Side 1 af 1

Maxi K blok har en tap unde tandhjulet

: ons 8. okt 2014 23:55
af Geospeeddk
Hej alle brugere. Håber der er en Puch Maxi ekspert da jeg er lidt fortabt.

Billede
Har færdig samlet en org. maxi k motor idag, med ny cylinder (uorg) og div, men da jeg hældte olie på, over 0, 22 ml, så kom det ud på modsatte side.

Altså under tandhjulet, er det en tap og der er åbenbart hul ind til tandhjulene/akslerne. Se billedet Billede

Havde set den men tænkte ikke det var noget, troede det var noget så kæden ikke skulle falde af eller noget.

Men tjekkede min anden blok for at være sikker og den har ingen tap.

Nogen der ved hva den er til eller om det er lavet lidt fusk ved blokken. Og evt hva jeg kan/skal gøre ved det. Ved ikke om den kan pilles ud/af men tænkte på at sætte en lille bolt i.

Håber der er nogen der har stødt på det før.

Mvh Geir

Re: Maxi K blok har en tap unde tandhjulet

: tors 9. okt 2014 00:08
af 12V
Hej. Det er en begrænsning, den forhindrer at der monteres større tandhjul. Den er hul for at irritere dem der prøver at save den af.
Hvis du kan få hullet stoppet med noget olieresistent silikone, er det hurtigt klaret. Stiften er hærdet, så den er svær at skære gevind i.
Jeg plejer at fjerne den, men det skal gøres mens motoren er åben. Den er presset på plads, og fjernes ind mod blokkens indre. Så skærer jeg gevind og monterer en pinolbolt med gevindtætning.

Re: Maxi K blok har en tap unde tandhjulet

: tors 9. okt 2014 08:11
af claus olieklud
hejsa... ja som 12 volt siger så er det en begrænsning som alle der har prøvet at geare en maxi har stødt på... hvis det var mig så ville jeg svejse hullet til med en co2 svejser, dog ville jeg nok skære den ren lidt længere inde først, således at et evt. stort tandhjul ikke gør kæden kommer for tæt på...

har du ikke en svejser så kan du sagtens få lidt fusk til at holde, du er dog nød til at affedte inden, men det kan du nemt gøre med lidt acetone og en klud - også inde i hullet hvor du kan rulle lidt lokumspapir sammen til en lille snor og tørre af inde i hullet... har du adgang til sikaflex eller tec7 er det nok at fortrække da det er meget holbart og olieresistens, men ellers hvad som helst ( kemisk metal, pastikpadding, eller hvad der byder sig )

ps: denne begrænsning har ikke været på puch maxi alle dage - modellen fra 1969 til 1973 havde ikke sådan en irreterende tap, det var jo motor modellen som kun var samlet af 2 skaller, og betragtes af kendere som den hurtigste puch maxi motor - hvorfor den kan køre bedre end de nyere modeller ved jeg egenligt ikke, men det er en kendsgerning blandt dem som har prøvet at tune på maxièr

hilsen olieklud

Re: Maxi K blok har en tap unde tandhjulet

: tors 9. okt 2014 08:26
af Geospeeddk
Aha se det er jo smart.. ;-) . Den har fået oliebestandig pakning og holder helt fint. Så det godt den skal køre standard :-). Men ja på længere sigt skal den fjernes og laves ordentlig. Takker for svar.

Mvh geir

Re: Maxi K blok har en tap unde tandhjulet

: tors 9. okt 2014 08:31
af trs
Der er 4 lejer i de gamle motorer og 3 i de "nye" kan det ikke være det?

Re: Maxi K blok har en tap unde tandhjulet

: tors 9. okt 2014 10:22
af Geospeeddk
Nej det er som 12V skriver en begræsning til tandhjul størrelsen, men den er fikset nu :-). Men maxi motoren har da 4 lejer. Det har det 4 motorer jeg har ihvertfald, også som jeg kan se på tegningerne.

Re: Maxi K blok har en tap unde tandhjulet

: tors 9. okt 2014 10:48
af 12V
Jeg har tappen på både den gamle blok med 4 lejer, og den nye med 3. Så det har ikke noget med det at gøre ;-)