må slettes

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

må slettes

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 14:54, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Tilkøring af cylinder

Indlæg af Kim B S »

Hej Knud.
Velkommen på forum. Jeg håber at du må få meget gavn og glæde af det. :wink: :D
Jeg ville nok sætte en større gearing på med det samme. som du selv nævner er det bedst for motoren at holde et moderat omdrejningstal, ikke mindst i forbindelse med tilkøring af ny cylinder. Jeg ville nok mindst gå op i et 13 tans fortandhjul med de dele. :wink: En Yamaha motor kan faktisk holde til rigtig mange kilometer, hvis den bare er gearet højt nok til de dele som ellers er på. :wink: Jeg vil tro at 3-500 kilometer er passende tilkøring, før du montere den store karburator, og så skal den måske lige have en tand mere gearing til den tid, måske 14 eller 15 tans. Men det må man eksperimentere med til den tid, hvad den nu kommer til at kunne trække.:D
Hilsen Kim.
Senest rettet af Kim B S fre 8. maj 2009 16:09, rettet i alt 1 gang.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Tilkøring af cylinder

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Knud

Velkommen her på forum :D

Du kan sagtens montere det komplette tun på en gang,,, men den skal tilkøres ca 100 km til det inden den får lov rigtigt at strække ud,,, der sker dog ikke noget ved i korte perioder at køre den helt ud,,, pas dog på varme sætning at stemplet ,,, brug en 3 ~4% olieblanding i benzinen ,, når du montere cylinder og stempel så smør det med lidt totakt olie ,,, det er fint nok,,, :P ville nok selv holde mig ca 10 km/ t under max mens jeg kørte tun til,,, men det er der nok ligeså mange meninger om som der er monteret tun :D

god fornøjelse ,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: Tilkøring af cylinder

Indlæg af subwoof »

smør det ind i totaktsolie..
smid hele tunet på og gear den en tand højere end du ville ha gjort.. og de første 20km stille og roligt. og så de næste 200km bar gi den bare ikke alt for mange rpm i alt for lang tid.
kan den ikke holde til det for statten af kan den aldrig holde til det
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
tøffe
Gummi rocker
Indlæg: 802
Tilmeldt: tirs 7. okt 2008 08:45
Kontakt:

Re: Tilkøring af cylinder

Indlæg af tøffe »

subwoof skrev:smør det ind i totaktsolie..
smid hele tunet på og gear den en tand højere end du ville ha gjort.. og de første 20km stille og roligt. og så de næste 200km bar gi den bare ikke alt for mange rpm i alt for lang tid.
kan den ikke holde til det for statten af kan den aldrig holde til det
ja der er mange meninger jeg gjor det i mine unge dage at jeg tilkørte et komplet tumn en z 1 cylender med resten af tunet og så et 40 tans bag på og 13 forand og en 5,3 cylender og en 16 milimeter plade og kaboratoer og så kørte jeg 1500 m hvor jeg passet på den ikke sej trækket så heller et gar lenger ned oppe af bakkern og så med minder gas for ikke at komme for langt op i omdrejninger og så stod den stille når den var kold og gik i tom gang til den var så varm at jeg kun lige kun sætte hånden på cylændern og så kørte jeg med 5 prosent olie i benzien og så efter de 1500 km begynte jeg at lukke op for den lidt af ganen og i korte perjoder og lige så ned af bakkern tog jeg koblingen så den ikke motor bremset og da den så var kørt til ja to det elle lad værer den gik langt over 100 km og det gjor den til jeg fik den stjået og så den aldeig merer snøft
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: Tilkøring af cylinder

Indlæg af subwoof »

tøffe skrev:
subwoof skrev:smør det ind i totaktsolie..
smid hele tunet på og gear den en tand højere end du ville ha gjort.. og de første 20km stille og roligt. og så de næste 200km bar gi den bare ikke alt for mange rpm i alt for lang tid.
kan den ikke holde til det for statten af kan den aldrig holde til det
ja der er mange meninger jeg gjor det i mine unge dage at jeg tilkørte et komplet tumn en z 1 cylender med resten af tunet og så et 40 tans bag på og 13 forand og en 5,3 cylender og en 16 milimeter plade og kaboratoer og så kørte jeg 1500 m hvor jeg passet på den ikke sej trækket så heller et gar lenger ned oppe af bakkern og så med minder gas for ikke at komme for langt op i omdrejninger og så stod den stille når den var kold og gik i tom gang til den var så varm at jeg kun lige kun sætte hånden på cylændern og så kørte jeg med 5 prosent olie i benzien og så efter de 1500 km begynte jeg at lukke op for den lidt af ganen og i korte perjoder og lige så ned af bakkern tog jeg koblingen så den ikke motor bremset og da den så var kørt til ja to det elle lad værer den gik langt over 100 km og det gjor den til jeg fik den stjået og så den aldeig merer snøft
så grundigt har jeg aldrig nogensinde tilkørt noget :D
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Tilkøring af cylinder

Indlæg af Frandsen »

hej Knud
Pas nu på venner der er jo en protuna cylinder og ikke noget af det godt gamle kram som man kunne få for mange år siden
mine erfaringer er :
min 4 % olie - 200 dyse i karaburatoren standart i en 16 mm protuna er 150 og er alt for lille selv efter den er tilkørt
og så mindst 300 km ikke over 6000 rmp det bedste du kunne gøre er at få den honet ca 1/100 mm ud først da de cylinder
protuna sælger har samme tolerange som en lovlig som ikke udvikler nær så meget varme
efter tilkøring kan du dyse ned til omkring 180-170
i må endelig ikke sammenligne sådan en yamaha cylinder med scooter cylindere da de tvangskølet og der ved ikke udvikler nær den
samme varme dette gælder også alu cylindere
jeg har ødelagt mange cylindere inden jeg blev klogere, men som sagt er dette bare mine erfaringer
da jeg var knækt var der sq ik noget der hed tilkøring sådan da vi kørte bare og havde aldrig en sætter
god fornøgelse og iøvrigt velkommen her på forum
Mvh
Frandsen
maxibent
Junior knallert
Indlæg: 70
Tilmeldt: fre 6. mar 2009 14:13
Kontakt:

Re: Tilkøring af cylinder

Indlæg af maxibent »

En stor dyse og en god 2-taks olie+ca 300 km stille og roligt det
skulle ikke kunne gå helt galt,det kræver lidt tålmodighed,men det
kan godt betale sig i det lange løb.....
Besvar

Tilbage til "Tuning"