Tændrør og varmetal
: tors 2. jul 2015 10:51
Det er første gang, jeg for alvor har oplevet dette. Typisk har B8HS matchet min motor fortrinligt, så jeg fik en lille overraskelse efter fuld gas i femte med 100-110km/t over ca. 2km.
Af på en frakørsel, ind til siden og tjekke tændrør:
Motoren firtaktede let på toppen, og stempelstoppen er nærmest skyllet ren, så dysen er næppe for lille.
Porcelænet er kridhvidt med en meget svag, brunlig tone. Anoden (el. centerelektroden) er lys-grå og elektroden er kridhvid med en grålig tone samt lidt brune pletter.
Af ren og skær nysgerrighed monterede gik jeg seks dyser op. Forskellen er beskeden! Stadig hvid/grålig, blot med enkelte sorte pletter.
Kort fortalt: B8HS skal erstattes af B9HS. Stempeltoppen viser ingen tegn på ballade, motoren banker og tikker ikke.
Vi taler om 14,3:1 i kompressionsforhold med 95 oktan. Spidsydelse mellem 10-10.500 og max rpm et sted mellem 11-12.000rpm, afhængigt af gear, vind og kørestilling. B-)
Af på en frakørsel, ind til siden og tjekke tændrør:
Motoren firtaktede let på toppen, og stempelstoppen er nærmest skyllet ren, så dysen er næppe for lille.
Porcelænet er kridhvidt med en meget svag, brunlig tone. Anoden (el. centerelektroden) er lys-grå og elektroden er kridhvid med en grålig tone samt lidt brune pletter.
Af ren og skær nysgerrighed monterede gik jeg seks dyser op. Forskellen er beskeden! Stadig hvid/grålig, blot med enkelte sorte pletter.
Kort fortalt: B8HS skal erstattes af B9HS. Stempeltoppen viser ingen tegn på ballade, motoren banker og tikker ikke.
Vi taler om 14,3:1 i kompressionsforhold med 95 oktan. Spidsydelse mellem 10-10.500 og max rpm et sted mellem 11-12.000rpm, afhængigt af gear, vind og kørestilling. B-)