Yamaha RD50M til ræs
Re: Yamaha RD50M til ræs
En Dellorto PHBG 21 mm i en stage6 version, bare fordi jeg havde den liggende. Kunne godt tænkes at der ryger en 24-28 mm pwk på en dag.
Godt at høre med olie tanken
Godt at høre med olie tanken
Re: Yamaha RD50M til ræs
Ja det var fin tank..
Er også ved at makke i noget karburator og tun udstødning til mit vandkølings projekt,men der er vel ikke andet at gøre end at prøve sig frem.Der skal i hverfald noget benzin til når man fræser det halve af blokken væk og sætter en cylinder på med væggene fyldt af skudhuller
tak for info.
Er også ved at makke i noget karburator og tun udstødning til mit vandkølings projekt,men der er vel ikke andet at gøre end at prøve sig frem.Der skal i hverfald noget benzin til når man fræser det halve af blokken væk og sætter en cylinder på med væggene fyldt af skudhuller
tak for info.
Re: Yamaha RD50M til ræs
Har besluttet mig for at få RD'en klar til Fole her den 24.06 - så værkstedet kører på fuld tryk lige nu.
Motoren er færdig samlet og tilbage i stellet.
Har pustet tanken over med en hurtig gang hvid pulver, i går gav jeg den en POR15 tank sealer - tror den var ved at være tynd nogle steder. Bremekaliberen blev renoveret med nye gummier og en masse småting blev monteret. Fik også lavet et simpelt sæde med minimal komfort
I aften skal jeg ud til en makker og splitte scooter udstødningen ad, for at få den kringlet på RD'en.
Motoren er færdig samlet og tilbage i stellet.
Har pustet tanken over med en hurtig gang hvid pulver, i går gav jeg den en POR15 tank sealer - tror den var ved at være tynd nogle steder. Bremekaliberen blev renoveret med nye gummier og en masse småting blev monteret. Fik også lavet et simpelt sæde med minimal komfort
I aften skal jeg ud til en makker og splitte scooter udstødningen ad, for at få den kringlet på RD'en.
Re: Yamaha RD50M til ræs
Så blev RD'en færdig og klar til Fole træffet. Har jordet op og ned af en mark hele dagen. Havde et problem lige fra start af som jeg havde svært ved at indentificere. Kunne køre bundgas gennem alle gear og så nogle sekunder i sidste gear døde den fuldstændig. 10 sekunder senere kunne den køre igen. Først troede jeg den gik mager og var ved at sætte sig, men det fortsatte selv med meget store dyser, bare mens den hakkede og spruttede. Så spekulerede jeg på varmeproblem, pga den lille cylinder, men den var kun lidt over 70 grader med den fede dyse.
Så bemærkede jeg benzinslangen og filter, total tømt for benzin, lige i det øjeblik den gik død. Løsningen blev at alle filtre blev fjernet, også indvendig i tanken og rører der stikker op. Alle huller i benzinhanen blev boret op med 0,5 mm, og det gjorde nåleventilen i karburatoren også nu jeg var i gang. Så var det slut med bøvl og jeg kunne få den dyset ordentlig ind.
I morgen vil jeg lige justere tænding lidt frem og tilbage og se om der er noget at hente der, jeg målte den i morges med strobo bare for at være sikker at den ikke står alt for tidlig. Den varierer godtnok meget, ca. 15° i alt
Den går rigtig godt og er pæn hurtig! Tænker jeg har noget video materiale efter næste weekend
Så bemærkede jeg benzinslangen og filter, total tømt for benzin, lige i det øjeblik den gik død. Løsningen blev at alle filtre blev fjernet, også indvendig i tanken og rører der stikker op. Alle huller i benzinhanen blev boret op med 0,5 mm, og det gjorde nåleventilen i karburatoren også nu jeg var i gang. Så var det slut med bøvl og jeg kunne få den dyset ordentlig ind.
I morgen vil jeg lige justere tænding lidt frem og tilbage og se om der er noget at hente der, jeg målte den i morges med strobo bare for at være sikker at den ikke står alt for tidlig. Den varierer godtnok meget, ca. 15° i alt
Den går rigtig godt og er pæn hurtig! Tænker jeg har noget video materiale efter næste weekend
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Yamaha RD50M til ræs
Det er et meget spændende projekt du har fået gjort færdig, heldigt at cylinderen ikke blev skadet, jeg prøvede det samme med min RødeHest, 7km før hjem efter en tur samlet på 90km, en dyse 210 tog fusen på mig og RødeHest havde brugt en tank fuld ( pånær reserven) og det gav så et par milde klemmere inden det gik op for mig , hvad årsagen var.
Kan du ikke lave en data liste over opsætningen med alle data for cylinder, topstykke etc. incl mål på potten fra cylinder til stinger, samt hvad den yder: hk/ Nm / km/t.
Skal du ikke have et mere komfortabelt sæde på?
Kan du ikke lave en data liste over opsætningen med alle data for cylinder, topstykke etc. incl mål på potten fra cylinder til stinger, samt hvad den yder: hk/ Nm / km/t.
Skal du ikke have et mere komfortabelt sæde på?
Re: Yamaha RD50M til ræs
Cylinder er på 70 ccm, enkelt oval udstødning der står 193° åben, blowdown på 31°.
Topstykke er replika af det der fulgte med, ca. 50% squishareal og ca. 12-13:1 kompression.
Udstødningen er en Top Performances Nardo scooter potte, fra flange til stinger måler den ca. 79 cm. Plus 5 cm udstødningsportlængde, minus 1/3 af modkonus giver rundt regnet 80 cm resonanslængde. Det giver teoretisk peak power ved ~10.250 RPM.
Har ingen data på effekt og hastighed pt. Den trækker super fra 9.000-12.500 omdrejninger og gearingen/gearkassen passer så den ikke falder udenfor registeret. Meget sjov at køre på
Har kørt 10 km på den i dag, det går udemærket med sædet, men heller ikke meget længere
Topstykke er replika af det der fulgte med, ca. 50% squishareal og ca. 12-13:1 kompression.
Udstødningen er en Top Performances Nardo scooter potte, fra flange til stinger måler den ca. 79 cm. Plus 5 cm udstødningsportlængde, minus 1/3 af modkonus giver rundt regnet 80 cm resonanslængde. Det giver teoretisk peak power ved ~10.250 RPM.
Har ingen data på effekt og hastighed pt. Den trækker super fra 9.000-12.500 omdrejninger og gearingen/gearkassen passer så den ikke falder udenfor registeret. Meget sjov at køre på
Har kørt 10 km på den i dag, det går udemærket med sædet, men heller ikke meget længere
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Yamaha RD50M til ræs
Jeg er en hest til det der med grader, jeg måler altid i mm fra tdc til port åbning fordi jeg bruger skydelære og ikke en grad-skive.
Spændende med den udstødning: det jeg tidligere har forsøgt forstået var at scooter potter ikke du'r til gear-motorer. Men det er da selvfølgelig afhængig af porttiming.
Spændende med den udstødning: det jeg tidligere har forsøgt forstået var at scooter potter ikke du'r til gear-motorer. Men det er da selvfølgelig afhængig af porttiming.
Re: Yamaha RD50M til ræs
Man kan i øvrigt se en rulning af cylinderen her, målingen er på baghjulet og med en 19 mm PHBG og standard tænding:
http://www.mxsracing.com/pdf/maxiscoot- ... -sport.pdf
Det passer meget godt med det område hvor min trækker mest, selvom den er ca. 2-3 grader skrappere med min RD slaglængde.
Potten ser ud til at passe godt til, nu den er bygget til sprint med kort gearing og spring mellem gearene.
Du kan rimelig nemt regne mm fra top, om til grader på krumtappen og omvendt. Hent Jaap's Puch Calculator her: http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php
http://www.mxsracing.com/pdf/maxiscoot- ... -sport.pdf
Det passer meget godt med det område hvor min trækker mest, selvom den er ca. 2-3 grader skrappere med min RD slaglængde.
Potten ser ud til at passe godt til, nu den er bygget til sprint med kort gearing og spring mellem gearene.
Du kan rimelig nemt regne mm fra top, om til grader på krumtappen og omvendt. Hent Jaap's Puch Calculator her: http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php
-
- Moderator
- Indlæg: 3930
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Yamaha RD50M til ræs
Jeg måler i mm fra TDC og regner om til grader - kan sende dig et regneark, så du kan regne løs.Yamahafs1haslev skrev:Jeg er en hest til det der med grader, jeg måler altid i mm fra tdc til port åbning fordi jeg bruger skydelære og ikke en grad-skive.
Spændende med den udstødning: det jeg tidligere har forsøgt forstået var at scooter potter ikke du'r til gear-motorer. Men det er da selvfølgelig afhængig af porttiming.
Det er nemmere at sammenligne portninger i grader. Den gængse med "mm fra top", som de fleste bruger, ender som regel i forvirring, fordi f.eks. nogle benytter et RD-stempel i en FS1 med ~2mm mere kompressionshøjde end de org. Ergo går der ged i det, når én påstår at udstødningsporten 21mm fra top er max og en anden holder ved 23mm.
Min påstand om, at scooterudstødninger ikke duer, skal ses ud fra gademaskine-kontekst. Som oftest ender man man nul ydelse op til trækområdet, og så kommer ketchup-effekten i spil.
Nardo fungerer forbavsende godt og endda selv til 50ccm. Den er undtagelsen, som bekræfter reglen, omend trækområdet er til den snævre side.
Hægter man den på 70ccm med et tilpas kompressionsforhold og ditto porttider, så fumgerer den langt bedre end på 50ccm med milde porttimings.
Samspillet mellem udstødningsvarighed, forbrændingskammer, tændingsforskydning og blowdown er alpha/omega for motorens fleksibilitet.
Derfor findes der ingen god universaludstødning, men Nardo er tæt på.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Yamaha RD50M til ræs
Jeg kom hjem med det gyldne topstykke. Maskinen gik super godt, og jeg var lidt heldig med modstanderne. Lars' vilde 94 ccm Puch MS er væsentlig hurtigere, men den kiksede i første løb og røg ud af konkurrencen. David med hans FS1 med Malossi MHR vandkølet cylinder røg også ud kort før finalen, tror han fik en dårlig start, den var en lille anelse kvikkere end mig.
Finalen kørte jeg mod Mikkel Vangsøes vilde Hercules med tunet Sachs motor, jeg kom bedre fra start og kom først over stregen, men den halede ind på mig. Så det var virkelig spændende!
Venter lige på de sidste videoer fra mine makkere, så klipper jeg noget sammen.
Finalen kørte jeg mod Mikkel Vangsøes vilde Hercules med tunet Sachs motor, jeg kom bedre fra start og kom først over stregen, men den halede ind på mig. Så det var virkelig spændende!
Venter lige på de sidste videoer fra mine makkere, så klipper jeg noget sammen.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Yamaha RD50M til ræs
Stor tillykke!
Det er bår dæjli med den fine motor
Det er bår dæjli med den fine motor
Re: Yamaha RD50M til ræs
Tillykke med sejren
Husk den video af løbet,hvor blev det afholdt henne?
Husk den video af løbet,hvor blev det afholdt henne?
Re: Yamaha RD50M til ræs
Det var i Fole, over 600 knallerter!
Re: Yamaha RD50M til ræs
Så er der video
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
- Kontakt:
Re: Yamaha RD50M til ræs
Sådan en rd50 motor...passer dens opspænding til et Fs1er stel?
Re: Yamaha RD50M til ræs
12V skrev:Så er der video
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Yamaha RD50M til ræs
hej...
sejt gået - tillykke med sejren, fedt det var dig som vandt det gyldne topstykke.
hilsen olieklud
sejt gået - tillykke med sejren, fedt det var dig som vandt det gyldne topstykke.
hilsen olieklud
Re: Yamaha RD50M til ræs
Hej Carsten.
Tillykke med sejren. Det var dælme godt gået.
Hilsen Kim.
Tillykke med sejren. Det var dælme godt gået.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Yamaha RD50M til ræs
Sådan Carsten
Du sku for sej !
Hold nu kæft den lyder godt og frisk den rd50
Og fede maskiner du var oppe mod, der var knald på de fleste.
Du sku for sej !
Hold nu kæft den lyder godt og frisk den rd50
Og fede maskiner du var oppe mod, der var knald på de fleste.
Tim C
Re: Yamaha RD50M til ræs
Fole - altså taler vi om Fole i Sdr. Jylland/Ribe-egnen?12V skrev:Det var i Fole, over 600 knallerter!
Jeg var slet ikke klar over, at der kunne samles så mange knallerter på en gang. Spændende arrangement - absolut et besøg værd næste år, men der er sgu langt fra 3660 Stenløse.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...