Problem m. kobling
Problem m. kobling
Hej. Jeg har for nylig fået konverteret min kobling til 3 plader - af Benny. Og efter konverteringen mener Benny at der ikke skal nogen skive imellem knast og primærhjul!
Problemet består nu i at - hvis jeg ikke sætter en skive mellem knast og primærhjul som vist, så skraber knasten en smule på primærhjulet (føles det som) - det kan da ikke være meningen?
Samtidigt så stikker akslen længere ud således møtrikken ikke vil spænde ordentligt på knasten. Hvad gør jeg forkert?
Benny mener at det umiddelbart er det en forkert skive på lejet bag det store primærhjul eller bøsningen mellem aksel og primærhjul som er for kort!
Jeg har dog ikke hørt fra ham længe og er nu blevet lidt utålmodig!
Tykkelsen på skiven har jeg målt til 2mm og bøsningen til 35mm høj/lang.
Er disse størrelser korrekt?
Problemet består nu i at - hvis jeg ikke sætter en skive mellem knast og primærhjul som vist, så skraber knasten en smule på primærhjulet (føles det som) - det kan da ikke være meningen?
Samtidigt så stikker akslen længere ud således møtrikken ikke vil spænde ordentligt på knasten. Hvad gør jeg forkert?
Benny mener at det umiddelbart er det en forkert skive på lejet bag det store primærhjul eller bøsningen mellem aksel og primærhjul som er for kort!
Jeg har dog ikke hørt fra ham længe og er nu blevet lidt utålmodig!
Tykkelsen på skiven har jeg målt til 2mm og bøsningen til 35mm høj/lang.
Er disse størrelser korrekt?
- Vedhæftede filer
-
- 20170225_200647.jpg (516.15 KiB) Vist 12820 gange
-
- 20170225_200659.jpg (517.46 KiB) Vist 12820 gange
-
- 20170225_203105.jpg (425.93 KiB) Vist 12820 gange
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Problem m. kobling
Jeg ville helt klart køre med en trykskive mellem de to dele, ville være bange for at den æder sig ind i det bløde nav uden?
Hvad sker der hvis du monterer standard skiven, rager den yderste lamel ud over toppen af medbringerne? Evt. fin en tyndere shim/trykskive, den må dog heller ikke blive for tynd.
Hvad sker der hvis du monterer standard skiven, rager den yderste lamel ud over toppen af medbringerne? Evt. fin en tyndere shim/trykskive, den må dog heller ikke blive for tynd.
Re: Problem m. kobling
Ja det var nemlig også der jeg tænkte.12V skrev:Jeg ville helt klart køre med en trykskive mellem de to dele, ville være bange for at den æder sig ind i det bløde nav uden?
Hvad sker der hvis du monterer standard skiven, rager den yderste lamel ud over toppen af medbringerne? Evt. fin en tyndere shim/trykskive, den må dog heller ikke blive for tynd.
Hvis jeg montere den std skive så vil den yderste koblingsplader sidde helt ude ved kanten af medbringerne (hvis det er hvad alu-delen hedder??? )- hvilket jeg (og sikkert også Benny) vil forbinde med en risiko for at den ryger ud!
- Vedhæftede filer
-
- 20170218_213916.jpg (550.38 KiB) Vist 12803 gange
Senest rettet af Nikolaj Y ons 15. mar 2017 17:05, rettet i alt 1 gang.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Problem m. kobling
Samtidigt med det problem så er det jo sådan at jeg ikke kan spænde det ordentligt når strålerne fra akslen stikker ud... hmmm
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Problem m. kobling
du skal bruge en møtrik med udboret/stukket bryst..er det for- tandhjulet som har en?..så kan man spænde senter pladen fast..selv om strålerne stikker lidt ud..de vil så bare rage ind u frigangen..sådan har jeg gjort på min..troede benny sendte dem med sine set?
- Vedhæftede filer
-
- yamaha tandhjul møtrik.jpg (24.95 KiB) Vist 12792 gange
strynboen på test profil
Re: Problem m. kobling
Det billede du har med strålerne for langt fremme, er det med skive? Hvis det er uden vil skiven nok få det indre nav langt nok ud.
Den øverste lamel må selvfølgelig ikke kunne hoppe over kanten i trukket tilstand, jeg synes ikke det ser så slemt ud, men ville nok finde en mellemvej. En 1 mm trykskive må være passende så det inderste nav også kan spændes?
Undskyld jeg roder sådan rundt med begrebene, de kaldes så meget forskelligt
Koblingskurv eller primærtandhjul (den nederste)
Koblingsnav eller koblingsknast (den inderste)
og hmmm.. koblingstrykplade (den øverste)?
Den øverste lamel må selvfølgelig ikke kunne hoppe over kanten i trukket tilstand, jeg synes ikke det ser så slemt ud, men ville nok finde en mellemvej. En 1 mm trykskive må være passende så det inderste nav også kan spændes?
Undskyld jeg roder sådan rundt med begrebene, de kaldes så meget forskelligt
Koblingskurv eller primærtandhjul (den nederste)
Koblingsnav eller koblingsknast (den inderste)
og hmmm.. koblingstrykplade (den øverste)?
Re: Problem m. kobling
Ja det er selvfølgelig en mulighed Lars! Har du også en tyndere skive i mellem primærhjul og knast?knallert skrev:du skal bruge en møtrik med udboret/stukket bryst..er det for- tandhjulet som har en?..så kan man spænde senter pladen fast..selv om strålerne stikker lidt ud..de vil så bare rage ind u frigangen..sådan har jeg gjort på min..troede benny sendte dem med sine set?
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Problem m. kobling
Det er lidt tid siden jeg tog billedet, og jeg er ikke hjemme i øjeblikket men kommer det i weekenden en sådan trykskive (1mm), hvor er det mon muligt at skaffe sådan en i de rigtige dimensioner?12V skrev:Det billede du har med strålerne for langt fremme, er det med skive? Hvis det er uden vil skiven nok få det indre nav langt nok ud.
Den øverste lamel må selvfølgelig ikke kunne hoppe over kanten i trukket tilstand, jeg synes ikke det ser så slemt ud, men ville nok finde en mellemvej. En 1 mm trykskive må være passende så det inderste nav også kan spændes?
Undskyld jeg roder sådan rundt med begrebene, de kaldes så meget forskelligt
Koblingskurv eller primærtandhjul (den nederste)
Koblingsnav eller koblingsknast (den inderste)
og hmmm.. koblingstrykplade (den øverste)?
Ang. begrebene - så lærte jeg også noget nyt i dag
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Problem m. kobling
Hej Nikolaj
du skal ikke være bange for at den yderste plade falder ud, min 3. plade sidder lige så langt ude.
når du juster snegl og kabel ,skal den stilles så trykpladen bevæger sig ca. 1mm. når koblingen er taget (grund indstilling).
du kan afprøve det , inden du sætter skjoldet på , så du kan se hvad der sker.
mvh.
du skal ikke være bange for at den yderste plade falder ud, min 3. plade sidder lige så langt ude.
når du juster snegl og kabel ,skal den stilles så trykpladen bevæger sig ca. 1mm. når koblingen er taget (grund indstilling).
du kan afprøve det , inden du sætter skjoldet på , så du kan se hvad der sker.
mvh.
Re: Problem m. kobling
Sagen bliver løst ved at jeg sender det hele tilbage til Benny - så vil han gøre sådan at det hele bliver korrekt!
God service
Jeg skal nok rapportere tilbage med hvad ændringerne bliver
God service
Jeg skal nok rapportere tilbage med hvad ændringerne bliver
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Problem m. kobling
vi er mange som har brugt den undersænkede tandhjuls møtrik...Frandsen jan min egen..og et par andre..som fungere perfekt.
.så kan ikke se hvorfor du retunere til benny...brug skruen og alt fungere.
.sender du motoren med ..så han kan chimse op ..eller hvordan skal benny kunne finde afstanden på din koblings aksel..når der er modificeret på koblings delene..det giver jo netop noget justering..da det ikke er orginalt..
.så kan ikke se hvorfor du retunere til benny...brug skruen og alt fungere.
.sender du motoren med ..så han kan chimse op ..eller hvordan skal benny kunne finde afstanden på din koblings aksel..når der er modificeret på koblings delene..det giver jo netop noget justering..da det ikke er orginalt..
strynboen på test profil
Re: Problem m. kobling
Hvis du spørger mig så er det fint med skiven i og hvor koblingspladen flugter med koblingsskålen.
Sådan er det også på min.
Og husk at det var mig der lavede denne ombygning først:-)
Sådan er det også på min.
Og husk at det var mig der lavede denne ombygning først:-)
Anders J
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Re: Problem m. kobling
du skal bruge" dt" stålskiver de er halvt så tykke som fs1...med dem er der masser af plads i huset..så yderste plade ikke kommer ud over hakkerne
strynboen på test profil
Re: Problem m. kobling
viewtopic.php?f=69&t=172
her er hele historien fra 2008...den har heldi vis overlevet virus og tidens tand
her er hele historien fra 2008...den har heldi vis overlevet virus og tidens tand
strynboen på test profil
Re: Problem m. kobling
Jeg har i dag samlet koblingen, og det endte med en tyndere skive og en undersænket bolt - koblingen sidder nu fint. Jeg har monteret en enkelt mellemlægsskive under hver bolt for fjerderne.
Nu er der i stedet kommet et NYT PROBLEM med af koblingen er alt for hårdt, hvilket medførte at den originale koblingsarm blev bukket - ØV!
Hvad hulen kan det skyldes?
Nu er der i stedet kommet et NYT PROBLEM med af koblingen er alt for hårdt, hvilket medførte at den originale koblingsarm blev bukket - ØV!
Hvad hulen kan det skyldes?
- Vedhæftede filer
-
- 20170410_100333.jpg (497.73 KiB) Vist 12530 gange
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Problem m. kobling
Er fjedrene klemt helt sammen nu inden du aktiverer koblingen, det kan være forklaringen, da der skal være frigang
Re: Problem m. kobling
Det synes jeg jo ikke umiddelbart, men jeg vil prøve at ligge flere skiver i sammen med en ny koblingssneglYamahafs1haslev skrev:Er fjedrene klemt helt sammen nu inden du aktiverer koblingen, det kan være forklaringen, da der skal være frigang
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Problem m. kobling
Hvis du ligger flere skiver under fjedrene gør du problemet værre
Re: Problem m. kobling
nej du skal lægge skiver under..så du får standart længden..de skal ikke under fjedrene...men under skruen som holder fjederen nede...så der bliver mere frigang../(der er jo fyldt mere kobling ind(som fulder mere..så fjedrene bliver for stramme..derfor må man modificere så fjedre trykket slækkes det samme som de nye plader fylder..så ender man på det orginale fjeder tryk..og koblingen er nøjaktig så blød og lækker som orginalt..bare med masser af grib...
strynboen på test profil
Re: Problem m. kobling
Lige præcis - det var også hvad jeg mente. Skiver under bolten med inden i fjederen
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'