Side 1 af 1

Kugleleje under kobling.

: tirs 20. maj 2014 09:48
af 12V
Er der nogen af jer andre der oplever at lejet under koblingen på en FS1 altid er meget slidt?

Jeg har oplevet det på alle motorer jeg har åbnet, uanset om det er første gang motoren åbnes, om den har kørt lidt eller meget, hvad mærke leje der sidder i. Har endda oplevet det på en motor der kun har kørt omkring 1000 km! Jeg har ikke adskilt et af disse lejer for at se på skaden, men det føles somom løbebanen er rillet. Lejerne skurrer.

Andre der har bemærket dette? Jeg oplever i øvrigt det samme på Puch motorer, der sidder koblingen godtnok på krumtappen. Men igen det samme leje midt i motoren på primær gearakslen.

Billedet viser i øvrigt en motor hvor jeg lige har taget mødommen, helt original og uberørt.

Jeg har en ide om at det sker fordi akslen har en meget løs pasning i inderringen, kun en glidepasning (samme på Puch). Men vil lige adskille lejet og vise konstruktionen til min lejeguru.

Re: Kugleleje under kobling.

: tirs 20. maj 2014 10:22
af Knud
:whew
når der er en pasning kan der ikke overføres kræfter aksialt til lejet hvorimod radiale kræfter fra en skæv kobling og dårlige gummier i chok koblingen og alm misbrug kan give store kræfter radialt og så antager jeg at der er den rigtigeolie og den rigtige mængde og at lejet er isat korrekt og at akslen ikke klemmer fex fordi der er en skive for meget i bronze bøsnings enden

Re: Kugleleje under kobling.

: tirs 20. maj 2014 17:34
af strynboen
det er" mod part lejet"...som er et skod glideleje...når det går ud af tolerence,,trækker det kuglelejet med i døden..men de fleste yamahaer...og puch kørte uden olie i gearkassen det meste af tiden...der var altid en pøl...hvor de stod pakeret...på puch var det pga fodvilerne brækkede hul i blokken..især på ms.. og gamle simmeringe.yamaha var general lidt dårlig kvalitet..at de var utætte...det var før kult tiden...hvor en knallert bare var en knallert..

Re: Kugleleje under kobling.

: tirs 20. maj 2014 21:42
af Knud
Hej Lars kunne du forklare hvad det er der sker når bronze bøsningen bliver for slidt i fht. at det påvirker koblingslejet, er det fordi akslen så kan vride i kugle-lejet?

Re: Kugleleje under kobling.

: ons 21. maj 2014 19:37
af strynboen
ja vil mene at bevægelse i modsatte ende af akslen vil påvirke lejet...det kan være vibrasioner/eller slør ikke nøvendigvis en stor tolerence..men stor nok til at der sker "noget"..

.jeg har haft problemet på elmotrore hvor jeg uddrejer huset til tolerence ringe...elller skifter til kuglelejer fra glidelejer..der sker ofte noget som får slitagen til at øges..selv om alt er oprettet og løber 100%..glidelejer dæmper vibrsioner..nok den største fordel ved dem...da prisen på kuglelejer er styrtdykket


netop glidebøsset i kobling enden er ofte løst i blokken...eller meget slidt..jeg fremstillede et bredere som har stort areial og bryst til at styre det..og borede oliekanal så det smøres bedre..det er dårligt lavet fra fabrikken...nok også en ting som giver hyleri i koblingen...som plager yamaha

Re: Kugleleje under kobling.

: tors 22. maj 2014 00:22
af 12V
Godt med forskellige ideer, jeg vender tilbage når jeg har undersøgt det nærmere.

Re: Kugleleje under kobling.

: tors 22. maj 2014 07:32
af Jensmc
Hmm, jeg har aldrig oplevet et slidt leje i gearkassen, Aldrig!
Men jeg har også altid haft olie i gearkassen.
Det er vist ikke alle teenagere, der tænker på dette. :(n)

Re: Kugleleje under kobling.

: tors 22. maj 2014 17:15
af strynboen
syntes heller ikke jeg har ...de er ikke som nye..men ikke spec dårlige..de få jeg har pillet ud