Re: Cylinder-bearbejdning
: lør 4. apr 2015 10:29
Mjaaah... og njaaarh!
Den kan netop godt trække denne gearing hele vejen til max omdrejninger, så en lettere gearing er ikke vejen frem. I sin nuværende form er det endda muligt at nulre rundt ved 60km/t i femte og 40-50km/t i fjerde gear uden at mangle noget, ligesom den kan cruise afsted med ~80km/t i femte og accellerere uden videre besvær.
Ved akkurat 70km/t i femte stopper trækket bare, indtil den kommer over det flade punkt, og så kan den sagtens. Derfor er det lidt træls.
Først og fremmest vil jeg tætne udstødningsflangen. Der er en beskeden siven af olie, men kan der komme olie ud, kan der komme luft ind. Slut.
Jeg kan øge squishafstanden fra de nuværende 0,6mm til 0,8mm, hvorved kompressionsforholdet også reduceres; Gør jeg dette med en 0,2mm toppakning, ændres porttiderne ikke = alt andet lige.
Jeg kan også undlade toppakningen og i stedet bruge en 0,2mm tykkere bundpakning til at øge squishafstanden + porttiderne.
Tidligere eller senere tænding, jeg ved det ikke, men jeg prøver senere, først.
Lufttilførslen er også i spil; Placeringen af det originale luftfilterelement er gennemtænkt fra fabrikkens side, hvilket vil sige, dets afstand påvirker resonansgangen i indsugningen, og måske er det en ulempe for netop min motor.
Endelig kan jeg lave et par huller i selve luftfilterhuset, så der er mere gennemgang; I disse huller kan jeg så lime et par "venturi-indsatser" magen til de, som sidder i stellet under sædet.
Hvad gearing angår, er jeg mere tilbøjelig til at geare den tungere, hvis det medfører, at tophastigheden i fjerde og femte gear er ens på flad vej.
Dermed ender femte som overgear til brug i zoner med 60-70km/t. Springene mellem de første fire gear er rigtigt gode ift. en tung gearing. Ved kørsel i medvind ender marchhastigheden let omkring eller over 90km/t i femte gear, og i let modvind ditto i fjerde. I skrap modvind kan jeg så holde 80km/t ved 10.000rpm i tredje...
Det lyder måske lidt voldsomt, men i standardtrim foregår 85km/t altså ved ~9.200rpm i femte gear, så forskellen er relativt beskeden. Det er jo til gadebrug, så 13/34 og 14/34 skal prøves af.
På en racerbane ville jeg klart snuppe 12/36 i stedet for den nuværende gearing på 13/36.
Den kan rent faktisk accellerere, omend langsomt, fra 45km/t i femte gear i nuværende trim. Den stopper bare ved 70km/t, indtil man finder mere gunstige omstændigheder.
Den kan netop godt trække denne gearing hele vejen til max omdrejninger, så en lettere gearing er ikke vejen frem. I sin nuværende form er det endda muligt at nulre rundt ved 60km/t i femte og 40-50km/t i fjerde gear uden at mangle noget, ligesom den kan cruise afsted med ~80km/t i femte og accellerere uden videre besvær.
Ved akkurat 70km/t i femte stopper trækket bare, indtil den kommer over det flade punkt, og så kan den sagtens. Derfor er det lidt træls.
Først og fremmest vil jeg tætne udstødningsflangen. Der er en beskeden siven af olie, men kan der komme olie ud, kan der komme luft ind. Slut.
Jeg kan øge squishafstanden fra de nuværende 0,6mm til 0,8mm, hvorved kompressionsforholdet også reduceres; Gør jeg dette med en 0,2mm toppakning, ændres porttiderne ikke = alt andet lige.
Jeg kan også undlade toppakningen og i stedet bruge en 0,2mm tykkere bundpakning til at øge squishafstanden + porttiderne.
Tidligere eller senere tænding, jeg ved det ikke, men jeg prøver senere, først.
Lufttilførslen er også i spil; Placeringen af det originale luftfilterelement er gennemtænkt fra fabrikkens side, hvilket vil sige, dets afstand påvirker resonansgangen i indsugningen, og måske er det en ulempe for netop min motor.
Endelig kan jeg lave et par huller i selve luftfilterhuset, så der er mere gennemgang; I disse huller kan jeg så lime et par "venturi-indsatser" magen til de, som sidder i stellet under sædet.
Hvad gearing angår, er jeg mere tilbøjelig til at geare den tungere, hvis det medfører, at tophastigheden i fjerde og femte gear er ens på flad vej.
Dermed ender femte som overgear til brug i zoner med 60-70km/t. Springene mellem de første fire gear er rigtigt gode ift. en tung gearing. Ved kørsel i medvind ender marchhastigheden let omkring eller over 90km/t i femte gear, og i let modvind ditto i fjerde. I skrap modvind kan jeg så holde 80km/t ved 10.000rpm i tredje...
Det lyder måske lidt voldsomt, men i standardtrim foregår 85km/t altså ved ~9.200rpm i femte gear, så forskellen er relativt beskeden. Det er jo til gadebrug, så 13/34 og 14/34 skal prøves af.
På en racerbane ville jeg klart snuppe 12/36 i stedet for den nuværende gearing på 13/36.
Den kan rent faktisk accellerere, omend langsomt, fra 45km/t i femte gear i nuværende trim. Den stopper bare ved 70km/t, indtil man finder mere gunstige omstændigheder.