Jeg TROR, hullet i fortandhjulet er 12x14,8mm til 3g... jeg har bare købt tandhjulene og aldrig haft behov for at måle på dem, så jeg måtte ty til ebay:
http://www.ebay.de/itm/Kreidler-Ritzel- ... 2ec492e354" onclick="window.open(this.href);return false;
Fortandhjul til 3g: Kreidler Ritzel 3 gang
Kun én sidekasse = billigere knallert! Den var jo dyr nok i forvejen, lol! Venstre sidekasse blev i øvrigt kun brugt til en lille pumpe og evt. værktøjssæt til de modeller, som var uden værktøjskasse under sædet.
ULO-boks + blinkrelæ klarede sig fint i den højre, så den venstre er på mange modeller kun monteret af rent æstetiske årsager.
Meteor-stemplets kompressionshøjde (center krydspind til stempeltoppen v/cylindervæggen) er 0,5mm højere.
Med en 0,3mm tykkere bundpakning vinder man dermed lidt højere kompression og en MEGET beskeden reduktion af porttiderne.
Alternativt kan man bevare den tynde bundpakning og acceptere de reducerede porttider = mere bundtræk, færre omdrejninger.
Stempelskørtet hakkes 2mm for at vinde lidt omdrejninger - jeg nævner blot en afdrejning i drejebænk, fordi den ændring ikke er lige så let at se med det blotte øje ift. et voldfilet stempelskørt.
Sammen med en gearing på 11/38 vil den rende 35km/t og kan uden besvær trække 3. gear.
Uden plomben og med lovlig gearing går den omtrent 40km/t. Der er bare ikke ret mange af de lovlige cylindre tilbage, så det er næsten synd at pille plomben ud. Derfor foreslår jeg at ændre div. med pakninger og et andet stempel, i stedet.
Det originale forrør er latterligt langt; Det rager næsten hele vejen bagud til udstødningsophænget! Er det kortere end som så, er det enten afkortet eller fra T.Hansen... det koster bundtræk og på en ellers lovlig maskine medfører det, at den bliver endnu sløvere, men den kan så rende stærkere ned ad bakke.
Man har gjort alt for at begrænse omdrejningerne og samtidigt bevare så meget bundtræk som muligt. Enhver afvigelse kan derfor koste dyrt, hvis man ikke bærer sig korrekt ad. Selve udstødningen er uden begrænsninger og fungerer formidabelt selv med en 4,2HK motor op til ca. 75km/t!
Bare tre for-sjov-eksempler:
16mm Bing (5,2HK kit) blev udstyret med en indsugningstragt i gummi. Uden denne mister man bundtræk og i omegnen af 5-7km/t på toppen.
En org. 6,25-udstødning på en 4,2HK motor koster omtrent alt bundtrækket, men den kan overdrejes i ét væk = 10-10.500rpm ned ad bakke, hvor den normalvis stopper ved 8-8.500rpm
En reduktion af forrøret fra ø28mm (indv.) til ø25mm på min Mustang-udstødning gav en smule mere bundtræk og 2km/t mere på toppen i let modvind samt bedre træk op ad bakke...
Større er ikke altid bedre... kortere er heller ikke... det skal være RIGTIGT!