Underlig lyd fra krumtaphuset på Yamaha JOG R motor.
Underlig lyd fra krumtaphuset på Yamaha JOG R motor.
Hej alle.
Jeg er en inkarneret 2 takts tosse som mangler lidt mekanisk Scooter support, og håber på jeres hjælp.
Venligst se og lyt til min vedhæftede video.
Personligt syntes jeg at det lyder underligt og forkert.
Er der andre meninger fra nogen af jer?
Motoren kører fint og trækker fint, dog med denne her forkerte lyd som også kan høres når motoren er startet.
Det generer mit OCD gen så gevaldigt.
Nu går jeg rundt som katten om den varme grød: Skal jeg åbne motoren eller ej?
Alternativt kan jeg jo bare køre videre, og se hvad der sker.
Er der nogle knallert freaks som kender denne her lyd og har et bud på hvad det kan være ?
På forhånd mange tak for alle relevante svar.
Video link:
Jeg er en inkarneret 2 takts tosse som mangler lidt mekanisk Scooter support, og håber på jeres hjælp.
Venligst se og lyt til min vedhæftede video.
Personligt syntes jeg at det lyder underligt og forkert.
Er der andre meninger fra nogen af jer?
Motoren kører fint og trækker fint, dog med denne her forkerte lyd som også kan høres når motoren er startet.
Det generer mit OCD gen så gevaldigt.
Nu går jeg rundt som katten om den varme grød: Skal jeg åbne motoren eller ej?
Alternativt kan jeg jo bare køre videre, og se hvad der sker.
Er der nogle knallert freaks som kender denne her lyd og har et bud på hvad det kan være ?
På forhånd mange tak for alle relevante svar.
Video link:
Mvh. Klaus W.
Køretøjer:
Yamaha FS1 DX- årg.76.
Kreidler RMC Elektronik - årg. 77.
Dax kopi knallerter.
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha FJR 1300
3x Yamaha RD 400
1x Yamaha RS 125
1x Yamaha XS 400 Seca
Køretøjer:
Yamaha FS1 DX- årg.76.
Kreidler RMC Elektronik - årg. 77.
Dax kopi knallerter.
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha FJR 1300
3x Yamaha RD 400
1x Yamaha RS 125
1x Yamaha XS 400 Seca
Re: Underlig lyd fra krumtaphuset på Yamaha JOG R motor.
Hej,
Ja, det lyder sku vildt. Mit første bud var stempel der bare klakker når retning ændres. Det lyder bare voldsom på din, men det kunne jo være mikrofonen der er god på din telefon. Meeeen, til sidst i videoen lyder det værre.
Jeg ville tage svinghjul af som det første, og så om der ligger noget løs derinde. Måske også afmontere vario, så det ikke bare er rullerne der forplanter en lyd i hele motoren. Men jeg tvivler på dette.
Derefter cylinder kit, for at kunne mærke om der er slør i nederste plejlstangs leje.
Hvis du ikke finder noget der, og den stadig laver lydene med alt afmonteret. Så skal blokken splittes.
Ja, det lyder sku vildt. Mit første bud var stempel der bare klakker når retning ændres. Det lyder bare voldsom på din, men det kunne jo være mikrofonen der er god på din telefon. Meeeen, til sidst i videoen lyder det værre.
Jeg ville tage svinghjul af som det første, og så om der ligger noget løs derinde. Måske også afmontere vario, så det ikke bare er rullerne der forplanter en lyd i hele motoren. Men jeg tvivler på dette.
Derefter cylinder kit, for at kunne mærke om der er slør i nederste plejlstangs leje.
Hvis du ikke finder noget der, og den stadig laver lydene med alt afmonteret. Så skal blokken splittes.
Re: Underlig lyd fra krumtaphuset på Yamaha JOG R motor.
Hej Carsten.
Tak for dit svar.
Svinghjulet har været afmonteret, og intet løst fundet.
Variator har også været afmonteret, og her var lyden den samme. Nye variator ruller er også monteret.
Så udelukkelses metoden peger på inde i forbrændingskammeret nu. Hvis det er normalt også, ja så er det den store "hammer" til at splitte motoren ad
(det er jo kun min søns knallert)....Nå spøg til side sønnike..
Ja jeg er desværre bange for at det er galt ved plejlstangen/krumtappen.
Tak for dit svar.
Svinghjulet har været afmonteret, og intet løst fundet.
Variator har også været afmonteret, og her var lyden den samme. Nye variator ruller er også monteret.
Så udelukkelses metoden peger på inde i forbrændingskammeret nu. Hvis det er normalt også, ja så er det den store "hammer" til at splitte motoren ad
(det er jo kun min søns knallert)....Nå spøg til side sønnike..
Ja jeg er desværre bange for at det er galt ved plejlstangen/krumtappen.
Mvh. Klaus W.
Køretøjer:
Yamaha FS1 DX- årg.76.
Kreidler RMC Elektronik - årg. 77.
Dax kopi knallerter.
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha FJR 1300
3x Yamaha RD 400
1x Yamaha RS 125
1x Yamaha XS 400 Seca
Køretøjer:
Yamaha FS1 DX- årg.76.
Kreidler RMC Elektronik - årg. 77.
Dax kopi knallerter.
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha FJR 1300
3x Yamaha RD 400
1x Yamaha RS 125
1x Yamaha XS 400 Seca
Re: Underlig lyd fra krumtaphuset på Yamaha JOG R motor.
Hvis ikke der er noget at se bag svinghjul eller variator, ville jeg skynde mig at hive cylinderen af!
Det lyder da helt galt det dér
Det lyder da helt galt det dér
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Underlig lyd fra krumtaphuset på Yamaha JOG R motor.
Enig....cylinder og stempel så fine ud.
Plejlstangen havde ingen op/ned slør, og plejlstang nålelejet er også i fin stand.
Lejet i center af krumtap ser umiddelbart også fin ud.
Nu peger pilen på de to krumtap lejer i blokkene.
De kommer til at se dagslys i morgen
Fortsættelse følger.......
Plejlstangen havde ingen op/ned slør, og plejlstang nålelejet er også i fin stand.
Lejet i center af krumtap ser umiddelbart også fin ud.
Nu peger pilen på de to krumtap lejer i blokkene.
De kommer til at se dagslys i morgen
Fortsættelse følger.......
Mvh. Klaus W.
Køretøjer:
Yamaha FS1 DX- årg.76.
Kreidler RMC Elektronik - årg. 77.
Dax kopi knallerter.
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha FJR 1300
3x Yamaha RD 400
1x Yamaha RS 125
1x Yamaha XS 400 Seca
Køretøjer:
Yamaha FS1 DX- årg.76.
Kreidler RMC Elektronik - årg. 77.
Dax kopi knallerter.
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha FJR 1300
3x Yamaha RD 400
1x Yamaha RS 125
1x Yamaha XS 400 Seca
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Underlig lyd fra krumtaphuset på Yamaha JOG R motor.
Jeg hører det som et plejl-leje og hvis ja, kunne man håbe på det "kun" er det øverste ved krydspinden...
Tilføjelse: Det er vel ikke stempelringene, der ikke er brede nok og derved "flakker" i sporene ?
Tilføjelse: Det er vel ikke stempelringene, der ikke er brede nok og derved "flakker" i sporene ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Underlig lyd fra krumtaphuset på Yamaha JOG R motor.
@ Poul Erik A. : Stempelringene er brede nok. Ellers et godt bud på hvor fejlen kunne være, og det ville være nemt at løse.
Konklusion efter adskillelse:
Nu skal der købes nye NTN C4 krumtap lejer og Polini viton simmeringe, da de bør kunne holde til en højtydende motor med højt blodtryk .
NTN C4 lejer er med stålstyr ved rullerne, som giver betydelig bedre styrke end de gamle afmonterede lejer med teflon styr.
Vedhæftede billeder viser at den ene gamle simmering har været utæt og hermed er lejet blevet beskadiget over tid.
Jeg skifter også det øverste nåleleje i plejlstangen til et Malossi MHR nåleleje.
Billederne taler for sig selv.
Er der nogen som vil foretrække andre og bedre lejer til krumtappen?
Krumtappen er fin, og det er en Malossi RHQ , (kan holde til 16.000 o/min.
Konklusion efter adskillelse:
Nu skal der købes nye NTN C4 krumtap lejer og Polini viton simmeringe, da de bør kunne holde til en højtydende motor med højt blodtryk .
NTN C4 lejer er med stålstyr ved rullerne, som giver betydelig bedre styrke end de gamle afmonterede lejer med teflon styr.
Vedhæftede billeder viser at den ene gamle simmering har været utæt og hermed er lejet blevet beskadiget over tid.
Jeg skifter også det øverste nåleleje i plejlstangen til et Malossi MHR nåleleje.
Billederne taler for sig selv.
Er der nogen som vil foretrække andre og bedre lejer til krumtappen?
Krumtappen er fin, og det er en Malossi RHQ , (kan holde til 16.000 o/min.
- Vedhæftede filer
-
- image2 (2).jpeg (96.26 KiB) Vist 1153 gange
-
- image0 (3).jpeg (147.05 KiB) Vist 1153 gange
Mvh. Klaus W.
Køretøjer:
Yamaha FS1 DX- årg.76.
Kreidler RMC Elektronik - årg. 77.
Dax kopi knallerter.
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha FJR 1300
3x Yamaha RD 400
1x Yamaha RS 125
1x Yamaha XS 400 Seca
Køretøjer:
Yamaha FS1 DX- årg.76.
Kreidler RMC Elektronik - årg. 77.
Dax kopi knallerter.
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha FJR 1300
3x Yamaha RD 400
1x Yamaha RS 125
1x Yamaha XS 400 Seca
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Underlig lyd fra krumtaphuset på Yamaha JOG R motor.
Hvis jeg forstår det ret, vil du ændre lejerne fra kuglelejer til rullelejer, for det viste foto er da med kugler ? Kom mislyden derved fra sløret i teflon-styret, der var slidt, eller hvorfra ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Underlig lyd fra krumtaphuset på Yamaha JOG R motor.
Tak for dit spørgsmål Poul Erik.
Det er og bliver stadigvæk kuglelejer der skal anvendes til denne famøse JOR R med højt blodtryk.
Nærmere betegnet => https://speedline.dk/krumtapslejer/krum ... p-282-0002
Ja leverandøren skriver ruller, det bør være en skrivefejl.
Mislyden kom især fra det ene kugleleje fra sløret mellem teflon styret og kuglerne.
Nu bliver kvaliteten lige skruet lidt op, og hermed også prisen
Nålelejet i plejlstangen bliver dette her => https://speedline.dk/search?query=6616783b
Har du et bud på bedre lejer?...Så frem i fald, så sig endelig din mening.
På forhånd tak.
Det er og bliver stadigvæk kuglelejer der skal anvendes til denne famøse JOR R med højt blodtryk.
Nærmere betegnet => https://speedline.dk/krumtapslejer/krum ... p-282-0002
Ja leverandøren skriver ruller, det bør være en skrivefejl.
Mislyden kom især fra det ene kugleleje fra sløret mellem teflon styret og kuglerne.
Nu bliver kvaliteten lige skruet lidt op, og hermed også prisen
Nålelejet i plejlstangen bliver dette her => https://speedline.dk/search?query=6616783b
Har du et bud på bedre lejer?...Så frem i fald, så sig endelig din mening.
På forhånd tak.
Mvh. Klaus W.
Køretøjer:
Yamaha FS1 DX- årg.76.
Kreidler RMC Elektronik - årg. 77.
Dax kopi knallerter.
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha FJR 1300
3x Yamaha RD 400
1x Yamaha RS 125
1x Yamaha XS 400 Seca
Køretøjer:
Yamaha FS1 DX- årg.76.
Kreidler RMC Elektronik - årg. 77.
Dax kopi knallerter.
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha FJR 1300
3x Yamaha RD 400
1x Yamaha RS 125
1x Yamaha XS 400 Seca
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Underlig lyd fra krumtaphuset på Yamaha JOG R motor.
OK, så det forstået med fortsat at være kuglelejer og nej, jeg har ikke bedre forslag. Jeg har dog bemærket, at hvis man nu om stunder pakker op for SKF lejer og tror det stadig er svensk kvalitet - så kan det væren både italiensk og malaysisk med yderst minimal smørelse ved fremstillingen.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Underlig lyd fra krumtaphuset på Yamaha JOG R motor.
Fortsættelse følger til knallerten spinner igen, og denne gang forhåbentlig uden ekstra uønsket støj,
således at andre medlemmer måske kan få glæde af min scooter oplevelse senere
Det skal lige pointeres at det er første gang jeg roder med scooter knallert. De eksisterede ikke da jeg kørte 3 og4 gears knallert i firserne.
Lige nu er motor delene til vandpolering, og senere denne her uge bestilles der nye dele.
Så hvis alt går glat, er der basis for at samle dyret igen i den kommende weekend.
således at andre medlemmer måske kan få glæde af min scooter oplevelse senere
Det skal lige pointeres at det er første gang jeg roder med scooter knallert. De eksisterede ikke da jeg kørte 3 og4 gears knallert i firserne.
Lige nu er motor delene til vandpolering, og senere denne her uge bestilles der nye dele.
Så hvis alt går glat, er der basis for at samle dyret igen i den kommende weekend.
Mvh. Klaus W.
Køretøjer:
Yamaha FS1 DX- årg.76.
Kreidler RMC Elektronik - årg. 77.
Dax kopi knallerter.
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha FJR 1300
3x Yamaha RD 400
1x Yamaha RS 125
1x Yamaha XS 400 Seca
Køretøjer:
Yamaha FS1 DX- årg.76.
Kreidler RMC Elektronik - årg. 77.
Dax kopi knallerter.
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha FJR 1300
3x Yamaha RD 400
1x Yamaha RS 125
1x Yamaha XS 400 Seca