklysene slemme til at rasle løse
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
det er både ved tom & fuld tank, det er ikke blinklysene, men ja, de rasler løs med tiden.
Der er gummistøtter på sidekasserne (originalt) og de sidder ret fast, så tror heller ikke det er dem.
Der er gummistøtter på sidekasserne (originalt) og de sidder ret fast, så tror heller ikke det er dem.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
så kan jeg kun komme i tanke på støttebenet central.eller bremsestangen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
jeg tror jeg vil aliere mig med fruen ved gashåndtaget og så mit auto-stetoskop om lidt
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
pas nu på at du ikke får blæst ørene fulde
mangler du stadig en 76"dx forgaffel jeg har stadig den med
gennemborede umbrakko bolte til skærmene,det er jo ikke helt orginalt
mangler du stadig en 76"dx forgaffel jeg har stadig den med
gennemborede umbrakko bolte til skærmene,det er jo ikke helt orginalt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
Hej
Min gør det samme ved 5000-7000 rpm.
Det var så slemt at horn beslaget knækkede.
Jeg troede det var fordi min er tunet.
Horn problemet er løst ved at bruge to beslag oven på hidnanden med skiver i mellen. Og alle dele er sikret med locktite.
Men kan det løses så høre jeg gerne
Min gør det samme ved 5000-7000 rpm.
Det var så slemt at horn beslaget knækkede.
Jeg troede det var fordi min er tunet.
Horn problemet er løst ved at bruge to beslag oven på hidnanden med skiver i mellen. Og alle dele er sikret med locktite.
Men kan det løses så høre jeg gerne
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
Har du mulighed for det, så prøv et andet svinghjul. hovedparten af dem der har overlevet til idag har været banket/tæsket af med en hammer, eller vredet af med skruetrækkere og lign utallige gange ( siger ikke DIT er)
Et uorg stempel der er tungere/lettere end normalt vil også give resonans. Man kan aldrig afbalancere krumtappen/stempel helt, så ved et eller andet bestemt omdrejningstal vil den give vibrationer.
Et uorg stempel der er tungere/lettere end normalt vil også give resonans. Man kan aldrig afbalancere krumtappen/stempel helt, så ved et eller andet bestemt omdrejningstal vil den give vibrationer.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
det var sgu et rigtigt godt bud med det svinghjul... det skal da prøves.
Stempel er originalt
Stempel er originalt
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
er der nogen mulighed for at afbalancere statisk,når krumtappen sidder i motoren,evt om der kan monteres et apparat på motoren i stil med et dæk afb,app..har ikke en skid forstand på dette ,,derfor spørger jeg,,,måske dumt
måske burde man have sin krumtap kontroleret når den er ude,hvad koster en kontrol og gør de det ordenligt,ellers kan det være ligegyldigt.eller kan man selv kontrolere for skævheder med et måleur
men det har jo ikke noget med vægtafbalanceringen at gøre
det blev lidt rodet,,,,håber at i forstår
måske burde man have sin krumtap kontroleret når den er ude,hvad koster en kontrol og gør de det ordenligt,ellers kan det være ligegyldigt.eller kan man selv kontrolere for skævheder med et måleur
men det har jo ikke noget med vægtafbalanceringen at gøre
det blev lidt rodet,,,,håber at i forstår
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
Strynbo:
Ikke mig bekendt, men jeg ved også langtfra alt
Afbalancere til bilhjul har jo hjulet hængede på enden af en aksel, og måler så på den.
Det der kommer nærmest er nok den metode hvor man afbalancerer hjulet PÅ bilen, men igen så er bilen hævet op på en speciel donkraft, der kan mærke vibrationer i bærekuglen.
Skal du ha den statisk og dynamisk afballanceret er der vist kun den hårde vej, ud med krumtappen. Veje plejlstang,søle,leje, og montere en vægt på krumtappen/søle istedet for, og spinne den op, og måle hvilken vej krafterne/ubalancen er.
Mht til skævheder kan du måle den ud ved enten at sætte den mellem 2 rullepinoler ( hvis krumtapenderne er iorden) eller i 2 Vblokke og bruge micrometerur. Mål helt inde ved vangen, og igen ude foruden på det glatte stykke. Rettes ved at vride vangerne rundt om sølen ( en kobberhammer er fin at daske lidt med) eller vride vangerne fra hinanden med fx en mejsel.
Ikke mig bekendt, men jeg ved også langtfra alt
Afbalancere til bilhjul har jo hjulet hængede på enden af en aksel, og måler så på den.
Det der kommer nærmest er nok den metode hvor man afbalancerer hjulet PÅ bilen, men igen så er bilen hævet op på en speciel donkraft, der kan mærke vibrationer i bærekuglen.
Skal du ha den statisk og dynamisk afballanceret er der vist kun den hårde vej, ud med krumtappen. Veje plejlstang,søle,leje, og montere en vægt på krumtappen/søle istedet for, og spinne den op, og måle hvilken vej krafterne/ubalancen er.
Mht til skævheder kan du måle den ud ved enten at sætte den mellem 2 rullepinoler ( hvis krumtapenderne er iorden) eller i 2 Vblokke og bruge micrometerur. Mål helt inde ved vangen, og igen ude foruden på det glatte stykke. Rettes ved at vride vangerne rundt om sølen ( en kobberhammer er fin at daske lidt med) eller vride vangerne fra hinanden med fx en mejsel.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
nu har jeg ikke meget forstand på dette emne når man snakker knallert, men min fs1 den bimler og bamler og skralder... det troede jeg nu godt nok at det bare var sådan det skulle være for sådan en gammel dame..
min bedstefars 1953'er TWN 250CC er lige sådan, man tror den er ved at falde fra hinnanden, men hans den er hovedrenoveret for knapt et år siden og det var da et prof værksted der gjorde det.
min bedstefars 1953'er TWN 250CC er lige sådan, man tror den er ved at falde fra hinnanden, men hans den er hovedrenoveret for knapt et år siden og det var da et prof værksted der gjorde det.
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten
Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
Martin:
Det behøver slet ikke være sådan man kan høre din FS1 på 4km afstand ( og skal heller ikke)
Vil gætte på din krumtap og/eller svinghjul er vind og skæv
Det behøver slet ikke være sådan man kan høre din FS1 på 4km afstand ( og skal heller ikke)
Vil gætte på din krumtap og/eller svinghjul er vind og skæv
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
tak for opklaringen,,der får vi nok aldrig rutine nok til at klare det selv
der er jo også muligheden/risikoen for at det er primær sekundær tandhjulene som vibrere,koblingen går nok så langsomt at den er udelukket,men det er jo ikke nye motore vi arbejder med,såååå...
man kan jo bygge en NOS motor,hvis den skal være 110%
der er jo også muligheden/risikoen for at det er primær sekundær tandhjulene som vibrere,koblingen går nok så langsomt at den er udelukket,men det er jo ikke nye motore vi arbejder med,såååå...
man kan jo bygge en NOS motor,hvis den skal være 110%
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
det tror jeg næsten mand kan da. jeg bor ude på et langt lige stykke landevej. og hunden står og venter på mig når jeg kommer hjem, det kan jeg se på lang afstand.Kai skrev:Martin:
Det behøver slet ikke være sådan man kan høre din FS1 på 4km afstand ( og skal heller ikke)
Vil gætte på din krumtap og/eller svinghjul er vind og skæv
men så har jeg bare en bedre undskyldning overfor konen om at motoren skal hoved renoveres...
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten
Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
Syns ikke jeg har oplevet at primær/sekundærhjulene skaber vibrationer, de hyler bare ret kraftigt når de er slidte, og motoren skal sejtrække lidt.strynboen skrev: der er jo også muligheden/risikoen for at det er primær sekundær tandhjulene som vibrere,koblingen går nok så langsomt at den er udelukket,men det er jo ikke nye motore vi arbejder med,såååå...
man kan jo bygge en NOS motor,hvis den skal være 110%
Bygge en NOS... pyhh... jeg tør slet ikke tænke på prisen
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
Hvis bagsvingerens stikaksel ikke er spændt så de 2 gummibøs klemmer godt ind mod stellet, vil det lyde og mærkes som om motoren er uden krumtaplejer.
Det er let og hurtigt at afprøve.
///
jensmc
Det er let og hurtigt at afprøve.
///
jensmc
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
Det er lige tjekket... ikke tilfældet...
Jens kan du ikke lige sende mig en pm med din rigtige e-mailadresse, så får du nogle billeder af den tændrørshætte vi snakkede om i weekenden
Jens kan du ikke lige sende mig en pm med din rigtige e-mailadresse, så får du nogle billeder af den tændrørshætte vi snakkede om i weekenden
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: støj / resonans ved 4-6000 omdrejninger ??
kan huske de thansen lygteholdere jeg havde på min raslede helt vildt, men efter jeg fik et originalt sæt på og man kunne spænde det ordenligt sammen, har der ikke været nogle rasle lyde. jo måske bremse stangen siger lidt, men sådan er det jo nok
Ellers plejer det at være en slidt motor eller skæv krumtap, som er skyld i rasle lyde, men det kan din vel ikke være hvis den næsten er nyrenoveret.
Ellers plejer det at være en slidt motor eller skæv krumtap, som er skyld i rasle lyde, men det kan din vel ikke være hvis den næsten er nyrenoveret.
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret
Bil: peugeot 406 sv turbo
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret
Bil: peugeot 406 sv turbo