Side 1 af 1

Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: fre 12. maj 2017 20:11
af Yamahafs1haslev
Jeg har fået grund materialet til at lave endnu en motor for Per Maler.
En totalt mishandlet og værdiløs 76er motor blok med en brugbar krumtap, karburator, membranhus/petaler samt tænding og en tilsvarende motor men med en god blok og smadret krumtap og ikke-dansk 4 gear gearbox (den har låserings fastgjort fortandhjul).

De er nu begge skilt ad og de brugbare dele er identificeret; der er indkøbt en gearbox fra Per Hildebrandt; men der skal bruges rigtigt mange penge på originale dele til den; da det skal være til Pers fine 76er.

Per har fået opgaven at få blokken glasblæst og grov rengjort.

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: lør 20. maj 2017 20:02
af Yamahafs1haslev
Der er bestilt og leveret kvalitets reservedele til renoveringen, for en mindre formue, ca 2500 kr og det er ikke de sidste..

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: søn 11. jun 2017 19:54
af Yamahafs1haslev
Så blev motoren glas blæst af Per Malerens makker
Jeg rensede gevind, reparede gevind og plansleb forsigtigt pakfladerne ved blok delene, pakfladen til cylinderen har fået tæv og skal repareres med kemisk metal senere når lejerne er kommet i.
Blokken blev vasket i skoldhed sæbevand.
Det er vildt hvor meget skidt der gemmer sig i en ellers "ren" motor.
Olieskjoldet fik 3 helicoils til montering af karburatorpladen.
Per Maleren har malet olie skjoldet, karburator pladen og koblings dækslet.

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: man 12. jun 2017 18:54
af Yamahafs1haslev
Her er billederne af projekt status d.d.:
DSC_0893.JPG
DSC_0893.JPG (345.77 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0895.JPG
DSC_0895.JPG (354.43 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0894.JPG
DSC_0894.JPG (317.07 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0896.JPG
DSC_0896.JPG (383.85 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0898.JPG
DSC_0898.JPG (393.17 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0897.JPG
DSC_0897.JPG (369.16 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0899.JPG
DSC_0899.JPG (394.52 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0900.JPG
DSC_0900.JPG (474.63 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0902.JPG
DSC_0902.JPG (465.65 KiB) Vist 10374 gange
Ja! der er bare rest snavs i en ellers "ren" motor..
DSC_0901.JPG
DSC_0901.JPG (478.75 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0903.JPG
DSC_0903.JPG (437.59 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0904.JPG
DSC_0904.JPG (280.16 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0906.JPG
DSC_0906.JPG (280.02 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0909.JPG
DSC_0909.JPG (458.54 KiB) Vist 10374 gange
Krumtappen havde en del grater der lige måtte ligges ned..
DSC_0908.JPG
DSC_0908.JPG (352.94 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0910.JPG
DSC_0910.JPG (461.67 KiB) Vist 10374 gange
Krumtap lejerne kom i efter en tur i ovnen... de andre skal limes i (ja blokken er meget for-tæsket, men reddes! - det skal den!)

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: man 12. jun 2017 18:58
af Yamahafs1haslev
Så blev pakfladen til cylinderen plastret til med kemisk metal:
DSC_0914.JPG
DSC_0914.JPG (380.84 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0917.JPG
DSC_0917.JPG (387.26 KiB) Vist 10374 gange

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: man 12. jun 2017 19:02
af Yamahafs1haslev
..og diverse dele blev renset i ultralydsbad:
DSC_0919.JPG
DSC_0919.JPG (409.31 KiB) Vist 10374 gange
( personen der havde denne motor før, måtte have haft samlet den med en svensknøgle og forhammer og i en grusbunke... der er bare vildt meget skidt i alle dele , koblingen måtte have knaset godt..
DSC_0920.JPG
DSC_0920.JPG (399.31 KiB) Vist 10374 gange
DSC_0921.JPG
DSC_0921.JPG (434.04 KiB) Vist 10374 gange
, selv gear boxen(Per H. ! for pokker :hihi ) havde en del skidter-rads...
DSC_0922.JPG
DSC_0922.JPG (479.27 KiB) Vist 10374 gange

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: tirs 13. jun 2017 07:58
af 12V
Good times, svensknøgle og forhammer, det minder mig om min Kreidler motor!

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: ons 14. jun 2017 21:14
af Yamahafs1haslev
Nå men den krumtap er jo fra en Hollandsk 4 gear FS1er (type nr. 3E8), noget mere spinkel end en dansk ditto (i min optik: noget dingle-lort, kan ikke bruges på en vold-tunet motor, fra 42mm stempel og op efter og al det de´r tunings gejl)
Jeg fik den ellers poleret og renset godt og grundigt, nå men den vil Per så sikkert sælge (sammen med dens underlige tilpassede hollandske gearbox og ... jeg kan næsten ikke sige det: p--e--d--a--l-e--r - det er næsten værre en end rusten yamaha 2 gear med dens grimme udstødning og med Thansen dele øwer det hieeeleeee, puuuh ha! :hihi

Jeg har så i dag fået en anden gl. enkelt not FS1er krumtap. Den skal så også lige have det glatte lag....
Ellers er her lidt billeder fra gårsdagens arbejde i Templet på denne motor:

Den tidligere ejer af denne motor må fandme have hadet den motor, siden den skulle have så mange tæsk...se bare hvad der er sket med kick-hjul fjeder retur/modhold. (ja ja, Lars o.a.: det er noget knald med den reparation, men hvis det holder er det sgu nemt og billigt og Per undgår at skulle have den til alu-svejs..)
Men der kommer da mere og mere skik på den...

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: tors 15. jun 2017 07:05
af 12V
Gamle knallert stumper skal reddes, thumbs op!

Forresten, rulle og kuglelejer må ikke komme i ultralyds rensere. Sådan en stillestående vibration kan nemt lave mærker i løbebanen.

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: tors 15. jun 2017 21:12
af Yamahafs1haslev
Ikke 1, ikke 2 men hele tre gange måtte der findes en krumtap. Den Per kom med i går var slidt meget (for meget) på VS der hvor lejet sætter sig, der var meget slup mellem inderste lejering og krumtap aksel ende.
Jeg havde så (endnu engang) en gl. type krumtap, original med stjerne-not primærhjul, som Per mente vi skulle prøve med.
En check måling viste ikke tegn på problemer, så endnu engang blev monterings værktøjet fundet frem og trukket denne krumtap på plads - alt er nu OK.
Billederne taler for sig selv... nu er der ikke langt igen!
DSC_0967.JPG
DSC_0967.JPG (406.3 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0968.JPG
DSC_0968.JPG (371.58 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0969.JPG
DSC_0969.JPG (415.41 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0970.JPG
DSC_0970.JPG (502.08 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0971.JPG
DSC_0971.JPG (385.97 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0972.JPG
DSC_0972.JPG (451.88 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0973.JPG
DSC_0973.JPG (431.63 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0975.JPG
DSC_0975.JPG (338.89 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0978.JPG
DSC_0978.JPG (459.04 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0979.JPG
DSC_0979.JPG (533.43 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0980.JPG
DSC_0980.JPG (411.04 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0982.JPG
DSC_0982.JPG (423.87 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0983.JPG
DSC_0983.JPG (424.09 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0984.JPG
DSC_0984.JPG (540.41 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0985.JPG
DSC_0985.JPG (484.49 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0986.JPG
DSC_0986.JPG (421.79 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0987.JPG
DSC_0987.JPG (350.72 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0988.JPG
DSC_0988.JPG (491.27 KiB) Vist 10311 gange
Ja! det er originale Yamaha skruer, der er blevet anvendt til samling af blokken. Men sådan fortsætter det ikke... der anvendes herefter en blanding af originale og uoriginale skruer, men alle pæne krydskærvs skruer.
DSC_0989.JPG
DSC_0989.JPG (530.52 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0990.JPG
DSC_0990.JPG (445.43 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0991.JPG
DSC_0991.JPG (439.03 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0992.JPG
DSC_0992.JPG (478.63 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0993.JPG
DSC_0993.JPG (418.72 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0994.JPG
DSC_0994.JPG (486.25 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0995.JPG
DSC_0995.JPG (486.4 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0996.JPG
DSC_0996.JPG (502.3 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0997.JPG
DSC_0997.JPG (512.34 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0998.JPG
DSC_0998.JPG (456.45 KiB) Vist 10311 gange
DSC_0999.JPG
DSC_0999.JPG (506.68 KiB) Vist 10311 gange
DSC_1001.JPG
DSC_1001.JPG (464.86 KiB) Vist 10311 gange
DSC_1002.JPG
DSC_1002.JPG (450.26 KiB) Vist 10311 gange
DSC_1003.JPG
DSC_1003.JPG (425 KiB) Vist 10311 gange
DSC_1004.JPG
DSC_1004.JPG (440.57 KiB) Vist 10311 gange
DSC_1006.JPG
DSC_1006.JPG (420.49 KiB) Vist 10311 gange
DSC_1007.JPG
DSC_1007.JPG (430 KiB) Vist 10311 gange
DSC_1008.JPG
DSC_1008.JPG (444.52 KiB) Vist 10311 gange
DSC_1009.JPG
DSC_1009.JPG (490.84 KiB) Vist 10311 gange
DSC_1011.JPG
DSC_1011.JPG (329.06 KiB) Vist 10311 gange
DSC_1012.JPG
DSC_1012.JPG (500.59 KiB) Vist 10311 gange
DSC_1013.JPG
DSC_1013.JPG (455.23 KiB) Vist 10311 gange
DSC_1014.JPG
DSC_1014.JPG (419.29 KiB) Vist 10311 gange
DSC_1015.JPG
DSC_1015.JPG (460.93 KiB) Vist 10311 gange

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: fre 16. jun 2017 10:16
af Yamahafs1haslev
12V skrev:Gamle knallert stumper skal reddes, thumbs op!

Forresten, rulle og kuglelejer må ikke komme i ultralyds rensere. Sådan en stillestående vibration kan nemt lave mærker i løbebanen.
Arrrh hwa?
De små påvirkninger kan næppe skade i fht de knald det bliver udsat for i drift, ure bliver også ultralyds renset.
Det er jo ikke noget som fex kan sammenlignes med tandlægens tandstens renser, frekvens og amplitude er jo meget lav.
Men har du en teknisk reference til det er jeg naturligvis interesseret.
Ja denne aktivitet med restaurerings opgaver er en Win-win: Per får ordnet hans motorer, jeg får malet mine knallert dele.

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: fre 16. jun 2017 11:37
af 12V
Det står i alle leje bibler, SKF, FAG, NTN, NSK osv. Mikrovibrationer mens et leje står stille kan lave stor skade. Vi har oplevet det på arbejde ved koniske rullelejer, hvis der ikke lægges papir mellem ruller og løbebanen, er det synlige mærker i løbebanen alene pga. de vibrationer der opstår mens de ligger i en lastbil eller et skib.
Rolling element bearings should not be subjected to ultrasonic cleaning in the assembled state. Ultrasonic cleaning of assembled bearings can damage raceways causing both reduced life and rough operation of the bearing. The vibration of the bearing components induced by the ultrasonic cleaning can cause small depressions or scratches on the rolling elements or the raceways. As the rolling elements pass over a damaged area, a small load spike will occur. In addition to the vibration associated with load spikes, the damage may propagate.
Om sådan en hobby ultralydsrenser er stærk nok? Hvis jeg ser hvor effektiv min blæser skidt og kalk af emner, så ville jeg være bekymret for mine lejer. Meget mulig at man ikke mærker forskellen, men det er ting som dette der kan gøre forskellen om et leje holder 10.000 km eller 30.000 km.

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: fre 16. jun 2017 18:33
af Yamahafs1haslev
OK point taken - lessons learnt!
tak for oplysningen.
(Godt det ikke var en spritny krumtap, men min ultralydsrenser er en temmelig svag model, det er mest overflade snavs den kan fjerne... og heller ikke meget af det, tjæreaktige aflejringer kommer slet ikke af, ir i/på karburator kommer heller ikke af... hwa´ pokker kan den egentlig? :what2 )

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: fre 16. jun 2017 18:44
af Yamahafs1haslev
Nu til dagen lille, men betydningsfuld dont, montage af pakdåser og lukning af motoren:
DSC_1016.JPG
DSC_1016.JPG (446.23 KiB) Vist 10270 gange
Kick-drev blev renoveret med en ny aksel og låse-fjeder
DSC_1018.JPG
DSC_1018.JPG (424.36 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1019.JPG
DSC_1019.JPG (386.15 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1020.JPG
DSC_1020.JPG (349.47 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1022.JPG
DSC_1022.JPG (462.2 KiB) Vist 10270 gange
Alle pakdåse anlægsflader blev renset/affedtet med rense-benzin og de til krumtap og udgangsaksel fik hhv. benzinfast - og alm flydende pakning.
DSC_1023.JPG
DSC_1023.JPG (317.66 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1024.JPG
DSC_1024.JPG (361.83 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1025.JPG
DSC_1025.JPG (362.15 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1026.JPG
DSC_1026.JPG (372.33 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1027.JPG
DSC_1027.JPG (398.01 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1028.JPG
DSC_1028.JPG (417.22 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1029.JPG
DSC_1029.JPG (401.11 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1030.JPG
DSC_1030.JPG (428.03 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1031.JPG
DSC_1031.JPG (399.35 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1032.JPG
DSC_1032.JPG (430.47 KiB) Vist 10270 gange
bøsning blev poleret
DSC_1033.JPG
DSC_1033.JPG (415.43 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1034.JPG
DSC_1034.JPG (391.89 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1035.JPG
DSC_1035.JPG (374.2 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1037.JPG
DSC_1037.JPG (369.65 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1038.JPG
DSC_1038.JPG (401.56 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1039.JPG
DSC_1039.JPG (363.39 KiB) Vist 10270 gange
Den originale skive kunne ikke være der, en tyndere måtte tages i brug
DSC_1040.JPG
DSC_1040.JPG (342.89 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1042.JPG
DSC_1042.JPG (456.5 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1044.JPG
DSC_1044.JPG (418.97 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1045.JPG
DSC_1045.JPG (420.55 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1046.JPG
DSC_1046.JPG (369.79 KiB) Vist 10270 gange
DSC_1047.JPG
DSC_1047.JPG (425.88 KiB) Vist 10270 gange

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: man 19. jun 2017 13:48
af Yamahafs1haslev
Et eftersyn af tændings anker afslørede at begge spoler var døde; jeg tog derfor beslutningen om at renovere hele molevitten og bestilte derfor (de sidste ) dele til Per´s motor.
Membran huset med indhold var også helt defekt; en petal blev klippet (karbon), membran hus og pladen blev planslebet.
Karburatorens topdæksel manglede styre tappen; et nyt dæksel er bestilt; karburatoren blev skildt ad og ultralyds renset - venter nu på delene.
Koblings skjoldet manglede sneglen; en ny original snegl blev samlet (helvedes mas at samle, som sædvanligt!, men jeg er blevet helt ferm til at kold- smede sneglens dele sammen; måtte dog skille den ad da jeg havde spejlvendt den :evil: ).
Hvis alt går vel er motoren færdig på torsdag! (hvis ellers Postnord ikke klumrer i det (igen!) )
Billeder fra dagens dont:

Re: Endnu en mishandlet FS1 motor genopstår

: tirs 20. jun 2017 16:25
af Yamahafs1haslev
Så kom dette projekt til sin afslutning; projekt varighed: 38,5 timer- indkøbte materialer + min gl. krumtap + lille primær hjul + gearbox (350kr) : alt ialt: 5211,6 kr. + diverse hjælpemidler, lampe olie og flydende pakning.
(og så tror folk, at de kan købe en total renoveret , komplet motor for 4000 kr eller mindre, de må s´gu´ være syge i potten.)
Per leverede: blok, karburator (AHA dæksel), olieskjold (YAM), koblings skjold, kickhjul, kobling, gearvælger, karburator (original 16mm mikuni), svinghjul, ankerplade, kick system, frigear kontakt.
Nå, så må Per forhåbentlig være glad og tilfreds.
Afslutnings kommentar (epilog):
Se dig godt for når du køber blok og krumtap og gearbox.
Rulle-teksterne kommer her nedenunder....
DSC_1079.JPG
DSC_1079.JPG (499.42 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1080.JPG
DSC_1080.JPG (462.83 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1081.JPG
DSC_1081.JPG (412.73 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1082.JPG
DSC_1082.JPG (478.69 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1086.JPG
DSC_1086.JPG (494.2 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1088.JPG
DSC_1088.JPG (460.27 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1089.JPG
DSC_1089.JPG (457.6 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1090.JPG
DSC_1090.JPG (406.99 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1091.JPG
DSC_1091.JPG (276.97 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1092.JPG
DSC_1092.JPG (447.71 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1093.JPG
DSC_1093.JPG (350.11 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1094.JPG
DSC_1094.JPG (408.96 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1095.JPG
DSC_1095.JPG (453.26 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1096.JPG
DSC_1096.JPG (377.03 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1097.JPG
DSC_1097.JPG (417.19 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1098.JPG
DSC_1098.JPG (367.53 KiB) Vist 10214 gange
DSC_1099.JPG
DSC_1099.JPG (421.55 KiB) Vist 10214 gange
Tak