Dyse størrelse

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Dyse størrelse

Indlæg af nielsfup »

Hej Igen
Er der nogen der har erfaringer med dyse størrelse til en FS1 der køre med følgende:
60cc cylinder
5.3 Hk udstødning
16mm indsugnings plade
16mm karburator
13/43 gearing
Jeg køre nu med 160 dyse standart stråle rør med nålen i midterstilling.
MEN ved fuld gas omkring 80Km/h begynder den at hakke/sætte ud.
Jeg tror dysen er for lille hvad mener I elle hvad bruger I
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
palle
Stor knallert
Indlæg: 183
Tilmeldt: fre 24. aug 2007 19:38
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af palle »

Hej Niels

Da jeg kørte med 60 cc sidst da kørte jeg med en 200 dyse
Yamaha fs1 78'k1 bygget som dx wineberryred, nummer match
Yamaha fs1 ss k1 72' drejeventil blå nummer & nøgle match
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Niels.
Jeg har gode erfaringer med str. 180 til 17,5 mm (kopi)karburator, 44 mm boring/HS stempel, 5,3 skrå-udstødning og 14/39 tænder. Jeg kan ikke nævne topfarten, da jeg ikke turde køre mere end ca. 85 km/t - men der var væsentlig mere af gi´af... :shock: Karburatoren blev leveret med str. 150 med spec.gevind, men der fulgte et andet strålerør med til den med normalgevind, så der blev prøvet med 160 og 170, men det var ikke hel nok - så det endte med 180.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af nielsfup »

TAk for de gode råd
Kikkede lige på tændrøret og det så fint ud med det var ikke efter fuld gas kørsel så det kan man ikke regne helt med
Jeg har en 190 dyse den skal prøves i dag.
Ellers køber jeg en 170 180 og 200 imorgen når THansen har åben igen.
Så er der ikke andet for end at prøve sig frem.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af Morten - Webmaster »

er der ikke noget med at deres dysser ikke engang passer i gevindet ??

Gad vide om de så passer i størelsen ??
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af Allan M »

Gevindet har en anden stigningstakt end det, som er i de uoriginale Mokini-kaburatorer. Så måske er det fordi de passer i de originale?

Jeg har købt både dysesæt og strålerør i THansen, det passer sammen og er en lille udgift.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af nielsfup »

Ja så fik vi prøvet 190 dysen og det var ikke godt. Alt for fed blanding. Men 85 på ( Thansen ) toppen.
Nu skal der prøves med en 170.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af nielsfup »

Hej Igen
De Thansen dyser jeg har købt passer lige i min gamle 16mm Mikoni( Hmm hvordan staves det lige :oops: ) cab.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja Niels, det tyder på at du er tæt på med korrekt dysestr. på din Mikuni og det med spec. gevind er vist kun på kopimodellen Mukini (som er meget nemt at forveksle - måske med vilje fra producentens side?) , men så følger der heldigvis det andet strålerør med i pakken til standard-dyserne.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af nielsfup »

Hej igen
Så prøvede vi med en dyse 170 men den sætter stadig ud ved 80-85. Ca 10000 omdrejninger.
Det kan være jeg skal prøve med 14T for nu køre den med 13 og det kan være det er omdrejningerne der sætter grænsen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af nielsfup »

Hvordan er det med tændingen. Skal den stilles anderledes når man køre med tun.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af FS1originalen »

Hej Niels,

Jeg mener ikke tændingen skal stå anderledes - den er jo egentlig slet ikke justerbar. Men med høje omdrejninger er det ekstra vigtigt at platiner og måske især kondensatoren er i topform.
Spekulerer også på om det du beskriver kan skyldes at membranerne ikke reagerer hurtigt nok ved ekstremt høje omdrejninger? Fandtes/findes der ikke noget der hedder racermembraner, eller er det et rent Taiwansen fænomen :?:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af Kim B S »

Hej Niels.
I mine unge dage, havde jeg en 76er Yamaha med omdrejningstæller. Derfra kan jeg huske at når alt var optimalt, med nye tændingdele og tændrør og karburator indstillet så godt så muligt, så kunne motoren snore med 11000 omdrejninger. På det tidspungt kørte jeg med almindelig 40mm treskyller cylinder og tilsvarende topstykke lettere planet, tunudstødning, 16mm indsugningsplade, og kun 10mm mikuni karburator. Det var kombineret med 13 og 43 tans tandhjul. Derfor tror jeg at der er noget, der kan blive en smule bedre. Jeg tror at man skal kikke nærmere på det Erik skriver om, med platiner, kondensator og membran, Tændspole er måske også en mulighed, den har jeg lige selv fået skiftet, det gav meget ekstra gnist på min. Jeg håber du finder ud af noget der dur. :roll: :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af nielsfup »

Hej
For lige at summe op på sagen.
Jeg prøvede med en dyse 170 det gav ingenting MEN den køre ok og trækker fint fra i 1 2 og 3 gear.
Det er først i 4 det går galt, den har svært ved at ha moment nok til at trække sig op gennem 4 gear.
Nu prøver jeg med et 12T for at se om hullet i 4 gear bliver lukket. ( måske falder topfarten lidt )
Jeg troede bare at 60cc cylinderen havde moment nok til at trække med 13T. Måske er der noget andet galt
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af nielsfup »

Nu trækker den i alle gear
12T for så spiller det ca 85 på toppen.
Men jeg tror der er noget med udstødningen den har ikke så meget moment under 8000 rpm men en masse derover
Ved skift til 4 med 13T er momentet ikke stort nok til at komme op over 9000 hvor den tager fat.
det er en Protuna 5.3 udstødning. jeg må prøve med en anden. Har I nogen erfaring med dette eller en udstødning der dur
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MaaQ
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 23:17
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af MaaQ »

Mit råd: sæt en dyse 1 nummer større i og sænk nålen. Så får den mere på toppen og ca det samme i bunden.
Hilsen Christian

Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af Poul-Erik A. »

Måske skal du prøve en alm. 5,3 skråmodel, som jeg har meget gode erfaringer med og jeg har også prøvet med den oplagte model fra Holland, men der kan man virkelig mærke "modstand" med en del 4-takten til følge. Før jeg begyndte at renovere den gamle SS kørte den med tun :oops: og havde et jævnt optræk med masser af overskud trods 14/39 tænder og kopikarburator. Men 85 Km/t er vist også med Thansen speedometeret (fra billedet) og i så fald har jeg lavet en omregning, hvor jeg har "tilladt" mig at dividere med 1,33 og så er farten reel 64 Km/t ? Men undskyld mig hvis det ikke passer, for jeg har selv prøvet at teste dette instrument i farten med en GPS og når jeg reel kører 30 viser Taiwansen-meteret 40 ? Jeg kan heller ikke forstå at du kan komme op på 85 med 12 tænder og 10000 RPM selvom det er i det "røde felt"
P.S. En del bekendte har prøvet SSéren og har alle været overrasket over optrækket - selv en kollega på ca. 108 kg, hvor koblingen gerne ville glide...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af nielsfup »

Hej
Nej det med Hansen spedo har i ret i. Jeg har prøvet op til 40 kmh på bil der passer det nogellunde. Måske :?
Nå men jeg fulgte rådet med tændingen og kikkede på afstanden på knixeren og den var kun 0.2mm.
Det kan jo være derfor momentet ikke var stort nok.
Nu har jeg stillet gabet op til 0.4 og sat 13T på igen ( og dyse 170 ). Så må vi se om den kan "ta gassen".
Den har faktisk kørt godt med dyes 160 og 13T. Så måske er bare det tændingen der er skredet.

Jeg vil lige regne på hvad tophastigen kan blive ved forskellige omdrejninger og gear.
Vender lige tilbage med et Excel ark
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af nielsfup »

Hej Igen
Jeg har lige regnet lidt på det og med et 13T og 12000 rpm så er vi på ca 100 kmh
Det er lavet i excel så jeg kan lægge det ud hvid nogen vil prøve.
Der jo kun teoretisk, men kan indikere hvad man kan forvente max ved et bestemt omdrejningstal.
Bare ret de røde tal så det passer til dit setup.
Vedhæftede filer
Yamaha_FS1_hastigheds_beregner1 copy (Large).jpg
Yamaha_FS1_hastigheds_beregner1 copy (Large).jpg (95.6 KiB) Vist 13686 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Dyse størrelse

Indlæg af nielsfup »

Hej
Lige en lille update på dette problem
Efter justering af tænding køre det godt igen ca 90 på thansen speedo.
Fejlen var at tændingen stod til 0.6-0.7 mm og ikke de 0.2 som jeg troede den var :oops: , det dur ikke, så tilbage til 0.3 og alt var fint med 13T og dyse 170
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"