Side 1 af 2

Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: lør 9. nov 2013 17:37
af kreidlerhansen
Jeg har endelig hevet bronzebøsningen ud af plejlstangen på min Kreidler MF.

Målene er som nævnt 12x14x12mm

Måler den mon det samme på til Puch?!

Ciao-motorens bøsning er 2mm smallere, (12x14x10mm) men dem kan jeg ikke umiddelbart finde nogle af. Desuden foretrækker jeg klart en bredere bøsning.

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: lør 9. nov 2013 17:46
af strynboen
har en puch bøs...den hedder 12#14#12...mærkelig nok er det indvendige 12,2...det er nok derfor jeg ikke har brugt den..taivansen...
ældre puch bruger vist en mindre krydspind...

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: lør 9. nov 2013 18:34
af kreidlerhansen
Fedt, mand! Altså, med undtagelse af, man alt for sjældent kan regne med T.Hansen...

Tak, Lars! :)

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: lør 9. nov 2013 18:40
af dalgaard
Er ikke puch specialist men var der ikke noget med at man tilpassede de glider lejer til tolerancen på krydspinden ? Jeg mener at have hørt noget i den retning men det der puch værk der glider ligesom ud igen

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: lør 9. nov 2013 20:43
af kreidlerhansen
dalgaard skrev:Er ikke puch specialist men var der ikke noget med at man tilpassede de glider lejer til tolerancen på krydspinden ? Jeg mener at have hørt noget i den retning men det der puch værk der glider ligesom ud igen
Pas... Jeg har aldrig næret interesse for Puch. Umiddelbart er tilpasning af tolerancen ikke den store udfordring, så det overkommer jeg nok, men det bliver noget snavs, hvis der skal lægges materiale i! :P

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: lør 9. nov 2013 20:51
af strynboen
jeg har ofte selv uddrejet mine egne bøs..og slebet dem til med ventil pasta..eller rival.det fungere fint..man kan næsten ikke presse bøs i uden at ændre diameteren
så de skal slibes/rives op fra et undermål..men i dag sælges alt som biksebras uden tolerencer og håndværk..der er ikke længre tollerence mærker..eller tandhjul sæt som er solgt i sæt..som puch maxi primær/sekundær gearingen..de sælges enkeltvis...fusk..da de skal slibes i sæt..for at holde tolerencen

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: lør 9. nov 2013 22:30
af kreidlerhansen
Der var, så vidt jeg har læst mig til, fire tolerancegrupper for søle- og krydspindslejer til Kreidleren. I dag påstår producenterne sikkert, at man bare laver det på xx,000mm konsekvent :P

Jeg kan sagtens slibe til efter behov - det er et eller andet med at tage den med ro, som er en ny strategi, jeg vil prøve af... :hihi

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: søn 10. nov 2013 08:44
af dalgaard
Det lyder rigtigt ! Mener også jeg har set en original rival fra puch til formålet ! Et eller andet sted i kasserne med antik værktøj, men det er ikke så tit de er fremme mere

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: søn 10. nov 2013 10:35
af 12V
Mener jeg har fremgangsmåden i en puch manual et sted, altså hvordan den bores/slibes til korrekt mål.

Har også en ny bøsning liggende, mener fra et tysk mærke, som jeg aldrig fik brugt.

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: søn 10. nov 2013 11:09
af kreidlerhansen
12V skrev:Mener jeg har fremgangsmåden i en puch manual et sted, altså hvordan den bores/slibes til korrekt mål.

Har også en ny bøsning liggende, mener fra et tysk mærke, som jeg aldrig fik brugt.
Jeg hører dig kun sige, den bøsning er til mig! :hihi

Det viser sig, at stort set alle originale stumper stadig fås hos http://www.kreidleroriginal.com/" onclick="window.open(this.href);return false; så på længere sigt er det muligt at totalrestaurere den lille.

Selv den danske, lovlige cylinder er på lager i udlandet til ~1.500kr! Viser det sig, at jeg kan finde en NOS tank (rød/krom) og den danske udstødning er til at få fra ny, går jeg i gang til næste år.

Indtil videre går der dog nærighed i projektet, så jeg vil kun satse på sjatmaling og det rent mekaniske.

Status:

Savner bronzebøsning.
Savner nye Maxi-fælge + eger.
Savner et nyt styr m/ekspansionsbolt.
Friske platiner og kondensator skal monteres.
Det værste rust på fælge og eger raspes op og lakeres sølv.
Nye dæk + slanger skal monteres (mangler en slange).
Cylinderen måler 40,02mm og trænger til et nyt stempel; 39,99mm til FS1 burde passe!
Bremsebakker er på lager.
Hjullejerne er fine, efter en gang fedt og opstramning.
Kablerne er smurt med mineralsk olie/SAE30
Friløbskransen til startkæden er delt i to og den sidste halvdel vil IKKE af = Dremel/skæreskive/tålmodighed.
Fortandhjulet er magen til Florett'ens 11T og der lå et nyt i skuffen.
Bagtandhjulet er ok, men skal erstattes af et 40T (Puch Maxi/6 huller)

Jeg burde vist gå i gang med et projekt-emne? :lol:

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: søn 10. nov 2013 12:29
af kreidlerhansen
Har fundet følgende på ebay:

http://bit.ly/1cLPoOt" onclick="window.open(this.href);return false;


Her kommer jeg til kort:

"Zum Einpressen in eine Gehäusebohrung ø14 H7.
Für Verwendung mit Wellen ø12 f7.
Zum Einpressen ist ein Dorn ø12 n5 zu verwenden. Ohne Eintreibdorn besteht die Gefahr, dass sich die Buchse beim Einbau verformt."

Hvad refererer hhv "H7", "F7" og "N5" til? Altså, jeg går ud fra det er klemmepasningen, men er vi ude i 1/1.000mm eller hvad?
Jeg spørger mere af nysgerrighed end noget andet. :)

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: søn 10. nov 2013 13:17
af Kai
H7 (stort bogstav) refererer til hulstørrelse/boringer og vil så ifølge min lille lommebogstabel være 14 - 14.018 mm (mindste og største dimension)

f7 (lille bogstav) er akselpasning, og er akslen 12mm f7, så siger tabellen: 11.984 - 11.996mm

n5 er jeg lidt i tvivl om.. igen er det lille bogstav og bør være "aksel mål" og da det er værktøj til at presse bøsningen i med, så kunne det godt passe med tabellens "n" mål: 12.012 - 12.02mm = en pres pasning, for ikke at ødelægge kanten på bøsningen eller på anden måde deformere den under montage.

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: søn 10. nov 2013 13:59
af kreidlerhansen
Tak, Kai! :)

Til montering har jeg i sinde at sætte en frisk krydspind i bøsningen. Dernæst skærer jeg 8mm gevind i en stump 4mm fladjern og låser denne for enden af gevindstangen med en møtrik.
For at få den trukket ind i midten af plejlstangen, må det være muligt at shimse op med en tyk 14mm skærmskive og 8mm spændeskiver.

Jeg har fundet en bøsning med nævnte mål og med fræst smørerille. Det synes jeg bedre om end at forlade mig på et par 3mm huller.

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: søn 10. nov 2013 14:28
af 12V
Den jeg har liggende er helt uden huller, tror de regner med at man selv skal lave dem?

Ang. friløbskrandsen, har haft det samme på en Ciao. Skær på tværs gennem det hele, så tæt på gevindet som mulig. Derefter kan man banke en mejsel i sprækken og flække den, så kan den drejes af :)

Har lige klippe-klistret Puchs fremgangsmåde sammen i en PDF:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/317 ... 8sning.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: søn 10. nov 2013 15:29
af kreidlerhansen
Heh... nå, så jeg har altså strikket (næsten) samme værktøj sammen; Så tror pokker, det virkede!

Jeg kan desuden se, jeg snart har samtlige, nødvendige undskyldninger for at købe et micrometer... eller fem...

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: søn 10. nov 2013 16:40
af strynboen
ja smørehullet skal normalt? bores efter montering..så er der ikke det at passe på under montering...der er fint hul i pejlstangen..at styre boret efter

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: søn 10. nov 2013 19:32
af kreidlerhansen
strynboen skrev:ja smørehullet skal normalt? bores efter montering..så er der ikke det at passe på under montering...der er fint hul i pejlstangen..at styre boret efter
Det er der, ja... to huller, endda. Det burde være muligt at klare, selv om hullerne peger en sjat bagud.

Motoren er som nævnt i fin stand, rent mekanisk. Jeg ønsker derfor ikke at splitte den ad i atomer.
Hvis bøsningen, jeg har bestilt, endvidere er med smøregang, spår jeg den et godt og langt liv, hvis der suppleres op med smørehuller.

Og ellers...? Tjah... finder en løsning! Den skal bare ud at køre, i år. Med lidt held kan den trække mig en del af vinteren, indtil sne og sjat bliver for overvældende.

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: tors 14. nov 2013 23:31
af kreidlerhansen
Så fik jeg da bronzebøsningen... og skal på jagt efter en rival, haha!

Er der mon en indenfor rimelig afstand af Odense, der har den slags værktøj? Jeg ser mest fornuft i at rive bøsningen op, når den sidder i plejlstangen.

Bøsningen har to fræste smørekanaler. Sammen med et par huller modsat kanalerne, burde det spille nogle kilometer. :)

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: fre 15. nov 2013 18:54
af Nabo Jan
kreidlerhansen skrev:Så fik jeg da bronzebøsningen... og skal på jagt efter en rival, haha!

Er der mon en indenfor rimelig afstand af Odense, der har den slags værktøj? Jeg ser mest fornuft i at rive bøsningen op, når den sidder i plejlstangen.

Bøsningen har to fræste smørekanaler. Sammen med et par huller modsat kanalerne, burde det spille nogle kilometer. :)
Måske Anders kan fremskaffe den korrekte størrelse!

Re: Bronze-/glideleje 12x14x12 - måske Puch?

: fre 15. nov 2013 19:22
af 12V
Nogen der har sådan en justerbar til op boring som de viser i puch manualen? Den ser smart ud!

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk