Side 1 af 1

Erfaring med Thansen karburator.

: lør 5. dec 2015 07:11
af Jannickb
jeg har købt mig en Yamaha fs1 2 gear, og den køre sådan set godt, men kan ikke få den til og køre 100 % perfekt.
alt er originalt i motoren dog desværre ikke min karburator, (den tidligere ejer købte en fra 'Thansen')
også er mit sprøgesmål, om jeg skal blive ved med og forsøge med og indstille den? eller om jeg skal se om jeg kan finde en brugt orginal?
hvad er folks erfaring med de to?
det skal lige siges at jeg har brugt en del tid i 'rode' i knallerter.

- Jannick

Re: Erfaring med Thansen karburator.

: lør 5. dec 2015 10:40
af Poul-Erik A.
Hej Jannick, jeg kan nævne mine erfaringer med 17,5 mm Mokini (kopi'en) for ca. 10 år siden, men den kan evt. være forbedret siden. Der var 3 svage ting i den:

Spjældfjederen var for slap og det medførte at kabelwiren tit gik ud af "sædet" under spjældet.
Nylonbøsningen kunne ikke tåle enten varmen eller benzinen, så den blev deform og dannede er prop, som virkede som en plombe.
Dysestørrelsen kunne variere en del og var med andet gevind end den originale Mikuni.

Men da disse ting blev rettet, kørte den supergodt.

Re: Erfaring med Thansen karburator.

: lør 5. dec 2015 10:45
af FS1originalen
Hej Jannick,

Nu skriver du ikke om det er 10 eller 16mm karburatoren i lovlig eller tunet opsætning.

16 mm'en kan som regel vækkes til live med justering og afgratning af svømmer og ribberne i svømmerhuset så delene kan bevæge sig frit.
10 mm er værre for ud over svømmerproblemet så leveres den med samme nål og gasspjæld som 16 mm hvilket er temmelig forkert. Om strålerøret er brugbart kan jeg ikke huske, men der er ihvertfald noget med gevindet der gør at du ikke kan bruge originale dyser...

Mit bedste råd er at du finder en original 10mm og sikrer dig at gasspjældet hedder 2,5 (det er højden på den skrå kant) nålen hedder 3F3 og strålerøret hedder E4.

Erik

Re: Erfaring med Thansen karburator.

: lør 5. dec 2015 19:31
af Jannickb
hej igen.
i må undskylde jeg ikke fik skrevet opsætningen.
den er 100 % standard med originalt cyllinder, og en 10 mm 'thansen' karburator,
men i begge skal have tak for svaret, tror jeg vil gå på udkig efter en originalt karburator.

jeg har også et problem med at den står fint i tomgang, men så snart den får lidt gas når jeg skal til og køre, så dør den.
så min tanke er at den står lige så stille og drukner, har i også haft de problemer ?

Re: Erfaring med Thansen karburator.

: lør 5. dec 2015 22:50
af 12V
Har sådan en 2G ikke en masse ændringer på indmaden? Mener ikke 2 og 4G kører med samme karburator justering, den har bla en del mindre dyse.

Re: Erfaring med Thansen karburator.

: søn 6. dec 2015 05:07
af Jannickb
ikke hvad jeg ved af, jeg læste et sted, at de er helt de samme i motor'en ud over manglen på de to sidste gear.

men hvis nogen har noget mere viden omkring det, må de gerne skrive.

- Jannick

Re: Erfaring med Thansen karburator.

: søn 6. dec 2015 07:00
af Jensmc
De er helt forskellige. Udefra ser de ens ud, men alt indeni er anderledes.
Er stemplet 3EE.