Det er såmænd bare at gå på youtube og søge efter 'yamaha fs1 derbi motor", så dukker den op.
Der er en knap, hvorpå der står "del" eller "share", og når man trykker på den, dukker der et link op. Alternativt markerer man adressefeltet (klik én gang - bliver hele teksten ikke markeret, så tryk [ctrl] og [a] samtidigt) og trykker [ctrl] og [c] samtidigt på tastaturet. Indsætning i teksten her på forum kan så klares med højreklik på musen og derefter "indsæt" eller [ctrl] og [v] samtidigt. Kombinationen med tastaturgenveje gør det hele lidt hurtigere,når det sidder i fingerspidserne.
Motoren er ret høj, synes jeg. Dvs. den let hænger lavt, og når den TYKKE potte skal hænges på, opstår balladen = vælg mellem at undgå kantsten eller højresving!
Jeg formoder, disse detaljer primært kræver, man tænker sig om og lægger arbejde nok i ombygningen?
Jeg ville nok vælge at få fingrene i et Derbi-stel og så flytte hele motorophænget over, når man er færdig med at skære i FS1-stellet. Hvis man ikke er fan af opmåling, vil det være den nemmeste metode.
Om det er synd eller ej, ved je ikke rigtig. Jeg synes det er mere synd at svejse og skære i en FS1-motor for at mokke al indmaden fra den moderne motor indeni... og udenpå. Stellet er, alt andet lige, nemmere at bygge om til FS1-standard, påny.
De moderne motorer er nemme at hive effekt ud af. Med 80ccm skal man være en decideret klovn for ikke at runde 12-14HK på baghjulet. En standardmotor med 19-21mm karburator og en afdroslet udstødning ligger tæt på 9HK i sig selv, så vidt jeg er informeret. Og med 12mm karburator uden plomberinger er den over 6HK. Skidtet render jo over 80km/t så let som ingenting.
I sidste ende er det nok den billigste og mest effektive måde at hente over 12HK, montere vandkøling, seks gear, masser af strøm og få en kobling, der duer. Den eneste ulempe må være, at der umiddelbart ikke findes en eneste konstellation af stumper, som leverer skyggen af effekt under 6.000rpm... The fun starts at 8.000rpm!