Her er lige lidt nyt om KW kittet fra kiesler med 47 mm boring.
kittet består af : cylinder med 47 mm boring, stempel, minimembran, studs til 20 mm kaburator, special topstykke med udskiftelig kalotte, spacer samt pakninger.
Med kreidlerhansen hjælp lykkedes det at få skiftet lejer i motoren og sat en 44 mm rito krumtap i.
Kreidlerhansen var også senere så venlig at komme her over på djævleøen (Sjælland) og fræse plads i blokken til det extra sving og dybde som en 44 mm krumtap kræver.
jeg fik så samtidig set hvor smukt et arbejde der kan laves med en god fræsemaskine som kreidlerhansens frem for en dremel som min egen.
Nå men efter at have sat KW kittet på igen, denne gang uden spacer og med ny kalotte til topstykket så skulle kukusan tændingen bare lige monteres og indstilles igen. Af en eller anden årsag fik jeg ikke sat ledningerne ordentlig bag ankerpladen med det resultat at det fløj rundt med gnister da jeg startede motoren.
: pokkers osse
ledningerne var kommet i klemme i svinghjulet og alle sammen var næsten skåret over
:
Nå men af med hele l.....
og igan med at splejse/lodde ledningerne sammen og isolere dem med krympeflex, det blev ligeså godt som nyt.
Efter indstilling af tænding skulle dyret jo prøvekøres. Jeg køre med en 20 mm bing kaburator med en dyse nr 80. Jeg har skiftet metalfilteret ud med tragtformet skuumfilter som bliver vædet i special luftfilterolie. Filteret passer i det originale plasthylster.
Første prøvetur var noget af en skuffelse, man kunne da godt mærke at drn trak ok, men den kunne kun tage 1/4 gas, hvis man drejede mere på gashåndtaget døde den øjeblikkeligt. Jeg vurderede at det måtte være blandingsforholdet mellem benzin og luft der var forkert og at der skulle mere benzin til. 80 dysen er den der bliver anbefalet til kittet ved original krumtap og det fungerede fint da jeg kørte med det.
Jeg prøvede med en dyse 82, desværre med samme skuffende resultat. Så fik den en dyse 84 og det var det samme, den kunne kun køre omkring 60 km/t døde på samme måde som tidligere.
Jeg begyndte at tvivle lidt på om det virkelig var et spørgsmål om større dyse eller om noget andet var i vejen. Iøvrigt havde jeg kun en større dyse tilbage og det var en 90 mm, men den blev sat i og motoren startet.
Nu virkede alt som det skulle, 90 mm dysen gjorde hele forskellen. Nu kan den tage fuld gas og den accelerere super godt, der er virkelig kommet skub i den. Det rigtig gode er at den trækker vildt godt overalt op gennem omdrejningerne, der er intet sted hvor den pludselig taber pusten eller bliver extra hidsig, bare super jævnt træk og det er rigtig godt til alm gadekørsel. Den kan trække sig selv op i fart fra omkring 50 km/t i 5 gear og med gashåndtaget i bund. Topfarten er kun lidt højere nu med 44 mm krumtap end med orginalkrumtap men jeg har da rundet 115 km/t på lige vej med lidt medvind. I kraftig modvind kan den godt holde 100 km/ t på lige vej
Samlet set syntes jeg at KW kittet er super godt hvis man som jeg først og fremmest ønsker, bedre bundtræk, jævntrækkraft og ok topfart. Jeg syntes også kittet var helt ok med original krumtap, der var blot lidt mindre af det hele, men stadig en himmel til forskel fra original 50 ccm.
Jeg skal lige huske at nævne at jeg kører med standard udstødning som er boret en lille smule op i fløjten. Minimembranen sidder gemt inde i studsen så alt ser ud som det originale.
Alle hastighedsangivelser er målt med det originale vdo, så der skal fra trækkes noget fejlvisning.