Side 1 af 2

Puch monza gearing

: søn 20. jul 2014 18:56
af kf1
Hej.
Er der nogen herinde, der ved hvad den lovlige gearing er på en Puch Monza?
Hvor mange tænder, har det forreste og bagerste tandhjul, lovligt?
Det er bl.a. en 3 gears.
:)

Re: Puch monza gearing

: søn 20. jul 2014 19:21
af Oscar
11-40 gearing :-)

Re: Puch monza gearing

: søn 20. jul 2014 19:35
af kf1
Oscar skrev:11-40 gearing :-)
Okay, tak :)
Lige nu kører jeg med en 11-45, og der kører den omkring 43-44 km/t.
Håber lidt jeg kan få den ned på de 35-38 :wink:

Re: Puch monza gearing

: søn 20. jul 2014 20:06
af kreidlerhansen
Så hjælper det altså ikke at skifte til en tungere gearing:

11/40 er 12-13% tungere end 11/45, så ved samme omdrejningstal vil den rende 48-50km/t med den tunge af de to.

Større bagtandhjul / mindre fortandhjul = lavere fart.

Enten viser speedometeret helt vildt for meget, eller motoren er tunet. :)

Re: Puch monza gearing

: søn 20. jul 2014 20:51
af 12V
En 100% lovlig Monza er ret sløv, max 35 kmt på GPS. Så der er nok pillet et eller andet sted :-)

Re: Puch monza gearing

: søn 20. jul 2014 21:23
af kf1
Okay, hvordan kan jeg få den til at tage lavere omdrejninger ved topfart? Lige nu har jeg en dyse 52 i.

Opsætning:
Cylinder med plump
12mm rund uoriginal karburator
Normal/lovlig udstødning
Luftfilter har også fået en prop i, for mindre luft.

Jeg prøvede at sætte et 10 tands på, så gearingen blev 10-45, og den køre lidt langsommere dog kun 3-4 km/t langsommere. Kan jeg ikke begrænse både fart og omdrejninger ved at give den en større dyse, så den 4-takter og ikke når op på særlig høje omdrejninger?

Re: Puch monza gearing

: søn 20. jul 2014 22:27
af kreidlerhansen
Mjoh, men så begynder den at kokse tændrøret til og udstødningen bliver stoppet til med tiden og blablabla.

Sav en rørstump over og læg den mellem gasspjæld og toppen af karburatoren, så du dermed begrænser, hvor meget spjældet kan hæves. Husk at tage højde for den lille knop i karburatoren, som styrer spjældet. :)

Men hvis den render så stærkt med plombe i cylinderen, er stemplet hakket eller der er noget andet på spil. En lovlig Monza er ikke ligefrem en raket, som 12V også påpeger.

Re: Puch monza gearing

: søn 20. jul 2014 22:29
af 12V
Jeg ville ikke gøre dysen større, den soder bare til med tiden og lyder træls ;-)

Er stemplet 55 mm lang?
Er topstykket planet?

Forresten, så er 11/44 std gearingen hvis jeg husker ret.

Re: Puch monza gearing

: man 21. jul 2014 15:56
af kf1
Okay, jeg regner med at jeg vil prøve at begrænse gas kabeltet, så det ikke kan drejes helt, så den kun kører omkring 35. Men jeg ved ikke hvor smart det er, for det er nogle gange nødvendigt med fuld gas op ad f.eks en bakke. :wink: :?

Re: Puch monza gearing

: man 21. jul 2014 17:39
af 12V
Har set flere i Holland der begrænser knallerten på choker spjældet. Man kan fjerne palen der følger gasspjældet ved bundgas, så bliver den nede. Så tilpasser man lysningen/hullet på choker pladen til ønsket fart. Den vil firetakte, ikke en permanent løsning, mere til rullefelter.
Jeg ville lave en længere choker pind, ellers er den svær at få op igen ;-)

Re: Puch monza gearing

: man 21. jul 2014 18:22
af kreidlerhansen
Spørgsmålet er, om en helt lovlig motor i det hele taget kan æde en bakke i tungeste gear, eller om man også skal et gear ned i det tilfælde. I så fald er forskellen ens. :)

Re: Puch monza gearing

: man 21. jul 2014 19:14
af kf1
12V skrev:Har set flere i Holland der begrænser knallerten på choker spjældet. Man kan fjerne palen der følger gasspjældet ved bundgas, så bliver den nede. Så tilpasser man lysningen/hullet på choker pladen til ønsket fart. Den vil firetakte, ikke en permanent løsning, mere til rullefelter.
Jeg ville lave en længere choker pind, ellers er den svær at få op igen ;-)
Ja det var da én måde at gøre det på :) Men da jeg ikke har noget imod at køre 30-35 hele tiden, så tror jeg at jeg vil finde på noget motoren kan være med på i permanent tid. :)
kreidlerhansen skrev:Spørgsmålet er, om en helt lovlig motor i det hele taget kan æde en bakke i tungeste gear, eller om man også skal et gear ned i det tilfælde. I så fald er forskellen ens. :)
Jeg har aldrig prøvet en helt lovlig monza, så det vides ikke :wink:

Re: Puch monza gearing

: man 21. jul 2014 22:16
af kf1
Så fandt jeg ud af var fejlen er.
Den plumb der sidder i cylinderen er ca. 1 cm. Efter hvad jeg har læst et sted på nettet, skulle den lovlige plumb være 6,8mm. Ved i om dette er rigtigt? Jeg ret sikker på den er blevet boret lidt cylinderen.

Re: Puch monza gearing

: man 21. jul 2014 22:34
af 12V
Yes, 6,8 mm har den været en gang.

Re: Puch monza gearing

: man 21. jul 2014 22:38
af kf1
12V skrev:Yes, 6,8 mm har den været en gang.
Kan man få den nuværende plumb ud? Hvis ja, hvordan gør man, er den limet fast eller noget

Re: Puch monza gearing

: man 21. jul 2014 23:19
af 12V
Den sidder med en skjult låsering, mener det kaldes "sprængring"?

Den er ikke helt nem at fjerne, jeg har aldrig fjernet en, så der må andre på banen.

Re: Puch monza gearing

: tirs 22. jul 2014 11:14
af kf1
Jeg tænker lidt, om man ikke kan tage et stykke metal (f.eks. Skære et stykke af fra en sav) og så ligge imellem cylinder og studsen, hvor hullet i metallet er lavet til de 6,8mm.
Spørgsmålet er så bare, om det stykke metal kan holde benzinen nok tilbage, så der ikke kommer så meget ned i cylinderen som før, så det kommer til at give samme effekt som uden plumb. Jeg ved ikke om det skal have en bestemt længde plumben.

Re: Puch monza gearing

: tirs 22. jul 2014 12:07
af 12V
Længden har noget at sige, jeg har før lavet en "tynd" 2 mm plumbe, og den havde ikke samme effekt som den originale længde.

Du kunne jo lave en plumbe til plumben :)

Re: Puch monza gearing

: tirs 22. jul 2014 12:31
af kf1
12V skrev:Længden har noget at sige, jeg har før lavet en "tynd" 2 mm plumbe, og den havde ikke samme effekt som den originale længde.

Du kunne jo lave en plumbe til plumben :)
Kan man ikke fylde plumben ud med noget plastik metal lim spartel, og så bore hullet til 6,8mm? :)
Så er det så bare, om det kan holde til varmen fra cylinderen i længden

Re: Puch monza gearing

: tirs 22. jul 2014 12:36
af 12V
Har har rettet en fejl i indsugningen på en maxi cylinder for nogle år siden, med kemisk metal. Det løsnede sig efter nogle km og blev pulveriseret rundt i motoren :?