Side 1 af 1

Yamaha påhængsmotor

: lør 27. jul 2013 22:12
af Toke
Mjaa, ikke just en 2 hjuler, men dog en Yamaha. :)

Det drejer sig om en ældre 5HK luftkølet motor.
Til at starte med gik den noget ujævnt, men med en finger halvt for luftfilteret gik den rigtig godt. Jeg rensede karburator og benzinhane (der er nyt filter på slangen og tanken er ren indvendig). Derefter sejlede jeg en tur igen, de første 30-40 min gik rigtig godt, men derefter skulle den pludselig have halv choker for at sejle ok. Jeg har justeret lidt på luftskruen under belastning, men jeg synes den står hvor den skal... :?

Hvad kan mon være galt?

Re: Yamaha påhængsmotor

: søn 28. jul 2013 01:27
af Yamaha FS1 50SS
udluftningen på tanken er den åben / ren,,, til et vist punkt kan luften nok varme tanken så meget at det udligner vakummet i tanken,,,

Re: Yamaha påhængsmotor

: søn 28. jul 2013 08:57
af Toke
Hej, jeps den er åben..

Re: Yamaha påhængsmotor

: søn 28. jul 2013 09:17
af strynboen
jeg har været udsat for at tændspolen..var dårlig..og mærkelig nok..kørte den bedre med halv choker...lidt mystisk..da tykkere blanding entelig burde være vanskeligere at tænde/eller måske ikke...en yamaha udvendig spole kan nok bruges som test..hvis det er en gammel type yamaha motor..men den type spole

føde spolerne kan også være varme påvirkelige...så ohm stiger...og strømmen falder ved varm motor

Re: Yamaha påhængsmotor

: søn 28. jul 2013 09:55
af claus olieklud
hej... den har platintænding, men som du beskriver det er det nok ikke her problemet ligger... rens istedet kaburatoren
hilsen olieklud

Re: Yamaha påhængsmotor

: søn 28. jul 2013 10:04
af Toke
Ok, jeg prøver at rense karburatoren igen, så ser vi hvad der sker. Jeg har heldigvis åre med 8)

Re: Yamaha påhængsmotor

: søn 28. jul 2013 13:17
af strynboen
skidt i kabuen..viser sig ikke først efter 30 minutter..det tyder mest på en varme påvirkning af enten kaburator /eller tændingen.
.er der et stigrør til køling af udstødningen..en luftkølet motor skal have kølet udstødningen..det sker tit med et rør som stikker ud i skruevandet..og føre vandet op i bunden af motoren..hvor det løber ind i udstødning kanalen i benet...og køler..der er nogle gange små rør/flanger som kan stoppe af ir og skidt..så overophedes hele motoren...jeg har dog mest arbejdet på de små 3,5 hk yamaha/marina..de grå kopier af yamaha...så kender ikke de lidt større 5 hk


men rens kabuen,,,som claus skriver..den "strålespids"/luftskrue midt i indsugeningen..jeg fandt aldrig ud af hvad den var til..min kunne ikke rigtig justeres..den gik ret godt aligevel

Re: Yamaha påhængsmotor

: søn 28. jul 2013 14:49
af Morten - Webmaster
Skjult Snavs kan sagtens løsne sig i karburator efter f.eks 30 minutters drift hvor det hele skvulper og vasker snavs løs. Det så jeg så sent som sidste weekend. Bare spørg moster ;)


Morten - Webmaster

Re: Yamaha påhængsmotor

: søn 28. jul 2013 14:54
af Toke
strynboen skrev:skidt i kabuen..viser sig ikke først efter 30 minutter..det tyder mest på en varme påvirkning af enten kaburator /eller tændingen.
.er der et stigrør til køling af udstødningen..en luftkølet motor skal have kølet udstødningen..det sker tit med et rør som stikker ud i skruevandet..og føre vandet op i bunden af motoren..hvor det løber ind i udstødning kanalen i benet...og køler..der er nogle gange små rør/flanger som kan stoppe af ir og skidt..så overophedes hele motoren...jeg har dog mest arbejdet på de små 3,5 hk yamaha/marina..de grå kopier af yamaha...så kender ikke de lidt større 5 hk


men rens kabuen,,,som claus skriver..den "strålespids"/luftskrue midt i indsugeningen..jeg fandt aldrig ud af hvad den var til..min kunne ikke rigtig justeres..den gik ret godt aligevel
Udstødningen kommer ud lige over skruen. Umiddelbart kan jeg ikke se, at noget rør til at køle udstødningen med...

Re: Yamaha påhængsmotor

: søn 28. jul 2013 17:04
af strynboen
kølerøret er støbt i benet på de fleste andre har et separat kobber/alu rør,,er der ikke en lille vandindtag nede bag propellen..mener vandet bare presses ind af propellen..(eller en lille impreller pumpe.).som på de vandkølede..prøv at google på typen..eller mål motor temp med en laser ..jeg havde en tønde,,med et bræt spændt på til test af autboard motore...gad ikke alt det roning hjem

Re: Yamaha påhængsmotor

: tirs 30. jul 2013 20:26
af Toke
Så blev karburatoren renset igen. Men jeg opdagede at gummimembranen var hård. Jeg har heldigvis en donormotor liggende, der var membranen blød som den skal være, så på med den. Den går rigtig godt nu, så bliver det spændende hvordan den ter sig i vandet...

http://www.buitenboord.com/dk/yamaha-ut ... p-180.html" onclick="window.open(this.href);return false;