Oile ud af overtryks studs.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1974
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Kai »

Dibii skrev: Da jeg kom hjem fra arbejde i dag, prøvede jeg lige at se hvad olie pinden viste, nu havde den jo stået stille fra i går.
Til min stor overraskelse var olie standen 3cm over den øverste streg på olie pinden. :? og da jeg lyste ned i hullet var olien næsten helt op ved gevindet.
Du er blevet snydt fordi den har stået stille i et døgn, så viser den forkert.

Hvis motoren er helt tom for olie (som i ny samlet) så skal den ha 600-650ml.

Lejet bagved koblingen, er det et åbent eller lukket leje ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Dibii »

Poul-Erik A. skrev:Jamen, i.flg. dine observationer med bl.a. sugerøret i oliepinden tyder det på "underkompression" som var velkendt fra en slidt bil-eller traktomotor, hvor det ligefrem røg ud fra "ånderøret" p.g.a. slappe/knækkede stempelringe. Derfor mistænker jeg bl.a. stempelringene eller en "oval" foring i cylinderen for at der kan komme overtryk langs med og kan simmerringen ikke holde trykket tilbage, må dens læbe briste...
Det kunne måske afsløres med et lånt cylinder & stempelsæt, hvis mulig ?

Tilføjelse: Der er vel ikke lavet ændringer i F5B cylinderen i form af opfilede skyllekanaler, der evt. kunne være "overtryks-kanal" til krumtapshuset ?
Ved det ikke har sku ikke så meget forstand på dette, men jeg kunne da godt prøve en anden cylinder og stæmpel.

Til kai. jeg har fyldt 600ml. olie på efter jeg lige havde skilt den ad, for to dage siden, så det kan ikke være for meget olie.
Det er et åben leje, har købt motor leje sæt hos Benny.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Kai skrev:
Dibii skrev: Da jeg kom hjem fra arbejde i dag, prøvede jeg lige at se hvad olie pinden viste, nu havde den jo stået stille fra i går.
Til min stor overraskelse var olie standen 3cm over den øverste streg på olie pinden. :? og da jeg lyste ned i hullet var olien næsten helt op ved gevindet.
Du er blevet snydt fordi den har stået stille i et døgn, så viser den forkert.

Hvis motoren er helt tom for olie (som i ny samlet) så skal den ha 600-650ml.

Lejet bagved koblingen, er det et åbent eller lukket leje ?
Med denne oplysning om alt for meget olie, er der nok ikke underkompression alligevel, men nærmest en virkning som en flødepisker i for stor mængde fløde i forhold til skålen. Men hvis den korrekte mængde olie ER påfyldt, kan den øgede mængde vel kun skyldes iblanding af benzin, eller....?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... reducer oliemængden til 0,5 liter, det er rigeligt til at smøre den og det dækker minimunsmærket fint så du skal ikke bekymre dig om det !

jeg bruger som sagt atf olie, alså automatolie ligesom det der er på en maxi eller en automatgearkasse - det giver maximalt grib i koblingen og så har det absolut ingen skummende tendenser

prøv det og du vil blive glad

hilsen olieklud
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Dibii »

Tak for jeres råd.
Det er godt nok ved at gå mig på naverne det her problem :x
Men jeg prøver da med lidt mindre olie, og så køber jeg et nyt stempel/ringe ved Benny, målte dem der sad i åbnings gabet var 0.5 på den øverste og 0.4 på den nederste.
Vælger også lige at skifte fra 16mm sug og 16mm kaburator... til 6,5mm sug og 10mm kaburator (mikuni)
Så må vi se hvad den så siger. :whew
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1974
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Kai »

Poul-Erik A. skrev: Men hvis den korrekte mængde olie ER påfyldt, kan den øgede mængde vel kun skyldes iblanding af benzin, eller....?
Hvis han har hældt 600ml på motoren så ER der ikke for meget. Men når den får lov at stå stille fra dag til dag så snyder oliepinden, den skal køre en tur og gerne være driftvarm før den viser rigtigt.

Det er en ting de færreste tænker over men kigger man nærmere på hvad der egentlig sker inde i motoren, så er den inddelt i 2 dele: gearkasse og kobling.
Gearkassen er normal "lukket" og i koblingsskjoldet ( højre motordel) er der bagerst/over kickstarteraksel en lille tynd ekstra væg som koblingen skovler olie op i ( koblingen løber mod uret ) og sørger for at gearkassen altid er fuld af olie indtil det render over og tilbage til koblingen via hullerne der er et stykke over akselniveau. Derfor er lejet bag koblingen normalt et "lukket" leje for at holde oliestanden højere i gearkassen.

Når den står stille fra dag til dag, så siver olien fra gearkassen tilbage til koblingen indtil der er samme niveau begge steder, og oliepinden viser så "for meget" olie.

Et åbent leje bagved koblingen er med til at olien løber fra gearkassen hurtigere, også når motoren kører. Om det så kan skumme olien så meget at der kommer et par dråber ud af overløbet..det skal være usagt.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Kai.

Tja, det var jo en rigtig go' forklaring og kan sikkert være en medvirkende årsag til det mystiske fænomen. :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Dibii »

Ja, men da jeg skiftede pakdåsen i højre side havde jeg tappet olien af. og helt 600ml. olie på da den blev samlet igen, så det er ikke for meget olie. :)
Basta bum :wink: der er ikke mere en 600ml. på.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hmmm, jamen så er der vel stadig risiko for underkompression ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Dibii »

Hej igen.
Fik ikke løst mit problem, så nu ender det med at jeg skiller motoren ad, endnu en gang for (3. gang.)
det se ud til at det er den højre simmerring der brænder af, og der med for luft fra krumptaphust ind i olie kammeret til at skumme olie op, det er bare mystisk at den køre fint og accelerer fint. :?
jeg vil prøve med nye lejer i begge sider med c3 og ny krumptap, selv om lejer er fra Benny, og krumptapen fra thansen og ny,,,,,det skal dog siges at krumptappen ikke har sjør. :? :? :?: :?:
Men hvad F..... skal jeg gøre.??
Det med mindre olie virker ikke.
I AM LOST.!!!!
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
per74
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 28. maj 2011 23:11
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af per74 »

Er du siker på at afstandsrøret bag tandhjulet på krumtappen er i orden?Det var min ikke og den skød olie ud af ånderøret men mærkeligt nok gik den godt.
hilsen per
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Dibii »

per74 skrev:Er du siker på at afstandsrøret bag tandhjulet på krumtappen er i orden?Det var min ikke og den skød olie ud af ånderøret men mærkeligt nok gik den godt.
hilsen per
sjovt nok du siger dette, for min ser noget brandt ud på´afstandarøret ved krumtappen i højre side. den der støder op til det lille primærtandhjul, det virker som om det bliver meget varmt på denne side, afstansrøret er sådan brunligt. :? kan være at man skulle prøve med c3 lejer i bække sider, og prøve at skifte afstandsrøret. :whew
Senest rettet af Dibii søn 8. jun 2014 08:21, rettet i alt 2 gange.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

nu er det vel ikke fordi i fråser med den flydende pakning så i får lukket det lille smørehul som olien skal dryppe ind ad for at komme ind og smøre læberne i den dobbelt pakdåse ,,,,, så den ødelægger læberne med der til hørende utæt hedder ind til krumtaphuset ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Dibii »

Yamaha FS1 50SS skrev:nu er det vel ikke fordi i fråser med den flydende pakning så i får lukket det lille smørehul som olien skal dryppe ind ad for at komme ind og smøre læberne i den dobbelt pakdåse ,,,,, så den ødelægger læberne med der til hørende utæt hedder ind til krumtaphuset ,,,
Jeg var meget om hyggelig med ikke at lukke dette smørehul.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Dibii »

per74 skrev:Er du siker på at afstandsrøret bag tandhjulet på krumtappen er i orden?Det var min ikke og den skød olie ud af ånderøret men mærkeligt nok gik den godt.
hilsen per
Hvordan fandt du ud af dette, var der noget at se på dette afstandsrør eller hva. :what2
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
per74
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 28. maj 2011 23:11
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af per74 »

Man kunne mærke riller i røret og efter at have ødelagt to pakninger valgte jeg at lave et nyt rør.Har nu kørt et år uden problemer på min fs1.
hilsen per
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Dibii »

per74 skrev:Man kunne mærke riller i røret og efter at have ødelagt to pakninger valgte jeg at lave et nyt rør.Har nu kørt et år uden problemer på min fs1.
hilsen per
Ja min har også ødelagt to pakninger nu, kunne godt være at jeg skulle prøve at se/skifte den afstandsbøsning. Det er da et forsøg værd.
Hvis det ikke hjælper, så må jeg nok den store tur igennem. :(
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Jensmc »

Mange uoriginale pakninger har udstansede huller, hvor det udstansede pakning sidder tilbage.
I bunden er der et ca. 8x20 mm hul til udligning af oliestanden.
Sidder restpakningen stadig i dette hul?? For så har du fundet problemet, vil jeg mene.

Det er altid vigtigt at prikke alle pakningsstumperne ud inden brug af pakningen.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Dibii »

Jensmc skrev:Mange uoriginale pakninger har udstansede huller, hvor det udstansede pakning sidder tilbage.
I bunden er der et ca. 8x20 mm hul til udligning af oliestanden.
Sidder restpakningen stadig i dette hul?? For så har du fundet problemet, vil jeg mene.

Det er altid vigtigt at prikke alle pakningsstumperne ud inden brug af pakningen.
Det skal jeg nok være obs på.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1974
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Oile ud af overtryks studs.

Indlæg af Kai »

Jensmc skrev:Mange uoriginale pakninger har udstansede huller, hvor det udstansede pakning sidder tilbage.
I bunden er der et ca. 8x20 mm hul til udligning af oliestanden.
Sidder restpakningen stadig i dette hul?? For så har du fundet problemet, vil jeg mene.
Det er vel kun et problem når olien skal tappes af ? Olieaftapningsskruen er normalt så lang den lukker effektivt for hullet når den er skruet i.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"