Vespa Bravo til knallertcross

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2649
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af 12V » ons 19. dec 2018 10:30

Vi vil til at køre lidt knallertcross i Small Pistons, en slags enduro ræs på 1-2 timer, hvor det gælder om at køre flest runder. Der kommer nok to klasser, den lille er med max 50 ccm og en del begrænsinger, så det ikke bliver for vildt. Det skal være nemt og sjovt at deltage.

Jeg er så småt gået i gang med at bygge en gammel Vespa Bravo om til cross, den skal være mekanisk stabil og have en motor der kan holde til flere timers bundgas, altså ikke alt for trimmet. Vario er forbudt i den lille klasse, så jeg skal have noget bundtræk for at komme ud af svingene.

Indtil videre lyder opsætningen på:

Original motorblok, uden plumbe og med forstørret indsugning.
13 mm Dellorto
Athena 50 ccm tuncylinder med Polini topstykke.
Giannelli Original Power eller FM 22 mm udstødning, skal testet hvilken der virker bedst til cross.
En fast, kort gearing og lettet kobling med stramme fjedre.

I denne tråd kan i følge opbygningen af maskinen, jeg vil skrive lidt mere om vores cross event senere.

Tjek billede beskrivelses teksten, for mere info.
Vedhæftede filer
IMG_20181116_140618.jpg
Athena 38,4 mm
IMG_20181116_140618.jpg (216.48 KiB) Vist 564 gange
IMG_20181207_121100.jpg
Heidenau Crossdæk
IMG_20181207_121100.jpg (126.21 KiB) Vist 564 gange
IMG_20181211_063934.jpg
Rustet fast, måtte flække den.
IMG_20181211_063934.jpg (107.49 KiB) Vist 564 gange
IMG_20181211_064739.jpg
Adskillelse af forgaffel.
IMG_20181211_064739.jpg (198.32 KiB) Vist 564 gange
IMG_20181211_070604.jpg
Nøgen stel
IMG_20181211_070604.jpg (183.54 KiB) Vist 564 gange
IMG_20181215_202429.jpg
Renser forgaffel
IMG_20181215_202429.jpg (172.02 KiB) Vist 564 gange
IMG_20181215_202511.jpg
Købt et Super Bravo sæde
IMG_20181215_202511.jpg (137.95 KiB) Vist 564 gange
IMG_20181216_211940.jpg
Coil gevind rep.
IMG_20181216_211940.jpg (128.18 KiB) Vist 564 gange
IMG_20181216_230152.jpg
Forgaffel med nye tætninger og SAE150 olie.
IMG_20181216_230152.jpg (183.59 KiB) Vist 564 gange
IMG_20181216_230203.jpg
Super Bravo skærm og kortet bagende.
IMG_20181216_230203.jpg (185.64 KiB) Vist 564 gange
IMG_20181207_192800.jpg
Næsten alle dele der skal bruges til projektet.
IMG_20181207_192800.jpg (141.49 KiB) Vist 564 gange

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2649
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af 12V » tirs 1. jan 2019 12:13

Så er der sket lidt mere, forstærket understel er kommet på plads, gearingen har fået nye lejer og tætninger. Forhjulet er bygget om til faste lejer. Fik også fat i et sæt Super Bravo skærme som blev tilpasset så de kunne monteres på en standard Bravo, tror de passer fint til en cross maskine.
Vedhæftede filer
IMG_20181223_084303.jpg
IMG_20181223_084303.jpg (192.47 KiB) Vist 430 gange
IMG_20181226_100547.jpg
IMG_20181226_100547.jpg (200.74 KiB) Vist 430 gange
IMG_20181230_122919.jpg
IMG_20181230_122919.jpg (169.75 KiB) Vist 430 gange
IMG_20181230_141230.jpg
IMG_20181230_141230.jpg (132.87 KiB) Vist 430 gange
IMG_20181230_145722.jpg
IMG_20181230_145722.jpg (179.76 KiB) Vist 430 gange

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2649
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af 12V » tors 24. jan 2019 15:03

Så kom jeg lidt videre. Stellet er rullende med bremser.

Er så småt begyndt med at gøre en motor klar :)
Vedhæftede filer
IMG_20190113_220104.jpg
IMG_20190113_220104.jpg (117.82 KiB) Vist 357 gange
IMG_20190113_220113.jpg
IMG_20190113_220113.jpg (168 KiB) Vist 357 gange
IMG_20190114_001829.jpg
IMG_20190114_001829.jpg (112.21 KiB) Vist 357 gange
IMG_20190114_002614.jpg
IMG_20190114_002614.jpg (173.88 KiB) Vist 357 gange
IMG_20190114_002626.jpg
IMG_20190114_002626.jpg (177.94 KiB) Vist 357 gange

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2649
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af 12V » man 18. feb 2019 12:07

Så er motoren næsten klar, der er filet og boret i alle hjørner og kanter. Boost portene er åbnet i cylinderen, så de fødes fra krumtapshuset også. Stemplet lukker nemlig kun op for de to midterste. Sådan var cylinderen også før, inden Athena opkøbte Eurocilindro. Om det har positiv effekt, pas :P
Styretiderne på cylinderen er ikke pillet ved i første omgang, her kan man kun komme til med en vinkelfræser. Udstødningskanalen slår en bue udenom den nederste pindbolt, så udefra kommer man kun til den halve port, med en almindelig fræser.
Vedhæftede filer
IMG_20190208_204004.jpg
IMG_20190208_204004.jpg (92.64 KiB) Vist 244 gange
IMG_20190208_213819.jpg
IMG_20190208_213819.jpg (176.38 KiB) Vist 244 gange
IMG_20190208_213925.jpg
IMG_20190208_213925.jpg (150.58 KiB) Vist 244 gange
IMG_20190208_222618.jpg
IMG_20190208_222618.jpg (210.79 KiB) Vist 244 gange
IMG_20190208_232110.jpg
IMG_20190208_232110.jpg (168.67 KiB) Vist 244 gange
IMG_20190209_003655.jpg
IMG_20190209_003655.jpg (205.69 KiB) Vist 244 gange

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3698
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af kreidlerhansen » man 18. feb 2019 17:35

Den er ret fed!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen"

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Besvar

Tilbage til "Tuning"