Frandsen skrev:claus olieklud skrev:hejsa morten... jeg kan godt se at det er lidt bittert efter alt det arbejde med 5 gear og lang krumtap... godt at man bare lige har en anden motor og montere... faktisk syntes jeg ikke at der er nogle som er heldige med 42 mm slaglængde, ej heller kæmpe boringer ( 45+)
nææ - standart cylinder som har fået et par mm i udstødningen + effektpotte + 16mm indsugning, kan sagtens køre 80 kmt
hilsen olieklud
Arrr..... Claus ...jeg syntes faktisk Henrik N´s kører helt godt med 42 krumptap og jt1 cylinder
det jo ikke bare spørgsmålet om at få dem til at rende 80..... det er nemt nok .... det er jo mere hvordan de gør det.. og så
unde alt for mange omd....
men der er ingen tivl om at 42 tappen skal kører sammen med en cylinder der passer til den....
Og held er ikke en del af det. Standard-opsætningen + lidt ekstra er let nok og kræver ikke ret meget arbejde.
Porttiderne skal matche udstødningen, og porttiderne er en konsekvens af portens afstand fra toppen ift. slaglængden.
Ydermere giver en større boring en begrænset effektforøgelse i sig selv - langt størstedelen af den højere ydelse hentes ved, at man med en større boring kan øge portarealet.
Generelt siges det, at man bør holde portbredden under 70% af boringen...
40mm = <28mm
45mm = <31,5mm
48mm = <33,6mm
Lad os bare sige, at porten er en rektangulær udstødningskanal og ligger 25mm fra top og slaglængden er 40mm. Porthøjden er derfor 15mm. Forskellene i areal er betragtelige:
15x28mm = 420mm2
15x31,5mm = 472,5mm2
15x33,6mm = 504mm2
Samme forhold gør sig gældende for skyllekanalerne, men med en grænse omkring 60-65% + hensyn til hvor stempelringene åbner.
Større port = større flow. Med en boring på 120% af de originale 40mm øges slagvolumen til ca. 130%.
Den tørre teori siger derfor følgende med et udgangspunkt på 4HK:
Slagvolumen suger 30% mere luft gennem systemet
Det større portareal giver yderligere 20% større flow ift. den større boring
(4Hk + 30%) + 20% = 5,2HK + 20% = 6,6HK = 65% højere effekt!!!
Og jaja, teori vs praksis eller værdiløs talmanipulation blablabla.
Faktum er, at en korrekt udnyttet forøgelse af boringen giver en eksponentiel effektforøgelse som funktion af et tilladeligt større portareal.
Bevares de oprindelige porte, er effektforøgelsen yderst begrænset, hvilket blev pointeret gennem kritikken af boringer over 45mm... men det er altså KUN som følge af, portene ikke bliver optimeret.
Hvis potten så heller ikke matcher, er gevinsten endnu ringere, men førend nogen kaster sig ud i sådan et projekt, bliver ingen 'klogere' for nu at være flabet.
Det hele hænger sammen, og at forvente noget vildt, ved at ændre på kun en faktor, svarer til at jage regnbuer og tro på en gevinst ud over frisk luft og motion.
Konklusion:
Alt forarbejdet er gjort adskillige gange. Der er bare ingen, som har gjort arbejdet færdigt endnu!
Jeg håber inderligt, jeg kan lære (og måske vise?) noget ved mit projekt, jeg har på bordet med en anden bruger på forummet. Enten bliver slutresultatet givende, eller Yamahaen er håbløs i sin grundkonstruktion.
Så enkle er principperne, når det 'kun' drejer sig om at gøre portene bredere... og skylle ens, selvfølgelig.
Resultatet er kun afhængigt af grundigheden i ens arbejde, og er resultatet kun det halve af ens forventninger, er man ikke færdig. SLUT!