Kobling hyler lidt.!

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Kobling hyler lidt.!

Indlæg af Dibii »

Hej der ude.
Så kom dagen hvor jeg fik skiftet min højre motor blok efter en lille skade, og renoveret så også lige motoren godt og grundig, samt koblingen. :D
Fik den startet og det gik fint, den køre og skifter fint gear, men den har fået en lille hyle lyd når den køre, lige så snart jeg kobler ud er der ikke noget og heller ikke når den står i fri gear,(med og uden gas) men når den er koblet ind hyler den lidt i alle gear. den kobler fint ud og ind føler jeg og accelerer/køre godt.
Har brugt koblings guiden her på forumet.
Det skal siges at koblings pladerne, trykpladen og fjeder er skiftet til nye. (Originale fjeder og trykplade.) det hele er købt hos Benny. :D ( også dele til motoren.)

Er den hyle lyd noget jeg skal være bekymret for, eller skal den hyle lidt. :whew
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Kobling hyler lidt.!

Indlæg af Christian M »

Dette spørgsmål har været oppe og vende mange gange..

Ja, den må gerne have en hyle lyd, da du har sat nye dele i.. Det plejer at forsvinde efter 1000km..

Mvh
Christian
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Kobling hyler lidt.!

Indlæg af Henrik Buresø »

hvis man er usikker,gør det ikke noget at tage sit spørgsmål op igen,hvis den kun hyler ved kørsel,så er det dit primarhjul,hyler den når den ikke køre er der noget der er sammlet forkert,det med hylen under kørsel betyder ikke rigtigt noget,andet end det er en irriternde lyd,men lyden forsvinder ikke
Senest rettet af Henrik Buresø fre 28. jun 2013 21:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Kobling hyler lidt.!

Indlæg af Dibii »

Det er det samme primarhjul jeg har brugt. :!:
Den hyler kun når den køre, men holder op lige så snart man kobler ud. Der er som sagt heller ikke nogen hyle lyd når den står stille i frigear med eller uden trukket kobling, også selv om man gasser op.
Tænkte godt på at det kunne være fordi der er nye stumper i, der lige skal slides til.
Har godt set at dette elme har været oppe. men jeg er bare usikker, og vil godt være på den sikker side. har brugt mange timer og penge på at renover den motor. :wink:

Har lyttet til denne fil. fra Morten - Webmaster
diverse_filer/01_motor_hyler_krumtap_tandhjul.wav" onclick="window.open(this.href);return false;
og så slemt er det slet ikke.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Kobling hyler lidt.!

Indlæg af Henrik Buresø »

hvis det er den lyd,så er der ikke noget alvorligt galt,selvom blok og lejer i motoren er det samme,så kan man godt rykke afstanden mellem primærhjulne en lille smule,også ved skift til en ny uorginal krumtap eller ved en skæv aksel,der skal ikke så meget til at tolerancen flyter sig lidt,så kan lyden opstå,men hvis lyden skal helt væk,så er der kun den mulighed at skifte evnt begge primærhjul ,eller det bedste at forsøge med at skifte det llile hjul,men det med køre det til,hjælper ikke rigtig med lyden,lyden skal være væk fra start,så det er bare om at komme ud og køre når solen kommer frem :D
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Kobling hyler lidt.!

Indlæg af Christian M »

Min hylede voldsomt i starten, men den er svagere efter 1600km, men den er ikke forsvundet. Mit krumtap har bare så meget slør, at det ryster så meget, som en massage maskine når jeg kører :D :hihi
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Kobling hyler lidt.!

Indlæg af Dibii »

Tak for jeres svar. :)
Men kunne det ikke være koblingsknasten den fedter lidt på, når den kobler ind ?. Den skiftede jeg ikke, for den overholdt det mål der stod i guiden, men rillerne var godt nok slidt væk. men så sund og rask ud. (den er original.)

Bare lige en tanke jeg fik. :idea:
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Spacefox
Junior knallert
Indlæg: 14
Tilmeldt: ons 5. jun 2013 22:17
Kontakt:

Re: Kobling hyler lidt.!

Indlæg af Spacefox »

Hej der :D

Godt at høre at det mere eller mindre er en lyd der skal være der, min har også den lyd ligesom på Mortens lyd fil. Jeg troede at jeg var ude og køre med S-toget når jeg kørte på Yamahaen :hihi
Dibii jeg tror ikke at det med koblingsknasten har så stor indflydelse, men er da ikke helt sikker :?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kobling hyler lidt.!

Indlæg af 12V »

Afhængig af hvordan Yamaha har produceret motorblokkene, så kan der sagtens være fræst ud til lejer parvis. Altså to blokke spændes sammen, og lejepasningerne bliver så fræst så de er helt parallelle. Så lyden kunne også være opstået fordi noget står lidt skævt eller under spænding i forhold til før.

Jeg har prøvet dette ved andre typer motorer, hvor det var så slemt at jeg måtte skilde den ad igen og få repareret den ellers defekte blok.

Ikke sikkert at det er et problem ved FS1 motoren, bare en tanke jeg fik.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"