Side 1 af 1

Krumtap ødelagt

: fre 24. apr 2009 20:36
af nielsfup
Nå så er den gamle Yamaha prøvekørt og trukket hjem igen .
Kørte rimilig omkring 70kmh ca 2km så satte den sig og så var der kun 2 km hjem igen ØV

Først troede jeg det var spemplet der havde sat sig men:
Semplet har et lille hak ved ring 1
MEN Plejllejet sidder fast. Krumtappen er smadret.

Har i prøvet det før

Re: Krumtap ødelagt

: fre 24. apr 2009 20:54
af subwoof
ja desværre.. har også oplevet det :S
krumtappen blev dog solgt med en masse dele, så ved ikke om den kunne reddes.. jeg sagde bare byt til nyt fra bunken

Re: Krumtap ødelagt

: fre 24. apr 2009 21:30
af hybber
Niels, hvordan er den ødelagt? Lejet har sat sig fast, men kan den ikke skildes ad og så skifte lejet nede i midten`??? Må da være billigere end en ny original til 1800 penge!! :(

Re: Krumtap ødelagt

: fre 24. apr 2009 21:48
af FS1originalen
Det har jeg ligegodt ikke hørt før - på nogen knallerter overhovedet :cry:

Krumtappe plejer at blive kasseret fordi nederste leje bliver så slidt at man ikke kan holde "klirrelyden" ud når stemplet vender i top - ikke fordi de sidder fast :!:

Var krumtappen "rask" inden du kørte hjemmefra :?: Altså var der op/ned slør i plejlstangen når stemplet stod i top :?:

Og ØV forresten....

Erik

Re: Krumtap ødelagt

: fre 24. apr 2009 23:50
af nielsfup
Hmm
Ja den var OK da jeg kørte. Har været startet ca 2 gange om ugen nede på værkstedet med suger på ( tomgang og lidt gas men ikke med last på). Og her var der ikke noget , måske lidt støj når den var kold. Jeg er ikke sikker på om det forsvandt helt når den blev varm. Men nu er plejl lejer fuldstendigt færdig. Først var lejet svejst sammen men efter lidt motion kan det bevæges MEN det går meget stramt og køre in hak.

Re: Krumtap ødelagt

: lør 25. apr 2009 10:08
af Morten - Webmaster
Jeg har desværre ikke nogen tilbage der er noget værd, men mon ikke der er andre der har en i overskud... det skulle undre mig andet.

Surt show, ikke mindst de 2 km hjem :roll:

Re: Krumtap ødelagt

: lør 25. apr 2009 20:53
af strynboen
jeg har en orginal reserve krumtap,,men tror entelig at den fra taivansen er ok,,
ellers kan vi saktens finde noget at bytte med

Re: Krumtap ødelagt

: lør 25. apr 2009 23:28
af nielsfup
Hej Lars
Det er rigtigt pænt af dig. Jeg havde en THANSEN tap i kassen med dele, den prøver jeg.
Men mit største problen er at det lille primær hjul og hvad værre er det store tandhjul på koblings skålen er ødelagt også. :twisted:

Re: Krumtap ødelagt

: søn 26. apr 2009 09:08
af Yamaha FS1 50SS
Hej

Jeg lurede lidt på om dine varme sætnings problemer kunne skyldes den krumtap,,, at den måske har været en smule skæv,,, slået på da den blev monteret engang ,,, med alle de spåner må den enten have været skæv eller der har været fremmedlegmer nede i krumtaphuset,,, måske en knækket stempelring eller en låsering til stemplet som har siddet i klemme,,, :?: jeg har før set krumtapper der var ødelagt ,,, enten ved fast kørt hovedlejer pgr af manglende smøring eller svinghjulet ikke har været spændt ordentligt med slidspor til følge,, og slidte plejllejer samt de sædvanlige ødelagte gevind i enderne ,,, men så meget ødelagt som den der har jeg ikke set dem før ,,,, :roll: :shock: :? har den ikke banket adhel.... til længe :?:

Re: Krumtap ødelagt

: søn 26. apr 2009 09:40
af mic
hybber skrev:Niels, hvordan er den ødelagt? Lejet har sat sig fast, men kan den ikke skildes ad og så skifte lejet nede i midten`??? Må da være billigere end en ny original til 1800 penge!! :(
Hvis det nederste nåleleje kan købes løst er det jo bare at skille krumtappen ad i en presse, montere det nye leje og rette den op igen. Det gør vi tit på vores gokart motorer.

http://www.pvpkart.com/Index%20Motor%20repair.htm

Re: Krumtap ødelagt

: søn 26. apr 2009 12:02
af nielsfup
Johnny S. skrev:Hej

Jeg lurede lidt på om dine varme sætnings problemer kunne skyldes den krumtap,,, at den måske har været en smule skæv,,, slået på da den blev monteret engang ,,, med alle de spåner må den enten have været skæv eller der har været fremmedlegmer nede i krumtaphuset,,, måske en knækket stempelring eller en låsering til stemplet som har siddet i klemme,,, :?: jeg har før set krumtapper der var ødelagt ,,, enten ved fast kørt hovedlejer pgr af manglende smøring eller svinghjulet ikke har været spændt ordentligt med slidspor til følge,, og slidte plejllejer samt de sædvanlige ødelagte gevind i enderne ,,, men så meget ødelagt som den der har jeg ikke set dem før ,,,, :roll: :shock: :? har den ikke banket adhel.... til længe :?:
Ha Johnny
jeg tænkte lige præcis på det samme.
Dengang den satte sig var det fordi den lille c-klip der holden nålen i karburatoren var faldet af og spist af motoren. Det var min søn der kørte og han forsatte bare til den satte sig da nålen jo sad nede i strålerøret og derfor gav alt for lidt benzin med meget varm motor til følge.

Jeg tog cylinderen af og blæste krumtap-huset rent ( måske rent). På med en ny cylinder og så kørte den igen.

Men den har kun kørt 20Km siden denne hændelse og det er 7 md. siden. Så kommer dette med krumtappen. Den har været startet og kørt i tomgang lidt indimellem men ikke kørt før nu. Nu jeg tænker efter mener jeg at den havde en mekanisk lyd når den var kold men er ikke sikker.

Jeg kunne ikke høre noget da jeg kørte på den før jeg koblede ud og den satte sig.

Jeg tror sku også der har været noget galt hele tiden. Om der har været noget metal i krumpap-huset jeg ikke har fået ud eller det er varmen fra de 6 km han kørte med meget mager blanding ved jeg ikke rigtig.
Men det er da ikke normalt at brænde det leje af på under 2 km med ca 60 km/h

Men hvad værre er så har jeg skilt den ad og tænderne på koblings skålen er ikke gode de er nærmest ødelagt så nu mangler jeg en anden koblings skål med fine tænder