Side 2 af 4

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: ons 17. sep 2014 10:21
af kreidlerhansen
Hovhov! :hihi

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: tors 18. sep 2014 08:30
af claus olieklud
hej igen... så fik jeg sprøjtet hele undervognen - det forgik ved at jeg spulede en iforvejen ren undervogn af med vand specialt i skærmkasser, derefter kørte jeg næsten 100 km på ren tør vej og undgik kørsel på grus / jord, derefter fik vognen lov at stå et døgn...

en wartburg har kun 2 løftepunkter, et i hver side placeret således at man løfter begge hjul i samme side - man kan virkelig løfte højt med den originale donkraft, ja faktisk så højt at der opstår 40 cm imellem chassisramme og grunden den står på - sikkerheden bestod i understøttelse med jernbuk således at det er sikkert at kravle ind under vognen... jeg lagde pressening ud for ikke at der skulle komme oliepletter på jorden og så var det ellers bare igang med luftsprøjte, det virker meget effektivt og jeg brugte 2 timer på det, først fra den ene side og bagefter fra den anden - på vognbundens flade del samt i hjulkasser var der iforvejen et slidlag og det suger rigtig godt, ialt brugte jeg 3,5 liter dinitrol på selve undervognen... det var ikke fordi der dryppede så meget af undervejs, men det der trods alt dryppede af opsamlede jeg undervejs med en pensel og førte op igen - således gik der højst 100 ml tabt

selve hoved chassisrammen er U-formet og starter / slutter fortil - i enderne er der et lille hul hvor jeg blæste 1/4 liter ind i hver ende, enderne er lukket med en plade hvorpå sprøjtehullet er placeret midt på, således løber olien ikke ud igen

økonomien ser sådan ud: 5 ltr dinitrol ml = 419 kr, 2 spraybøtter dinitrol ml a 80 kr, en lang tynd slange til spraybøtter 40 kr, en luftsprøjte som kan bruges med / uden slange 150 kr + en billig pressening = ialt 800 kr.
nu har jeg så luftsprøjten med hulrumsslange til en anden gang + stadig 1,5 liter dinitrol tilbage, derfor vil jeg sige at det har kostet mig 550 kr at beskytte vognen en gang - ialt har vognen fået 4,5 liter dinitrol denne gang så der er ikke sparet på det

jeg vil påstå at jeg har gjort det mindst lige så godt som de ville havde gjort på et rustbeskyttelses værksted, den største forskel er bare at værkstedet vil havde 3000 - 4000 kr. for det

hilsen olieklud

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: tors 18. sep 2014 10:20
af Knud
Godt gået ... nu er du jo 100meter mester i rust beskyttelse :(y)

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: tors 18. sep 2014 18:28
af strynboen
nu er der vel ingen hulrum. i bunden.min gamle volvo..havde en tvær vange foran tanken..den gik ud i en tynd dobbelt bund hvor baghjuls ophængene også var monteret..det var et tilfælde jeg opdagede den,,,da der aldrig var sprøjtet noget derind..heller ikke inde fra kabinen..jeg borede store huller med et kopbor..og sprøjtede uden slange ,,men med forstøveren/olierens blæseren....varmede tectylen op så den blev extrem tynd..så kunne det blæses ud..men blæsepistolen døde efterfølgende..men havde kun kostet 85 kroner..

du må gerne lægge et par billeder af din slange sprøjte...det er den mest rigtige metode..og paprørs/papkasse metoden til at teste sprøjten er god..så ved man hvordan den sprøjter og mængden pr sekund..

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: lør 20. sep 2014 16:07
af claus olieklud
hej igen... så fik jeg lige taget et par billeder
luftsprøjten med slange er den jeg netop lige har købt, slangen er 8 mm så den kræver rimelige store huller i døre & stolper - derfor brugte jeg hertil spraydåser med 5 mm slange... i enden af slangerne sidder en dyse med 4 huller, tricket er at bevæge slangen rundt på forskellig vis således rustbeskyttelsen fordeles bedst mulig...
til selve bunden brugte jeg den røde luftsprøjte - den sender en kraftig retningsbestemt tåge afsted, den kommer fra sådan et sæt med 8 lufttryks ting - iøvrigt virker malersprøjten helt fint hvis nogen skulle havde lyst til at sprøjtemale selv... prisen for sådan en kasse med 8 ting er 200 kr i harald nyborg

vognen har ikke været ude at køre efter rustbeskyttelsesbehandlingen endnu, så jeg tog lige et par billeder af sådan en fin wartburg undervogn

hilsen olieklud

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: lør 20. sep 2014 20:44
af strynboen
det ser super godt ud...jeg har brugt det samme harald skrald set..den blæsepistol med beholder..er rigtig god..og malepistolen har malet mange traktore..

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: fre 28. nov 2014 09:02
af claus olieklud
hejsa... jeg har solgt vognen igen

det var ellers ikke meningen da jeg var ganske glad for den, desuden var den et prima eksemplar som ville kunne holde de næste 25 år hvis man ellers bare passer på den

hvergang jeg kom i det lokale bådcenter blev jeg mødt med spørgsmålet om hvornår han skulle købe wartburgen, jeg svarede at den ikke er tilsalg, NEJ, ikke forløbig, men så den anden dag svarede jeg at så måtte han i banken - det gjorde han så og dagen efter handlede vi

jeg har en hemmelig plan, men den kan jeg desværre ikke afsløre nu - jeg orientere jer på et senere tidspunkt

nu må jeg nøjes med at køre i min gamle hiace, men den klare nu også opgaven fint

hilsen olieklud

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: fre 28. nov 2014 16:33
af strynboen
uha hemmelige planer...det er nok et østtysk mark sprøjtefly...sådan et har jeg længe ønsket mig...

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: søn 8. feb 2015 20:20
af claus olieklud
hejsa... jeg skrev i nikolaj yde`s tråd med hans nye sportsvogn at jeg netop også lige havde købt mig en V6èr - for ikke at blande mit sammen med nikolaj`s skriver jeg derfor her i min egen tråd.

jeg har nu haft min hiace i over 5 år, og inden da havde jeg en chervrolet astrovan som jeg var temmelig glad for.
iblandt flere biler jeg har kikket på igennem det sidste år fandt jeg i denne uge denne skønne vogn - det er en GMC safari alså næsten magen til en chervrolet astrovan. den er 19 år gammel, alså første udgave af "ny" model, men aligevel til gammel vægtafgift... den er med en egenvægt over 2 ton godt 300 kg tungere end en alm. astrovan - det er bla. fordi det er en AWD alså 4X4 med permanent træk på alle hjul... motoren er den normale 4,3 l dog i vortec udgave som yder 200 hk... i sådan en er alt elektrisk, bilen har kun kørt 133000 km. og dermed 100000 mindre end tilsvarende årgang - jeg vælger at tro på kilometertallet idet den ikke virker slasket nogen steder, desuden kan man kontrollere kilometerstand 6 bilsyn baglæns, således kan jeg se at der ihvertfald ikke har været spolet på speedometeret de sidste 10 år.

folk enten elsker eller hader sådan en - jeg kan rigtig godt lide sådan en fordi den er 100 % lydløs + at man ikke skal sidde og kæmpe med en gearstang hele tiden, desuden syntes jeg det er ret fedt at kabine & varerum er ud i et, radioen spiller også bedre end i andre biler pga. 4 højtalere i en rimelig kvalitet, i det hele taget er sådan en vogn dejlig med tykke tunge døre og fuld isolering over alt, god indvendig belysning med 4 spotlight + dobbelt alm kabinelys, herligt er det også med fartpilot til motorvejskørsel... jeg syntes også vælgig godt om undervognen på sådan en vogn - det minder lidt om en mindre lastbil så kraftigt det er lavet.

at sådan en så kun kører 7-8 km pr liter ved stille kørsel betyder intet for mig - jeg kører aligevel kun 5000 km om året...
jeg syntes sådan en er god hvis man evt. skal overnatte i den, som jeg fx. før har gjort på knallerttræf...

sådan er det - nogle biler er fede for mig fx. har jeg også haft et par gamle nissan patrol 3,3 l - alt igennem en fantastisk bil med en virkelig sej undervogn med 2 stive aksler og 4 mangelags bladfjedre + en total sej motor...

jeg vil lige som jeg gjorde med wartburgen straks rustbeskytte vognen med mindst 5 liter dinitrol ml ( det tynde )

ind til vidre kun et billede - måske der kommer nogle flere af rustbeskyttelses processen

hilsen olieklud

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: søn 8. feb 2015 20:41
af juhl-drengen
Nu du nævner nissan patrol.... Generelt er jeg ikke meget for japaner bilerne, meen en patrol er altså feeeeeeed! og skøn underholdning at køre! Skulle jeg dog vælge en firehjulstrækker der kører ingen km/l så ville jeg nok vælge en Landrover defender 90 V8 med det bette mandskabsrum! :-)

Men fed GMC du har fået en rigtig "pimp mobil" nu mangler du bare vandseng i hele varerummet, plys vægge/loft og disko kugle ;-)

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: søn 8. feb 2015 20:47
af strynboen
noget af en kapitalist vogn...men heldivis er olieprisen jo rimelig lav...så hamstre lige nogle 1000 liter....det bliver dyrere igen...

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: søn 8. feb 2015 21:17
af claus olieklud
juhl: plysset er der allerede så det er kun discokuglen der mangler - nej jeg skal havde lavet en reol til alt mit skrammel og værktøj, denne gang vil jeg lave en batterikreds alene til forbrug, således kan jeg havde 230 volt via inverter til småt håndværktøj og opladning... desuden har jeg skaffet et lille 65 ltr. 12 volt kompressor køleskab med lille fryser - det er praktisk til madpakken + at man kan handle ind lang tid før man kommer hjem

strynbo: desværre bliver benzin hurtigt gammelt & jeg har slet ikke lyst til at opbevare store mængder benzin... mit forbrug vil være max 1000 ltr. på et år, så jeg lever med en udgift på optil 10000 kr for brændstof... selv om jeg kører hiacen yderst stille kører den i snit aligevel ca kun 10 km pr liter diesel, så forskellen er ikke så stor økonomisk, desuden sparrer jeg 2000 kr i vægtafgift.
aligevel må jeg give dig ret i at bilen sender et kapitalistisk udtryk som jeg absolut ikke bryder mig om, dog syntes jeg godt om komforten og bilen er købt til en meget billig pris - faktisk var jeg heldig at se den lige som den blev sat tilsalg og reagerede straks... manden jeg købte den af kunne havde solgt den 20 gange det efterfølgende døgn, men jeg var heldigvis hurtigst denne gang ( det er svært at finde sådan en i fornuftig stand )

hilsen olieklud

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: man 9. feb 2015 09:15
af Nikolaj Y
Ja det blev jo ikke helt en VW eller Audi som jeg troede :lol: :hihi
Men kort sagt en lækker GMC med få kilometer som du har fået fingre i her, og så har jo jo næsten samme farve som Alpina'en :wink: Hvor længe har den været i Danmark - tænker den er blevet eksporteret fra USA?

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: man 9. feb 2015 19:35
af claus olieklud
den har såment startet sit liv her i danmart hvor den er inregistreret som ny i august måned 1996 - faktisk blev der solgt rimeligt mange chervrolet astrovan igennem halvfemserne, ikke fordi de var specialt billige at købe selv om det var på gule plader, men nogle havde alså råd til det...

den sidste model gled af samlebåndet i maj måned 2005 - jeg mener den kostede 320000 + moms alså 400000 kr. på gule plader hos ostenfeld i slagelse - det var stortset samme model som den jeg har, dog uden 4X4... i vore dage koster sådan en godt brugt en næsten ingenting - det handler så bare om at finde en der ikke er helt rådden & opslidt

hilsen olieklud

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: man 9. feb 2015 19:37
af juhl-drengen
Fuck saaatme... En ny BMW kunne erhverves for mindre!

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: man 9. feb 2015 21:21
af strynboen
ja men hvad skal man med en BMW...når man reparere marine diesler.....

den minder om min bedford kassevogn automat gear og opel diesel.
..den manglede dog ca 150 hk...for at være fed....men med stue dantax højttalere bag i kassen var musikken god..den var malet matsort...en skummel bil..

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: lør 5. sep 2015 23:06
af claus olieklud
hejsa... jeg har fået limousinen igen...

ham som for 10 måneder talte knaldpotten ud af mig, har tilbudt mig at købe den igen - vi havde nemlig en aftale om at hvis den nogen sinde skulle sælges igen ville jeg havde 1. ret... jeg kender manden fra bådbrancen & som samarbejdspatner og han har passet godt på vognen, den har stået indedørs meget af tiden og er blevet poleret med voks, han har kørt ca 1400 km i vognen iløbet af de 10 måneder...

ligesom han talte den ud af mig dengang, ja så er han blevet afpresset af sin kone - han ville nemlig købe en mazda mx5 sportsvogn til at køre noget race, men konen satte den betingelse at så måtte han skille sig af med enten gokarten eller wartburgen - man kan jo ikke det hele vel ?

i mandags var jeg så til træf på lystbådhavnen - køge lystbådhavn har nemlig lige som så mange andre havne, mødested for vetaraner & special køretøjer hver mandag fra kl 1800 - 2000 hele sommeren lang... jeg skal love for der er meget opmærksomhed på sådan en knaldpotte, den er nu også yderst eksemplarisk i original stand.

jeg sælger den ikke igen - ihvertfald skal jeg havde et meget højt bud, mindst en million eller ca der omkring

hilsen olieklud

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: ons 7. okt 2015 20:52
af knallert
her er lige et klip med øst racer på basis af din bil



Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: lør 10. okt 2015 22:17
af claus olieklud
hejsa... ja sådan en lille 3 cylindret 2 takter er ikke uden evner, det er utroligt så udbredt den engang har været...
det var egenligt dkv der opfandte den og brugte den i mange år, siden da ifa/wartburg, men også alle mulige andre bilmærker, endda som lastvognsmotor ( bla. barkas )

i slutningen motorens tid var der et firma i tyskland som mariniserede den og brugte den i både, historien fortæller at det blev gjort på brugte motorer, fordi motorene som oftest var i ret god stand når bilerne blev skrottet, så motoren fik et nyt liv som bådmotor.

jeg ved ærligt talt ikke om man også har brugt sådan en dkv motor i flyvemaskiner, men det skulle undre mig om man ikke har, den kører jo lige godt om den vender på hovedet eller ej, + den er meget let.

min anden vogn ( GMC ) blev i foråret rustbeskyttet med dinitrol ML, alså akkurat det samme som jeg brugte på wartburgen, den fik da 6,5 ltr fordelt overalt... den er god at komme til fordi der er store propper man kan pille ud af inderpanelerne, den fik også indvendigt i bærearme, chassisramme & tværgående travers, ja i det hele taget overalt.

idag har jeg så gentaget hele processen, dog kun med knapt 6 liter dinitrol ML ( det tynde )
måske det er fråds at gøre det kun med 1/2 års mellemrum, men jeg tænker at det ikke kan skade, desuden arbejder man jo i blinde i hulrum, og ved at gentage rustbeskyttelses processen må man sige at jeg nu er helt sikker på alle områder er 100 % dækket - desuden koster sådan en tur kun 500 kr i matrialer når bare man har udstyret...

jeg lægger en stor pressening under så jeg ikke forurener, desuden er det næsten intet man taber ( højst 100 ml ) og det fører jeg endda op med en pensel igen.

så nu hænger der 12 liter af det gode klister under vognen, nu kan vinteren bare komme, så kan jeg race rundt i sneen med dens 4 hjulstræk.

jeg har også smurt styretøjet i foråret, der er faktisk 10 smørernipler lige som på en rigtig traktor eller patrol - det er ikke mange biler der har mulighed for fedtsmøring af styre & bærekugler ! jeg vil lige smøre en gang til inden vinteren kommer.

nææ - det er uden grund jeg hedder olieklud, man siger den der smører godt kører godt.

hilsen olieklud

Re: kapitalisme er en illusion - bilen er rød

: søn 11. okt 2015 19:08
af knallert
ja det er dkw motoren som er fader til alle.
..også saab 96..brugte den ..før de brugte den tunge ford v4 1700cc motor...det var en hurtig bil på motorvejen..men sløv i opstart..lige modsat da den havde dkw 2 takteren...da kunne den skyde ud af lyskurverne...
jeg er blevet bidt af østtyske køretøjer..har den fede mz banan..og tror jeg vil have en trabant...er træt af elektroniske fejl...har ofret 8000 på en kontrol computer i berlingoen...det er bare for dårligt...det kan man købe en hel bil for..men den var så god stand jeg ikke ville skrotte den...så måtte bare betale...biler er bare for kompliserede i dag...jeg vil tilbage til de gode 1970 ere....selv om de rustede dengang