Tager ikke gas og går i stå. Næsten alt er forsøgt
: fre 8. aug 2014 15:06
Hej
Under en kort køretur opførte motoren sig mærkelig og gik i stå.
Den starter igen i første forsøg, men den går i stå igen inden for ca. 10 sekunder.
Det gør det ikke bedre at bruge choker.
Motoren går næsten ikke op i omdrejninger uanset om jeg giver den gas. Den hakker meget i det – vel det man kalder firtakter?
Jeg havde tidligere problemer med at få den til at starte. Efter at have skiftet membranhuset starter den nu i første forsøg. Jeg tror ikke umiddelbart det nye problem stammer fra indsugningen – eller falsk luft generelt – eftersom det ikke hjælper at holde for indsugningen i karburatoren, for så går motoren ud helt som den skal.
Tændrøret (NGK B6hs) er lidt for olieret. Jeg kører kun korte byture, så umiddelbart tror jeg ikke farven må overfortolkes. Men for en sikkerheds skyld har jeg gjort følgende:
* Jeg skiftede pakningen ved krumtappen i venstre side (koblingssiden) fordi den taber olie og fordi den begyndte at ryge (uden at jeg er helt sikker kunne det ligne blå røg – jeg fik derfor mistanke om at den sugede gearolie ind). Udskiftningen af pakningen har stoppet rygningen, men ikke problemet med motoren (der er en lille risiko for at rygningen stammede fra at jeg kom til at blande for meget olie i benzinen, men det har jeg nu fortyndet).
* Jeg vidste at jeg på et tidspunkt skulle skifte stempel/cylinder. Det har jeg gjort nu for at minimere, at det er motorproblemer. Stemplet (og ringene mv.) så fint ud, men var noget forkullet på toppen.
Det nye stempel er lidt større (40 mm) end det gamle i standardstørrelse. Derfor burde jeg skifte til en større dyse, men det har jeg endnu ikke gjort, fordi jeg tænkte at mine problemer kunne skyldes, at den får for meget benzin. Men nu hvor problemerne er de samme med nyt (større) stempel/cylinder tænker jeg ikke, at der er så meget der tyder på at det er derfor. Dysen er en 55 (svarende til 110) og burde derfor passe OK.
Jeg har prøvet at stille på luftskruen (uden at det betyder andet end ændring af motorlyden). Jeg har ikke rettet på nålens indstilling (står i midterste position) fordi problemet virker større end at det kan være dét.
Karburatoren er renset og der er ikke fundet noget i den (10mm mikuni med 6,5mm indsugning). Gaskablet er fint.
Der er fint flow i udstødningen.
Benzin er frisk – og jeg har prøvet med nye tændrør.
Jeg har haft tændingen skilt ad for nogle uger siden fordi der var en kortslutning på en ledning. Begge spoler blev skiftet (ikke fordi de fejlede noget men fordi at nu havde jeg købt dem) og platinerne tjekket (blev ikke skiftet).
Jeg er løbet tør for idéer og er på nippet til at køre den på værksted
Er der nogen, der har gode idéer?
Tak!
Hilsen Poul
Under en kort køretur opførte motoren sig mærkelig og gik i stå.
Den starter igen i første forsøg, men den går i stå igen inden for ca. 10 sekunder.
Det gør det ikke bedre at bruge choker.
Motoren går næsten ikke op i omdrejninger uanset om jeg giver den gas. Den hakker meget i det – vel det man kalder firtakter?
Jeg havde tidligere problemer med at få den til at starte. Efter at have skiftet membranhuset starter den nu i første forsøg. Jeg tror ikke umiddelbart det nye problem stammer fra indsugningen – eller falsk luft generelt – eftersom det ikke hjælper at holde for indsugningen i karburatoren, for så går motoren ud helt som den skal.
Tændrøret (NGK B6hs) er lidt for olieret. Jeg kører kun korte byture, så umiddelbart tror jeg ikke farven må overfortolkes. Men for en sikkerheds skyld har jeg gjort følgende:
* Jeg skiftede pakningen ved krumtappen i venstre side (koblingssiden) fordi den taber olie og fordi den begyndte at ryge (uden at jeg er helt sikker kunne det ligne blå røg – jeg fik derfor mistanke om at den sugede gearolie ind). Udskiftningen af pakningen har stoppet rygningen, men ikke problemet med motoren (der er en lille risiko for at rygningen stammede fra at jeg kom til at blande for meget olie i benzinen, men det har jeg nu fortyndet).
* Jeg vidste at jeg på et tidspunkt skulle skifte stempel/cylinder. Det har jeg gjort nu for at minimere, at det er motorproblemer. Stemplet (og ringene mv.) så fint ud, men var noget forkullet på toppen.
Det nye stempel er lidt større (40 mm) end det gamle i standardstørrelse. Derfor burde jeg skifte til en større dyse, men det har jeg endnu ikke gjort, fordi jeg tænkte at mine problemer kunne skyldes, at den får for meget benzin. Men nu hvor problemerne er de samme med nyt (større) stempel/cylinder tænker jeg ikke, at der er så meget der tyder på at det er derfor. Dysen er en 55 (svarende til 110) og burde derfor passe OK.
Jeg har prøvet at stille på luftskruen (uden at det betyder andet end ændring af motorlyden). Jeg har ikke rettet på nålens indstilling (står i midterste position) fordi problemet virker større end at det kan være dét.
Karburatoren er renset og der er ikke fundet noget i den (10mm mikuni med 6,5mm indsugning). Gaskablet er fint.
Der er fint flow i udstødningen.
Benzin er frisk – og jeg har prøvet med nye tændrør.
Jeg har haft tændingen skilt ad for nogle uger siden fordi der var en kortslutning på en ledning. Begge spoler blev skiftet (ikke fordi de fejlede noget men fordi at nu havde jeg købt dem) og platinerne tjekket (blev ikke skiftet).
Jeg er løbet tør for idéer og er på nippet til at køre den på værksted
Er der nogen, der har gode idéer?
Tak!
Hilsen Poul