Side 1 af 1

krumtap?

: lør 17. okt 2009 22:16
af xxmartinxx
hej er der nogle der kan svare mig på hvor mange rpm en normal krumtap kan tåle, og resten af motoren.

Re: krumtap?

: lør 17. okt 2009 23:00
af nielsfup
Hej
Det bliver svært..... :(

Jeg tror det er lejer og især stempel hastighed der sætter grænsen.
lejerne bliver slidt hurtigere jo flere omdrejninger de køre. Men stempel hastighede en nok det der for den til at gå i stykker først.

Men når man taler leve tid er det jo altid et kompromis mellem ydelse og leve tid.
En ting er helt sikker mere power ==> kortere leve tid.

Husk at en FS1 motor er lavet til en topfart på omkring 90 Km/t. Og det kan den holde til hvis den er gearet som original uden begrænsninger. Men vil sikkert holde længere med de Danske regler :wink:

Re: krumtap?

: ons 21. okt 2009 17:41
af Allan M
Jeg tror den kan tåle nogen flere omdrejninger end tændingssystemet kan levere!

Re: krumtap?

: ons 21. okt 2009 21:25
af bonde søren
så skal du ha fat i en inneroter ;)

Re: krumtap?

: ons 21. okt 2009 21:58
af nielsfup
Hej
Her kommer lidt af min viden fra smørring af store 2T marine diesel motorer.
Det handler om stempelhastighed og evnen til at smøre cylindervægen.

Normalt vil en stempelhastighed på omkring 15 m/s ( ca 12000 - 130000 rpm på en Yamaha med slagslængde på 39mm ) være max hvis der skal opretholdes en god olie film mellem cylinder og stempel. overstiger man dette vil der ske rivninger og stemplet vil sætte sig til sidst. Der er selvfølgelig flere faktorer, som temperatur / kompressions tryk og maksimum tryk der påvirker dette.

Men store stempel hastigheder sætter store krav til cylinder smøring

Jeg er sikker på Vi ser mange sætninger fordi stempel hastigheden bliver for stor og dermed bryder olien

Re: krumtap?

: tors 22. okt 2009 00:30
af Jensmc
Hvis gør-det-selv tossen har været i gang med adskillelse/samling med en hammer, kan du godt glemme alt om omdrejninger.
En Yamaha-krumtap er blød som l... i forhold til en krumtap fra f.eks. en go-cart motor.
Der skal ikke meget til at få den ud af balancen. En god stempelsætter er mere end rigeligt.
///
jensmc

Re: krumtap?

: tors 22. okt 2009 08:34
af strynboen
en fs1 er et transport middel,,ikke en racer..husk nu det..topfarten er de ca 85 de er bygget til..så holder de også mere end en weekend..og så er de fleste over 30 år gamle,,hvad kan man rimeligt forlange af sådan nogle fine veteraner..der er udviklet i slut 60"erne,,lad os nu passe lidt på dem...

Re: krumtap?

: tors 22. okt 2009 13:34
af maxibent
Ja respekt for alderdommen,man svinger jo heller ikke pisken over en gamel mand........ :D

Re: krumtap?

: lør 24. okt 2009 00:27
af Stillads
maxibent skrev:Ja respekt for alderdommen,man svinger jo heller ikke pisken over en gamel mand........ :D
Sig lige det tilmin kone :mrgreen:

Re: krumtap?

: lør 24. okt 2009 09:13
af martin p
Stillads skrev:
maxibent skrev:Ja respekt for alderdommen,man svinger jo heller ikke pisken over en gamel mand........ :D
Sig lige det tilmin kone :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: krumtap?

: tors 29. apr 2010 11:00
af Knud
..

Re: krumtap?

: tors 29. apr 2010 11:28
af 12V
Det leje som en FS1 anvender ved krumtappen kan iflg. databladet tåle 16.300 rpm vedvarende og 18.000 rpm spidsbelastning. Det kræver selvf. at de er korrekt monteret, får smøring og at krumtappen ikke vibrerer som en pladevibrator :wink: