Side 1 af 1

Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

: ons 7. aug 2013 10:08
af 12V
Er der forskel på min. og max. mærket på oliepinden?

Jeg undrer mig over når jeg fylder præcis 600 ml olie på min FS1, helt tør motor, er olien helt oppe ved gevindet i koblingsskjoldet og langt over mærkerne på målepinden. Og ja, jeg tørrer den af og stikker den kun ned i olien ved bare at lade den hvile på gevindet.

Er det bare pinden det er galt med?

Det er en ombygget 2 gears blok, men der er vel ikke forskel i dens gearkasse volumen når den nu er 4 gears?

Re: Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

: ons 7. aug 2013 10:32
af Yamaha FS1 50SS
selve motor huset er der ikke forskel på,,, men du har jo sat tandhjul i og skiftegaffel til 2 gear mere,,, så der vil jo blive mindre plads derinde til olien,,, ved ikke om der skulle være en forskel på oliepinden ,,, men tror det næppe,,, hvis det er et olieskift du har lavet så vil der altid stå en lille smule i bunden af gearkasse og kobling selv om der ikke kommer mere ud af bundproppen,,, står der bare 5 ml i bunden af den lille motor vil det give udslag på pinden,,,, er det en ny samlet motor så har du sikkert været god ved den og givet lidt olie på aksler og semiringe osv.,,, det fylder jo også lidt :D ,,,

Re: Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

: ons 7. aug 2013 10:40
af 12V
Det er efter nysamling, næsten tør motor. Lidt olie har jeg da smurt på akslen, lejer og simmeringe. Synes bare den står meget højt. Hvis du kigger ind af oliepåfyldningen på din, er den så næsten helt oppe ved gevindet?

Vil lige skyde et billede så i kan se hvor højt standen er på min. Har en oliesuge kanyle med mål på, vil lige prøve og se hvor meget jeg skal tage af før det passer med pinden.

Det slog mig også lige at jeg p.t. har to tyske motorer i garagen, mon ikke der er en original pind i en af dem jeg kan låne.

Re: Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

: ons 7. aug 2013 11:29
af Kai
Du kan ikke regne med mærkerne på Oliepinden, hvis det er en nysamlet motor og du bare fylder 0.6L i halsen på den.

Gearkassen er næsten "lukket land" set fra koblingssiden og den skal lige køre en tur inden du måler oliestanden.

Hvis du kigger inden i koblingskjoldet/olieskjoldet eller hvad vi nu kalder det, så er der en "kanal" indbygget i det i bagenden, lige over kickstarter akslen, som koblingen skovler olie op i, som så render ind til selve gearkassen.
Først når den har kørt en lille tur, eller været startet nogen minutter i tomgang er den fyldt op så passer olien sikkert med stregerne på oliepinden.

Re: Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

: ons 7. aug 2013 13:44
af 12V
Ahhh... Det kan egentlig godt være at jeg slet ikke har tjecket efter opstart :oops:

Re: Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

: man 12. aug 2013 00:08
af 12V
Lige en kort opfølgning, den skulle nok bare lige startes op. Troede den fint kunne nivellere uden opstart :P

Re: Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

: man 12. aug 2013 00:14
af Kai
:(y)

Så oliepinden passer igen nu :P

Re: Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

: man 12. aug 2013 00:21
af 12V
Ja, den uoriginale fejler intet :D