Man skal lytte til sig selv...
: tirs 30. sep 2014 14:25
Se, nu gik Kreidlerens deltagelse i Tour de Sy'fyn i vasken.
viewtopic.php?f=3&t=17155" onclick="window.open(this.href);return false;
Uanset dyse og blablabla gik den underligt, trods fin tomgang.
Luftfilter var udelukket. Den hakkede, spruttede, hvæste og skød gevaldigt i potten med filter monteret.
Af med luftfilteret, og SÅ gik den ellers bananas, så snart den ramte trækområdet. Nul bundtræk, men wooow for et brøl og et los i en vis legemsdel! Første og andet gear var skønne, men ved skift til tredje kom samtlige tegn på overophedning og et nært forestående klemt stempel.
Større dyse? Hakken, sprutten, spytten, hvæsen, pop og knald fra udstødningen.
Max hastighed ca. 40km/t ved 6.000rpm i femte...
Et sted mellem kl02.00-03.00 gav jeg altså op og tilskrev opførslen en død tænding eller en utæthed.
Så hvorfor nu en overskrift a la et dameblad?
Jo, for jeg valgte at forlade mig på mit gamle mærke på ankerpladen, som bestemt har været velfungerende i lang tid. Jeg tog blot ikke højde for, at jeg i mellemtiden har monteret en CDI med en del mere forskydning end den, som min afmærkning hører til.
Dvs. jeg ikke har husket mit eget råd om altid at dobbelttjekke tændingstidspunktet, inden man afskriver maskineriet som defekt!
Den røde Mitsuba-CDI (Piaggio-scooter) flytter tændingstidspunktet ca. 0,3mm fra tomgang til 8.000rpm, og mit udgangspunkt har således været tænding 1,2mm før top i tomgang med denne CDI.
Den nye CDI forskyder så liiige en heeel del mere. Faktisk ganske tæt på 1mm indenfor samme interval, så helt oppe ved 10.000rpm var tændingstidspunktet faktisk med stemplet i top. Dvs. 0,0mm før top.
Emnets overskrift kan så suppleres med, at man skal lave notater eller i det mindste huske, hvad man gjorde sidst!
Jeg fik i dag lige rykket ankerpladen et pænt stykke, men det skal mere til. I tomgang står den nu 1,5mm før top og kan tage gassen rigtig fint uden at brokke sig.
Målet er 0,9mm før top ved omtrent 9.500rpm, så jeg glæææder mig til snart at få en tur med den helt friske motor og en forhåbentlig frisk karakteristik!
Sidste år gik den ret ubesværet 95km/t og med kørestilling på langs, kunne speedometernålen endda bevæge sig et stykke forbi 100km/t. Den eneste forskel fra den gamle opsætning er en skyllekanal mindre, som jeg satser på det 3-4x større indsugningsareal kan kompensere for. Dengang kørte jeg med indsugningsareal tilsvarende en 16mm karburator!
viewtopic.php?f=3&t=17155" onclick="window.open(this.href);return false;
Uanset dyse og blablabla gik den underligt, trods fin tomgang.
Luftfilter var udelukket. Den hakkede, spruttede, hvæste og skød gevaldigt i potten med filter monteret.
Af med luftfilteret, og SÅ gik den ellers bananas, så snart den ramte trækområdet. Nul bundtræk, men wooow for et brøl og et los i en vis legemsdel! Første og andet gear var skønne, men ved skift til tredje kom samtlige tegn på overophedning og et nært forestående klemt stempel.
Større dyse? Hakken, sprutten, spytten, hvæsen, pop og knald fra udstødningen.
Max hastighed ca. 40km/t ved 6.000rpm i femte...
Et sted mellem kl02.00-03.00 gav jeg altså op og tilskrev opførslen en død tænding eller en utæthed.
Så hvorfor nu en overskrift a la et dameblad?
Jo, for jeg valgte at forlade mig på mit gamle mærke på ankerpladen, som bestemt har været velfungerende i lang tid. Jeg tog blot ikke højde for, at jeg i mellemtiden har monteret en CDI med en del mere forskydning end den, som min afmærkning hører til.
Dvs. jeg ikke har husket mit eget råd om altid at dobbelttjekke tændingstidspunktet, inden man afskriver maskineriet som defekt!
Den røde Mitsuba-CDI (Piaggio-scooter) flytter tændingstidspunktet ca. 0,3mm fra tomgang til 8.000rpm, og mit udgangspunkt har således været tænding 1,2mm før top i tomgang med denne CDI.
Den nye CDI forskyder så liiige en heeel del mere. Faktisk ganske tæt på 1mm indenfor samme interval, så helt oppe ved 10.000rpm var tændingstidspunktet faktisk med stemplet i top. Dvs. 0,0mm før top.
Emnets overskrift kan så suppleres med, at man skal lave notater eller i det mindste huske, hvad man gjorde sidst!
Jeg fik i dag lige rykket ankerpladen et pænt stykke, men det skal mere til. I tomgang står den nu 1,5mm før top og kan tage gassen rigtig fint uden at brokke sig.
Målet er 0,9mm før top ved omtrent 9.500rpm, så jeg glæææder mig til snart at få en tur med den helt friske motor og en forhåbentlig frisk karakteristik!
Sidste år gik den ret ubesværet 95km/t og med kørestilling på langs, kunne speedometernålen endda bevæge sig et stykke forbi 100km/t. Den eneste forskel fra den gamle opsætning er en skyllekanal mindre, som jeg satser på det 3-4x større indsugningsareal kan kompensere for. Dengang kørte jeg med indsugningsareal tilsvarende en 16mm karburator!