Side 1 af 1

Suzuki samurai køreproblemer

: søn 18. dec 2016 14:50
af Viggotd
Hej, jeg har haft min motor af og adskilt, samt renset karburatoren. Nu har jeg så fået monteret det hele igen og den starter fint. Den kan køre og runder de 30-35 km/t, men så snart motoren bliver varm, så går den i stå. Det passer med en 2 minutters køretur. Det er sandsynligvis noget med karburatoren, men jeg har forgæves forsøgt at skrue på tomgangs-og blandingsskruen uden noget yderligere resultat. Den kører dog bedst med begge skruer skruet helt inde og med choker på. Nogen der har en ide om, hvordan det kan løses?

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: søn 18. dec 2016 15:09
af knallert
choker på...tyder på blokeret bensin tilførsel...eller manglende luftfilter..så der kommer rigeligt luft..men rens tank- tank hane- fjern extern filter..hvis der er et..løsn låget på tanken..og prøv igen..

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: søn 18. dec 2016 16:07
af Viggotd
Under hele afmonteringen gik det ene spændbånd til luftrøret mellem luftfilteret og karburatoren tabt, men tænkte ikke videre over det, da det virkede som om det sluttede tæt nok til. Kan det dog være det, der er i vejen?

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: søn 18. dec 2016 21:53
af knallert
nej så tæt skal den ikke være..men en vis modstand skal der være i systemet for at trimme luft/bensin....

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: søn 18. dec 2016 22:07
af Viggotd
Hvad kan der så være galt?

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: man 19. dec 2016 16:53
af Viggotd
Vil det muligvis hjælpe at skifte tændrør?

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: man 19. dec 2016 18:23
af knallert
tja man skal jo helst have et reserve med på ture..så køb et ekstra og prøv at skifte..men tror ikke det er problemet...prøv at lade bensinen løbe ud af hanen i 5 minutter...kommer der stadig den samme mængde ud...eller er der prop i systemet efter få minutter

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: man 19. dec 2016 20:17
af kreidlerhansen
Hvor meget og hvilken olie har du blandet i benzinen? Et lignende spørgsmål herinde viste sig at grunde i uvidenhed om, at der skal blandes 2-3% olie i tanken.

Rent symptomatisk set peger det vitterligt i retning af enten en tilstoppet benzinhane eller et tankdæksel, som slutter tæt nok til at danne vacuum i tanken.

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: tirs 20. dec 2016 13:35
af knallert
ja og for meget olie kan også..blokere bensin tilførslen..især hvis bensinen fordamper..og olien bliver tilbage..så stopper det hele i olie..en utæt hane .(som leaker internt)..vil samtidig levere en smule bensin/olie konstant til kaburatoren...så man efter 14 dage..har en oliefyldt kaburator..totalt stoppet

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: tirs 20. dec 2016 14:44
af Viggotd
Det er en 2 % blanding, så det kan ikke være for meget olie i benzin. Jeg vil dog lige prøve at rense diverse benzinfiltre og slanger

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: tirs 20. dec 2016 14:44
af Viggotd
Og tjekke for vakuum

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: tirs 20. dec 2016 17:21
af juhl-drengen
Jeg kom lige til at tænke på noget...

Hvilket tændrør kører du med og hvor er det købt? :shock:

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: tirs 20. dec 2016 17:49
af Viggotd
Den kører med et NGK BP7HS eller NGK B7HS fra den tidligere ejer, men den kørte helt fint før jeg skillede motoren ad

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: tirs 20. dec 2016 17:52
af claus olieklud
hej viggo... jeg er næsten sikker på at du skal havde fat i din karburator igen, det er helt galt hvis det er som du skriver at både tomgangsskrue og blandingsskrue skal være skruet i bund, samt at chookeren skal være aktiveret - chookeren er en tillægsdyse på din model karburator.

når du renser sådan en skal den total adskilles, den eneste skrue du kan lade sidde tilbage er din tomgangsskrue.
hvis du ikke har et ultralydsrensekar må du nøjes med trykluft - det er ikke kun et spørgsmål om at få gennemgang i dysserne, men at få gennemgang i alle indvendige kanaler... blæs kraftigt begge veje mange gange i hvert enkelt benzinsystem, det kan være svært at få hul på tomgangssystemet, idet der er tale om meget små kanaler... det kan være en fordel at prøve at blæse noget væske igennem, det er næsten ligegyldigt hvilken væske du bruger - det kan være noget så enkelt som sæbevand, så lav en lille balje med varmt sæbevand og læg karburatoren ned i når den er totalt adskilt, tag den op og blæs igennem flere gange hver vej, gentag processen mange gange.

det gode ved sæbevand er det ikke sviner, samt at hvis man får en dråbe i øjet er det ikke så slemt.
det er vigtigt at der er lidt sæbe i vandet for at bryde overfladespændingen, ellers kan en vanddråbe næsten virke som en prop inde i en smal kanal.
det er ligegyldigt hvilken sæbe, brug bare en sjat opvaskemiddel.
hvis en samurai karburator bruger løst dysserør så husk at få dette ud, chookerstemplet skal også afmonteres, i det hele taget ALT skal afmonteres.
prøv at tænke lidt over benzinens vej igennem en karburator - når du forstår dens virkemåde 100% vil du kunne tjecke om den er iorden inden du samler karburatoren - du kan tjecke kanalernes gennemgang ved fx at sprøjle et par dråber farvet olie ind ved blandings justerskruen, og derefter presse med trykluft - du kan da se om olien kommer ud i den anden ende af kanalen... fra blandings justerskruen er der 2 kanaler, den ene fører til karburatorens bund, enten ved en lille dyse, eller direkte forbindelse til det ordinære dysserør - den anden kanal kommer ud lige foran gasspjældet, du kan for at tjecke begge kanaler blive nød til at danne modstand ved den ene af kanalerne ved at sætte en finger for imens du blæser med trykluft.

overstående gør du også med chookersystemet, også med kanalen fra benzinslangestuds til nåleventil.

gentag processen mange gange, er der et " korn " inde i en kanal kan det være svært at fjerne af en omgang.

en bøtte wd40 er også udmærket til at vaske kanaler, det er desuden godt at bruge efter vandbadet for at fordrive fugt, samt at wd40 blandingen også virker opløsende på visse ting, wd40 er lavet af petroleum og tynd olie - det er et genialt produkt.

når man så kan se at der er hul igennem alle kanaler som der skal være, samt alle dele & kanaler er olieret, ja så samler man karburatoren igen.

tomgangsskruen skal kun lige akkurat være så langt inde at man kan ane gasspjældet lettes en lille smule ift bundstilling uden tomgangsskrue monteret - benzin/luft blandingskruen forsyner kun knallerten med benzin i og omkring tomgang, den skal som grundindstilling stå 1,5 omgang fra bund... tjeck nåleventilens funktion inden du sætter bundkaret på, ventilen skal lukke helt tæt når du enten holder svømmeren oppe, eller vender karburatoren på hovedet - når du så slipper svømmeren, eller drejer karburatoren til normal position, ja da skal nåleventilen åbne ganske af sig selv.

hvis du følger vejledningen er der stor chance for at karburatoren kommer til at virke igen - det kræver blot at der ikke længere er fremmedlegmer inde i kanalerne, at karburatoren ikke er tærret eller voltaget, at nåleventilen fungerer, at svømmeren er hel og tæt, samt at svømmerhøjden passer inde for en træsko længde.

hvis du er omhyggelig og bruger lang tid på at gentage rensningen er du måske fri for at adskille karburatoren igen.

inden du monterer din nyrensede karburator skal du selvfølgelig være sikker på at din tank og benzinhane er helt ren, samt at der en gennemgang.

når du starter den op første gang så start med at justere din tomgangsskrue så knallerten holder sig i gang, din tomgangskrue skulle helst ikke ret langt længere ind end som jeg har beskrevet, altså gasspjældet kun lige lettes ganske lidt.

din benzin/luft blandingsskrue skal du ikke pille ret meget ved, måske en kvart omgang ind/ud ift grundindstillingen som ovenfor forklaret - hvis knallerten kommer til at køre bare nogenlunde normalt, ja da skal jeg fortælle dig hvordan din benzin/luft blandingsskrue fungerer ift tomgang/gasrespons.

hilsen olieklud

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: tors 22. dec 2016 10:24
af Viggotd
Problemet er løst! Det var benzintilførslen. Prøvede at køre på reservetank istedet for almindelig og så kørte den bare uden at stoppe. Jeg må lige have renset benzinhanen

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: tors 22. dec 2016 14:44
af knallert
smid nogle småsten/spånskruer..eller noget andet skarpt i tanken..med en sjat bensin/rensevædske..og ryst den grundigt..så får du skrubbet den grundigt gennem..og skrabet alt halvløst gammel maling rust ..og slidt løst..og skyl den flere gange..og blæs den med trykluft..så er der aldrig mere skidt i hanen

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: tors 22. dec 2016 14:46
af knallert
knallert skrev:choker på...tyder på blokeret bensin tilførsel...eller manglende luftfilter..så der kommer rigeligt luft..men rens tank- tank hane- fjern extern filter..hvis der er et..løsn låget på tanken..og prøv igen..
..(.og de næste 10 var overflødige hvis du havde prøvet det første..med det samme)..men skidt med det..vi elsker at svare på spørgsmål

Re: Suzuki samurai køreproblemer

: tors 22. dec 2016 20:12
af claus olieklud
omvendt kan man jo også sige at der ikke er grund til at gøre mere, nu kan knallerten jo køre ! i hvert fald ind til den går i stå igen.