Side 1 af 3

Hvem har druknet mit tændrør?

: søn 28. feb 2016 14:00
af jon.o
En uge er gået, hvor den gamle Suzuki DM50 har ydet sit bedste hver dag.
Fredag morgen havde den dog problemer, jeg lod den blive hjemme. Da jeg kom hjem fredag aften prøvede jeg lige at tænde den, og der var ingen problemer.

Lørdag vil den så slet ikke starte. Der er ikke gnist på tændrøret. Tændrøret er sort og lidt fugtigt. For meget olie i benzinen...

jeg pudser tændrøret, og så er der gnist, men den vi stadig ikke starte. Tager tændrøret ud igen, og så er der ikke mere gnist. Jeg tørrer det af og så er der igen gnist. Sætte det i, men stadig død... Dette gentager sig fire gange.

Med andre ord, så snart tændrøret sættes i, dør det og giver ikke gnist.

Det er som om det drukner hver gang det bliver sat i motoren.

Den er i øvrigt en smule utæt og der drypper lidt olie fra den. Hvad kan dette skyldes? Er det fordi motoren er utæt?

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: søn 28. feb 2016 15:22
af juhl-drengen
Nu kommer jeg med standard spørgsmålet: hvilket tændrør og hvor er det købt?

kopi NGK'erne er sjældent specielt glade for meget olie og en hulens masse andre problemer :-)... (det samme med andre kineser tændrør)

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: søn 28. feb 2016 15:24
af Kim B S
Hej Jon.o.
Umiddelbart vil jeg tro at dit tændrør er færdig, så det er det første jeg ville skifte i dit sted. Utætheder kan i nogen tilfælde være skyld i at motoren får falsk luft, så det vil altid være godt at få det lavet, hvad det så end er som er utæt. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: søn 28. feb 2016 16:54
af jon.o
Ok. Tak for svar.
Jeg prøver med et nyt tændrør.
Men hvis det giver gnist, når det er tørret af, burde det så ikke også virke, når det sidder i motoren?

Eller er det set før, at det reagerer på den måde?

Jeg ved ikke hvilket mærke det er. Jeg kigger når jeg kommer hjem.

Kan man købe tændrør på tankstationer?

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: søn 28. feb 2016 17:11
af knallert
det er nok mere problemet,,at du har druknet motoren..så der er en masse bensin/olie/skidt/ opløst inde i cylenderen...det kan tændrøret ikke klare...så det kortslutter og drukner...når du montere det....
løsningen er at opvarme tændrøret...så det brændes rent og tørt.

.og udlufter motoren.
.med slukket bensin...uden tændrør...løber du en tur..og motoren rotere og luftes godt ud..så overskydene bensin blæses ud...så motoren kan nå at tænde en ny blanding..med et varmt tørt renset tændrør..men husk ay slukke for bensinen...ellers suger den jo bare mere bensin ind

jeg ville prøve et bosch w175 t1..eller noget lignende..du skal nok til cykel smeden..auto tændrør er helt amderledes i gevind og længde..


hvis du glemmer at slukke for bensinen..og kaburatoren er lidt dårlig i svømme ventilen...vil bensinen flyde ind i motoren hele tiden..og fylde motoren op til sidst..
. så det er dig selv som drukner tændrørene...ved at have en beskidt tank...de skal være pinlig rene indvendig...og husk at slukke for tank hanen hvergang du stiller knallerten

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: søn 28. feb 2016 18:40
af jon.o
Det lyder rigtigt, det med den oversvømmede motor.

Men hvis jeg bare løber med den i frigear, så kører motoren vel ikke rundt? Ville det ikke virke, hvis jeg tog tændrøret ud og så kørte motoren rundt ved hjælp af kickstarteren?

Kan det være en fordel at skrue cylinderen af og rense den indeni?

Og hvor varmt skal tændrøret være, når du siger jeg skal varme det op?

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: søn 28. feb 2016 18:42
af juhl-drengen
Nej du skal smække den i gear min ven :) ligesom hvis du løb den i gang, bare uden tændrør/hætte sidder på :)

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: søn 28. feb 2016 18:43
af juhl-drengen
og tændrør kan som oftest brændes fint nok af med en ganske normal ligther :-)

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: søn 28. feb 2016 19:03
af jon.o
Løbe med de i gear? Det lyder hårdt... kan man overhovedet det???
Er det ikke det samme man gør hvis man trykker kickstarteren i bund flere gange?

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: søn 28. feb 2016 22:37
af knallert
uden tændrøret i motoren løber den let rundt.
.så skub den bare en 20 meter i 2 gear..det behøver ikke at gå hurtigt..
.man kan også hjælpe tændrøret ved at tegne med en blyant på elektroden det afsætter grafit..og hjælper gnisten til at springe lettere.
.(de første sekunder)...som jo er de vigtigeste..når den først tænder ..køre den jo nok vidre...men en lille gasbrænder /lighter vil tørre tændrøret..det bliver 200 grader når motoren køre...så varm det bare godt(ikke så det gløder)

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: søn 28. feb 2016 22:45
af jon.o
Ok. Tak for tips og ideer.
Jeg prøver i morgen!

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: man 29. feb 2016 18:02
af jon.o
Update fra mandagsmekanikeren :)

I dag løb jeg lidt rundt i gården med knallerten i gear og uden tændrør med slukket benzinhane.

Derefter tørrede jeg tændrøret godt af, brændte det med en gasbrænder til det blev for varmt at holde på, og monterede det igen. Det gjorde dog ingen forskel.

Så kørte jeg til cykelsmeden og købte et nyt NGK tændrør, og monterede det med det samme.

ingen forskel.

Denne gang gav det dog gnist, når jeg afmonterede det igen. Men det er fuld af olie stadigvæk.

Så spørgsmålet er, hvad pokker jeg nu stiller op? Jeg er vel nødt til at skille motoren ad nu?

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: man 29. feb 2016 19:03
af knallert
måske du kan finde en aftapnings skrue i bunden af motoren..nogle knallerter har en(ikke alle)...hvor man kan aftappe løbesod
..en anden løsning et trykluft..tag tændrør og udstødning af..og blæs ind . brug en pistol med et rør på.og roter motoren samtidig..det vil blæse alt flydene sovs ud...hurtigere løsning end at adskille alt

måske du kan opvarme cylender topstykke med gasbrænderen..som en nem nødløsning...pas på ikke at afbrænde hele knallerten...trykluft er nok mest sikkert

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: man 29. feb 2016 19:07
af juhl-drengen
En dm50 har ikke en desværre..

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: man 29. feb 2016 20:10
af kalbaek
Det lyder meget som da min maxi løb over i karburatoren. Den kunne heller ikke starte før man lukkede for benzinen og prøvede 50 gange. Så sprang den hostende i gang indtil karb'en var tømt for benzin.

Hvor mange mm er karburatoren på?

Sendt fra min HTC One M9 med Tapatalk

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: man 29. feb 2016 20:59
af jon.o
Jeg ved ikke hvor mange mm karburatoren er.
Skal jeg tage den af og skille den ad?
Kan man blæse den med sådan en, der hænger ved cykelsmeden?
Og så skal jeg vel have tappet benzinen af så jeg kan få en ny blanding i?

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: man 29. feb 2016 21:53
af juhl-drengen
Den er enten 10 eller 12mm kan ikke huske den :-)
Men hvor bliver karburator størrelsen nævnt?

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: man 29. feb 2016 22:20
af claus olieklud
hejsa... kaburatoren er 12 mm på sådan en samurai, det er så ligegyldigt, men det er den.

et eller andet siger mig den motor er gennemsyret af problemer - om så du hælder 10 % olie i benzinen skal den kunne starte og køre.

jeg har aldrig haft de problemer der bliver snakket om, selv om så der skulle stå noget olie i krumtapshuset vil det da blive kastet ud når motoren roterer hurtigt rundt - hvis man fx langtids konserverer en 2 taktmotor ved at hælde en masse olie i indsugningen, ja så bliver det da kastet ud når man lader motoren rotere hurtigt rundt uden tændrør monteret... man kan dog opleve at der kommer så meget olie op i tændrøret når man forsøger at starte, at man lige må enten rense eller udskifte tændrøret en gang eller 2 - når motoren starter er olien væk fra krumtapshuset i samme øjeblik og maskinen oser voldsomt i et øjeblik.

uden at skulle være nedladende over for dig så tror jeg den samurai er noget gammelt skrammel - desuden er en Yamaha meget smartere og køre langt bedre.

hilsen olieklud

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: man 29. feb 2016 23:00
af juhl-drengen
Altså jeg skal da gerne overtage den for en kasse øl hvis det går helt galt ;-)

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

: tirs 1. mar 2016 07:35
af Twinsport
Hov hov!
claus olieklud skrev:...- desuden er en Yamaha meget smartere og køre langt bedre...
Se dét var en unødigt sårende bemærkning :D. Hvad så med min gamle Puch MS? Hvor er den i hierakiet? :?

Peace out!

/Steen