Side 1 af 1

Eger spørgsmål

: søn 6. okt 2019 11:15
af 12V
Jeg har skaffet et nyt projekt, en Honda Camino.

Den skal have strikket nye hjul, og jeg leder efter eger til den. Foran er ikke svært, da det er det samme som en Maxi.

Baghjulet bruger 2,6 mm tykke eger, 159 mm lang. 18 stk med 90 graders knæk og 18 stk med lidt blødere knæk (ca. 105°). Jeg har fundet enkelte webshops der sælges dem løse, men til dels er alt i 90° eller for lidt på lager. Findes der firmaer der laver den slags, til ikke alt for mange penge? :)

Monza kører med 160 mm Ø2,9 mm, men alle er 90°. Kan det mon gå?

Re: Eger spørgsmål

: søn 6. okt 2019 12:29
af 12V
Har fundet et sæt 2,6 mm eger 160 mm lang, i England. Men alle med 90 graders vinkel. Kan man spænde dem i et skruestik, tæt på bøjningen, og så forsigtigt bukke dem med søm udtrækker enden af et slank koben?

Re: Eger spørgsmål

: søn 6. okt 2019 13:58
af FS1originalen
Hej Carsten,
Det ser ud til at CMS har eger (de kalder dem dog 157mm) men til 1,50 euro stykket :crying

Ring lige til DaxErik og hør om han kan hjælpe. Du har fået nr. i PB.

Erik

Re: Eger spørgsmål

: man 7. okt 2019 10:53
af 12V
Tak, jeg prøver og snakke med DaxErik.

Har også fundet originale til 1,5-2€ - det render op. Det er lykkedes mig at adskille alle egere uden at miste en eneste, så til nøds kan de komme en tur i minuskalk og så få noget pulverlak bagefter.

Har du eller andre prøvet at montere 90 graders egere hele vejen rundt i sådan nogle hjul? Jeg kan se at næste alle sæt på reservedels markedet, kommer i 90 grader til både ind og udvendig. Maxi, Monza, etc.

Har nemlig fundet ud af at 2,6x160 mm er en standard længde for nogle E-Cykler, så der er sæt på markedet til omkring 100 kr for 36 stk - det ville jo være nemt hvis det gik. Evt. med lidt bukke arbejde på halvdelen af dem..

Re: Eger spørgsmål

: man 7. okt 2019 19:58
af FS1originalen
Jeg har samlet "masser" af hjul til Maxi, Amigo og de gamle veteraner med 90 graders eger og har vel aldrig bemærket noget problem.
CMS skriver længde 157 til Caminoen, og det er faktisk identisk med K1 forhjul.
Og vi er vel enige om at man måler egerlængde fra indvendig i ombukket ???

Erik

Re: Eger spørgsmål

: man 7. okt 2019 21:50
af 12V
Det er jo sådan ca det jeg ville høre ;-)

Spændende med K1 eger, hvor tykke er de?

Jeg har målt længden til midten af buk/knæk. Det passer fint med 157 mm hvis det er til under knækket.

Re: Eger spørgsmål

: man 7. okt 2019 22:10
af FS1originalen
De DID eger jeg har måler jeg til 2,54 tykke - det lyder jo som 1/10 tomme.

Og ja, standardmåden at måle egerlængde er "at hænge dem på enden af en tommestok" og aflæse længden.

Erik

Re: Eger spørgsmål

: tirs 8. okt 2019 07:49
af Twinsport
Husk at nippelstørrelsen varierer en del med diameteren på egerne. Det er ærgeligt at få nipler der er for små til fælgen. Det kan bedre gå den anden vej, da man blot borer hullerne i fælgen op.

Jeg køber som regel mine egre hos Gorm Wæhrens hos Veteranimporten. Han har bredt udvalg og hurtig service kombineret med super kvalitet.

/Steen

Re: Eger spørgsmål

: tirs 8. okt 2019 18:57
af 12V
Ja det bliver spændende, jeg ved ikke hvad de nye fælgringe eller har af hul og nippel dimensioner. Tak for tip med veteran importen.

Har også kigget på fs1 forhjuls egere. De kører også med to vinkler, men den retvinklede har et langt knæk, sandsynligvis mere gods i et fs1 nav. Så det vil se lidt sjov ud.

Jeg starter med et billigt universal set, og ser om det kan bruges. Ellers må jeg høre daxerik eller de andre dyrere alternativer.

Re: Eger spørgsmål

: ons 9. okt 2019 13:32
af mriisj

Re: Eger spørgsmål

: ons 23. okt 2019 15:02
af 12V
Så fik jeg de sidste eger hjem, det blev billigt - så jeg har ikke en gang haft fat i jeres kontakter. FS1 baghjul passer til Camino baghjul og Puch Maxi til forhjulet, og til begge fås billige eger, så det blev løsningen.

Men nu kommer det næste spørgsmål, jeg troede jeg kunne holde det i hukommelsen, men det er forsvundet. Hvilke egere sidder ud- hhv. indvendig? Jeg har fundet info i en FS1 guide og bla. T-Hansen, men begrebene er forskellige og der bliver sagt modsatte ting. Nogle kalder egerne man skubber fra indersiden gennem navet, for indvendige eger, selvom de sidder udvendig på navet - og omvendt.
Nogle mener at de retvinklede skal sidde indvendig, andre omvendt.

Hvad er rigtig?

Jeg synes det ser mest rigtig ud (i mit hovede) med de retvinklede indvendig (monteret udefra) og de stumpvinklede udvendig (monteret indefra).

Hvad siger eksperterne? :)

Re: Eger spørgsmål

: ons 23. okt 2019 20:16
af FS1originalen
Jeg vil jo mene at det er omvendt - altså den stumpvinklede i udefra så den kommer til at sidde indvendig i navet, og den retvinklede udvendig på navet. Egentlig burde det udvendige vel være bukket mere end 90 grader så det (får retning ind mod midten).

Og husk at montere alle de indvendige først - har du udvendige monteret kan du ikke sætte de indvendige i og dreje dem på plads.

Erik

Re: Eger spørgsmål

: tors 24. okt 2019 09:00
af 12V
Det giver også mening i mit hovede. Jeg prøvede begge dele i går, og det endte med den stumpvinklede udvendig, altså indefra-ud. De retvinklede kunne ikke ramme fælget ellers. Med de retvinklede inderst, sidder hovedet også pænt i undersænkningen.

Baghjulet blev rigtig fin, men til forhjulet køber jeg andre eger. De billige maxi eger er 1-2 mm for lange (selvom fælg og nav er helt ens på Camino) og gevind og nipler er for billig. De er også 3 mm tykke, de kunne godt gå gennem navet med lidt hjælp, men det ser mystisk ud med tykkere eger for end bag. Nok ikke mange der bemærker det, men jeg ved at forskellen er der og nu irriterer det mig :P