Side 1 af 2

Forbrædings kammer og squish

: fre 2. okt 2015 23:12
af jesper
Hvad sker der hvis forbrændings kammer er for lille ?? Eller for stor ?

Hvad sker der hvis Squish breden er for lille? eller for stor ?

Spørger fordi min motor sprutter og hakker efter ca. 6000 omd. lige som om dysen er for stor..køre som om den har lyst til at trække helt vildt, men hakker der opad..?

Tro måske jeg har fjernet for meget af pakfladen på både topstykke og cylinder ? og ikke gravet ud i topstykket...og med en squish på 0.50mm ??

Jesper Høyer

Re: Forbrædings kammer og squish

: lør 3. okt 2015 10:18
af kreidlerhansen
Reducér fortænding og prøv igen.

Under de rette/forkerte omstændigheder kan alt det ovennævnte betyde BUM! Men de kan også betyde ringe forbrænding og mystisk opførsel, såsom firtakten eller decideret begrænsing af max rpm.

Re: Forbrædings kammer og squish

: lør 3. okt 2015 10:34
af kreidlerhansen
Som udgangspunkt...:

Max 14:1 i kompressionsforhold.
Squishareal på 45-50%
Squishafstand 0,7mm
Fortænding på 14-16 grader ved max effekt

Dette gør sig gældende for luftkølet, 50-70ccm under 12.000rpm. Udstødning og porttimings spiller desuden en vigtig rolle.

Ryk bare én af de nævnte i en forkert retning, og ydelsen falder eller motoren selvdestruerer i et eller andet omfang.

Ovennævnte er de guidelines, jeg selv følger. Det er en nedkogning af andres erfaringer gennem flere år, samt egne erfaringer de seneste to år.


På baggrund af din beskrivelse fristes jeg til at tro, kompressionsforholdet er meget højt. Det kan betyde, at forbrændingskammeret er alt for lille, eller udstødningsporten åbner alt for sent ift. kompressionsforholdets størrelse.
Læg dertil evt. forkert fortænding, for lang åbningstid på skyllekanalerne, for langt forrør... etc.

Velkommen til totakterens forunderlige verden. :-D

Re: Forbrædings kammer og squish

: lør 3. okt 2015 13:42
af jesper
Hej Jesper

Først, tak for svar.
Jeg vil prøve at stille fortænding til 1,0 mm før top og prøve igen..
Ellers prøver jeg med tykker toppakning og har også 2 andre top stykker der ikke er pille ved pak fladen, som kan prøves.
Det ene top stykke er det store 3E8 som er nyt..

Jesper Høyer

Re: Forbrædings kammer og squish

: lør 3. okt 2015 16:36
af kreidlerhansen
Lidt hurtig indtastning på lommeregneren:

Squish-kanten skal være ~5,5mm bred ved en boring på ø45 for at ligge på 43% squishareal. Det er ret konservativt.

Hvis så selve forbrændingskammeret op til squishkanten (dvs. IKKE op til pakfladen!) har en volumen på akkurat 4ccm (4ml), og du sætter squishafstanden til 0,7mm, så ender den på ~13:1 i kompressionsforhold (+/-) ved en boring på 45mm og med 39,7mm slaglængde.

5,5mm squishkant + 4ccm forbrændingskammer + 0,7mm squishafstand + fortænding mellem 0,8-1,2mm vil jeg påstå er ufarligt på enhver motor med 39,7mm slaglængde og enhver boring fra 40-45mm, og helt op til mellem 11-12.000rpm. Dog under den forudsætning at alt er i orden, rent mekanisk, hvilket inkluderer brug af et ordentligt stempel, korrekt tolerance m.v.

Satser man på MAX, ser tallene noget anderledes ud.

Re: Forbrædings kammer og squish

: man 5. okt 2015 22:43
af jesper
Jeg har nu prøvet med 1mm fortænding, og det hjalp lidt!, har desuden prøvet et andet topstykke der ikke er planet og er 44,5mm og med 2 toppakninger, så squish afstanden lå på plus 1mm, det sidste kørte ikke godt!.

Jeg har været på værkestedet og målt en del på det hele: Jeg køre i dag med 47mm boring på en Fs1 cylinder fra Protuna, stemplet er Fra Polini-sport/ et Asso werke stempel. Stemlpet er 2mm højere, så har en 2mm spacer i bunden af cylinder samt 2 stk 0,50mm alm. pakninger på hver side af spacer. Det vil sige cylinder er hævet 0,50mm i forhold til (normalt). Der er fjernet 1 mm af pakfladen på cylinder, og top stykker er planet i bund.

.Har prøvet og målt mig frem til mit kompressions forhold: 47mm boring/ 39,7mm slag= 68,87 cm3
.slagvolume 68,87 cm3 og målet mit kompressions tryk med måler til 11Bar= 6,888 forbrændingskammer volume cm3
.Slagvolume 68,87 cm3/ 6,888 cm3 forbrændingskammer = 11.000:1 kompressionsforhold...Hvis jeg har gjort det rigtig??

Motor Data:
47mm boring/ 68,87cm
Udst. port målt fra top 22,9mm
Skylle porte målt fra top 31,9mm

Top planet i bund/cylinder fjernet 1mm pakflade.
Stempel går ca.1mm til 1,5mm under porte ved nederste dødpunkt.
Squish afstand 0,50mm.
Kompressionsforhold: 11:1
forbrændingskammer målt med tændrør i, pipetter og sprit, op til squiskanten: 4,5ml. og incl. squish kant: 5,5ml.
Squishbreden er ca. 4,80mm til en 47mm boring.

Efter tanke tro jeg, at jeg vil prøve:

.170/180 dyse
.Nål i midten ( har haft den hævet så den fik mere ved mellem gas)
.Squish afstand 0.80 til 1,00mm
.Fortænding 0.9 til 1,0mm før top

Eller hvad skal jeg ellers finde på..??

Jesper Høyer

Re: Forbrædings kammer og squish

: tirs 6. okt 2015 06:52
af kreidlerhansen
Forbrændingskammer: 4,5ccm
Squishafstand: 68,87ccm / 39,7mm * 0,7mm = 1,21ccm

Dvs. 5,71ccm samlet forbrændingskammer.

(68,87ccm + 5,71ccm) / 5,71ccm = ~13,1:1


Dit kompressionsforhold er altså ikke groft, men squishbandet kan være for bredt.

Fortænding er også godkendt, hvis du har dobbelttjekket :-P

Lav kun én ændring ad gangen! ;)

Evt. er udstødningen stoppet...? Død kondensator...? Har du prøvet lidt forskellige tændrør...?

Hvis vi har at gøre med en HPI-tænding eller anden med CDI, skal tændingen stå de nævnte 1mm før top mellem 7.500-9.000rpm, afhængigt af udstødning osv. Vel at mærke som udgangspunkt.

Karburator kan jeg ikke umiddelbart hjælpe med. Det er bare at lege med dyser, til den virker.

Re: Forbrædings kammer og squish

: tirs 6. okt 2015 08:11
af Allan M
Er det en fs1-karburator? din dysestr lyder meget lille. Standard 16mm dysevalg er 160, og du har tunet en hel del oveni.

Re: Forbrædings kammer og squish

: tirs 6. okt 2015 23:54
af jesper
Jeg laver næste altid kun en ændring af gangen ;-)

Har prøvet 1mm fortænding og 1 mm squish afstand i dag, og det er blevet en del bedere..så sænker nålen en tand i morgen i kaburatoren og måske et dyse nr. mindre, hvis den ikke kommer af sted med det første.

Udstødningen er ny, fra engelske Gibson, har også en ny 5,3 og en Homoet jeg kan prøve..
Køre med alm. tænding og med orginal afvejet og afbalanceret svinghjul ;-) Kondensatoren er ny og den Japanske kvalitet fra Benny.
Jeg prøver båden med 7 og 8 tændrør fra både Ngk og Champion.

Min fortænding burde jeg også ha 100% styr på, da jeg bruger micrometer ur og tændingstester fra Niels fub.

Kaburatoren er ny orginal 16mm Mikuni med 20mm indsugning og orginal membran..der er tæt!

Prøver en ting af det gangen..men hvad med tænd spolen i stellet..?? Hvad kan den lave af ulykke vis den ikke er 100% ??

Skal nok skrive lige så snart den forhåbenligt makker ret! :-))

Jesper Høyer

Re: Forbrædings kammer og squish

: ons 7. okt 2015 08:07
af kreidlerhansen
Med 0,8mm afstand til øverste pakflade, når stemplet er i top, får jeg porttider omkring 181/123, svarende til en ret hidsig blowdownværdi på 29. Det er ikke vanvittigt, men dog til den sjove side. Omvendt har du ~70ccm til at trække den op, så i værste fald er bundtrækket ofret til fordel for et stærkere mellemområde.

Hvad er den Gibson-potte oprindeligt designet til? Endepiben er rundt regnet gigantisk, og keglerne ser noget flade ud. Desuden virker den lidt lang i kammeret, rent visuelt.
Kan du lokkes til at sammenligne med Homoet vha. et foto?

Siden den nu skaber sig en kende, vil jeg anbefale dig at grundtrimme karburatoren med en standardpotte, først. Typisk går det motoren lidt mere medgørlig med et enklere kammer. :) Det er i hvert gald blevet min fremgangsmåde, når jeg starter med en ukendt cylinder-portning, og der er sjældent kæmpe forskel i inddysning mellem en simpel og en avanceret udstødning, så vidt jeg har oplevet på Kreidleren.

Tændspolen har vist ry for at være en rigtig ballademager. Kan du slippe afsted med at tjekke tændingstidspunkt med en tændingspistol? Det giver trods alt det mest eksakte billede af, hvad tændingen laver.

Re: Forbrædings kammer og squish

: ons 7. okt 2015 18:56
af knallert
nu sagde du ordet "tændingspistol"...er biltema"s god nok..til 150 kr..eller skal der flere finesser..jeg husker dem fra 1980..erne..som en ledning som tyvstjæler tændings impuls..og 2 ledninger til 12 volt batteri..og nix veiter..er det bare det..

Re: Forbrædings kammer og squish

: ons 7. okt 2015 21:14
af kreidlerhansen
Hvis vi ser bort fra detaljen med, Biltema intet garanterer over 8.000rpm... min er med tiden holdt op med at lave sjove gnister, når jeg tjekker 10.000rpm og derover.
:hihi

Re: Forbrædings kammer og squish

: tors 8. okt 2015 14:49
af knallert
den er så steget til 250..siden jeg tjekkede for lang tid siden...

Re: Forbrædings kammer og squish

: tors 8. okt 2015 21:05
af jesper
Får snart efterårs ferie, så skal den under behandling! :-) og testes..

Re: Forbrædings kammer og squish

: fre 9. okt 2015 00:46
af jesper
Kan det passe jeg har fået en del flere rystelser i hele maskinen, efter jeg har stillet tændingen 1mm før top og brugt 2 stk. toppakninger for at få 1mm squish afstand?? syntes der er en hel del flere rystelser end før.. :-(

Jeg vil gerne ligge billeder op af de to potte, men så sent som i går, ville jeg ligge billeder ind af det projekt jeg har brugt små 5 år på, men siden her afviser og skriver filen er for stor? Har taget med min gamle Iphone..!?

Jeg skal nok prøve og skifte udstødning til både 5,3 og Homoet for at se. Jeg har tænding pistol, så kan også prøve det, men har ikke prøvet det på knallert før..det er vel bare at finde øverste dødpunkt og af mærke det af på svinghjul og blok, og der efter starte op, og stille pistol ind på mærket og aflæse på pistolen..

Jesper Høyer

Re: Forbrædings kammer og squish

: fre 9. okt 2015 01:01
af juhl-drengen
Der er begrænsning på billedet, brug postimg.org og kopier "thumbnail for forums 1" og sæt det ind i hvad du er ved at skrive så kommer det i teksten :)

Re: Forbrædings kammer og squish

: fre 9. okt 2015 10:06
af 12V
jesper skrev: Jeg vil gerne ligge billeder op af de to potte, men så sent som i går, ville jeg ligge billeder ind af det projekt jeg har brugt små 5 år på, men siden her afviser og skriver filen er for stor? Har taget med min gamle Iphone..!?
Vi sparer på pladsen, billeder skal gøres mindre hvis de uploades her på siden. Vejledningen findes her:
viewtopic.php?f=8&t=17693

Ellers kan de uploades til 3. part, som Juhl skriver.

Re: Forbrædings kammer og squish

: fre 9. okt 2015 14:40
af kreidlerhansen
Tegn en streg på krumtaphuset.

Markér først TDC på svinghjulet ift. mærket på krumtaphuset og derefter 1mm før top. Supplérevt. med 1,5mm og 1,8mm før top, så du kan lege lidt og holde styr på sagerne.

Spænd lige motorophængene efter, først. Jeg har endnu tilgode at opleve tændingstidspunktet skabe vibrationer på de små maskiner, men jeg vil ikke udelukke det.


Det er altid lettest at bruge en udstødning, hvis temeprament man kender. Homoet 4P er reelt en erstatning for en standardudstødning, og den er således en skuffelse, hvis man jager omdrejninger.
Det ændres betydeligt, hvis man lægger en 50-70mm lang midtersektion i og kapper tilsvarende af forrøret.

Re: Forbrædings kammer og squish

: ons 14. okt 2015 23:47
af jesper
Så er der blevet testet og den køre!! :-)
Jeg har i dag prøvet med lidt af hvert og kun en ting af gangen, og prøve kørt hver gang..

.1mm fortænding
.1mm Squish afstand
.170 dyse og nål i midten
.Har prøvet tre forskellige udst. :

.Gibson køre rigtig godt, med fornuftigt træk, og vil gerne trække ud..men larmer som en i... Så er det godt det er blevet til en MC. :-)
.5.3 køre også godt, hele vejen op i alle omdrejninger og larmer ikke.
.Homoet tar gassen rigtig godt, og har rigtig mange omdrejninger, men er ligesom den mangler træk hele vejen op.

Jeg har da set 85km/t i dag, rigtig 85km/t ! :-) og der var bestemt mere i den..

Efter som cylinderen kun har kørt 180km ind til nu, og ikke vil ødlægge en cylinder mere, har jeg lavet lidt om på setupèt, som skal prøvekøres i morgen, og til den er tilkørt:

.1.25mm fortænding, for at få lidt mere gang i sagerne
.0.70mm squish afstand
.180 dyse
.5.3 udst.

Ved godt jeg øger varmen i cylinder og top ved mere fortænding og mindre squish afstand, men kompensere ved højere dyse.

Skal også ha testet og prøvet med den tændingspistol inden længe, så jeg kan måle tændingen dynamisk.


Tak for hjælpen, især til Hansen, har sku lært meget :-)
Så med den god hjælp man får her inde, og et gammelt svendebrev som mekaniker og lysten til at lære og vide mere om 2T tuning og nu med ny anskaffelse af bogen: Two-stroke performance tuning af A. Graham bell.. skal det måske nok blive godt en dag :-))


Jesper Høyer

Re: Forbrædings kammer og squish

: ons 14. okt 2015 23:51
af jesper
Ang. vibrationerne var det ene og alene forbi jeg havde fjernet de 2 motor bøjler, da jeg skulle arbejde meget med udst. og top osv. de tager altså en dele vibrationer.

Jesper Høyer