Protuna dele, er til alu containeren.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

viewtopic.php?f=34&t=6257" onclick="window.open(this.href);return false;
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af Knud »

kreidlerhansen skrev:Indtil videre har jeg ikke set andre cylindre end Z1/Zeta, hvor førstehåndsindtrykket har været positivt. Jeg ville vælge dén eller en 43mm Athena og bygge den 60cc potte, jeg har lagt ind på forummet for lang tid siden.
Alternativt 42mm slaglængde til en 42-43mm F5B og samme udstødning.
Dernæst ville jeg indrette et topstykke med 4mm bred squishkant og 5,5ml forbrændingskammer.
Og få lavet plads til en ekstra koblingsplade, inden maskinen blev kørt til syn. :thunge

.. Ellers havde jeg holdt min mund og købt en RD350... :)
Når jeg bli´r rig...køber jeg en "staniol beholder" på 43mm fra Athena:
http://www.jmpbparts.com/yamaha/engine- ... inium.html" onclick="window.open(this.href);return false;
og får lavet et ordentligt topstykke til den til brug for min Madarin-racer og på en anden motor/FS1: det der er værre: en tilpasset vandkølet 42mm scooter cylinder (tror den lige kan være der efter en passende neddrejning af skørtet og med en tilpasnings spacer under...
Jeg orker ikke det arbejde med at lave bloktilpasning og længere plejlstang - self. du´r det! - det så jeg jo på Frandsens og Nabo-Jans, men de har jo også bedre styr over det end jeg kan drømme om at få - jeg har en 125ccm "knallert" som jeg senere vil ha´på danske plader - den skal mætte min lyst i den høje ende af mit register.
Senest rettet af Knud ons 19. jun 2013 09:56, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af kreidlerhansen »

Bloktilpasning er ikke nødvendigt for 42mm slaglængde, og plejlstangen er magen til FS1, så vidt jeg har forstået. Ergo vil de to eneste markante forskelle være port-/tidsareal og at stemplet bevæger sig 1,15mm højere op i cylinderen ved TDC.

Desuden vil JT1-krumtappen fungere udmærket med en alm. FS1-cylinder, idet kanalerne generelt ligger lavt nok, så det er reelt 'kun' et spørgsmål om at skifte krumtap og tilpasse et topstykke; Alt fra 5-8ml volumen i forbrændingskammeret kan bruges på 50-60cc@95 oktan, hvis squish-bandet er indrettet rigtigt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af Knud »

kreidlerhansen skrev:Bloktilpasning er ikke nødvendigt for 42mm slaglængde, og plejlstangen er magen til FS1, så vidt jeg har forstået. Ergo vil de to eneste markante forskelle være port-/tidsareal og at stemplet bevæger sig 1,15mm højere op i cylinderen ved TDC.

Desuden vil JT1-krumtappen fungere udmærket med en alm. FS1-cylinder, idet kanalerne generelt ligger lavt nok, så det er reelt 'kun' et spørgsmål om at skifte krumtap og tilpasse et topstykke; Alt fra 5-8ml volumen i forbrændingskammeret kan bruges på 50-60cc@95 oktan, hvis squish-bandet er indrettet rigtigt.
Jeg må have taget fejl: Nabo-jan har da en blok modificeret på sin FS1 (eller er det Frandsen) - men OK hvis operationen kan klares med en JT1 krumtap (som har 42mm plejlstang?) og en alm 45mm FS1 cylinder eller en anden som kan gå direkte i en FS1 blok er jeg da klart frisk på den sang - men der var da noget med en ornig´ syg omgang alusvejs?? :what2

ok her den omtalte:
viewtopic.php?f=34&t=11853&hilit=42mm+slagl%C3%A6ngde" onclick="window.open(this.href);return false;
så der blev da lavet en ornig´syg omgang :(y)
:mrgreen:
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af Frandsen »

Knud skrev:
kreidlerhansen skrev:Bloktilpasning er ikke nødvendigt for 42mm slaglængde, og plejlstangen er magen til FS1, så vidt jeg har forstået. Ergo vil de to eneste markante forskelle være port-/tidsareal og at stemplet bevæger sig 1,15mm højere op i cylinderen ved TDC.

Desuden vil JT1-krumtappen fungere udmærket med en alm. FS1-cylinder, idet kanalerne generelt ligger lavt nok, så det er reelt 'kun' et spørgsmål om at skifte krumtap og tilpasse et topstykke; Alt fra 5-8ml volumen i forbrændingskammeret kan bruges på 50-60cc@95 oktan, hvis squish-bandet er indrettet rigtigt.
Jeg må have taget fejl: Nabo-jan har da en blok modificeret på sin FS1 (eller er det Frandsen) - men OK hvis operationen kan klares med en JT1 krumtap (som har 42mm plejlstang?) og en alm 45mm FS1 cylinder eller en anden som kan gå direkte i en FS1 blok er jeg da klart frisk på den sang - men der var da noget med en ornig´ syg omgang alusvejs?? :what2

ok her den omtalte:
viewtopic.php?f=34&t=11853&hilit=42mm+slagl%C3%A6ngde" onclick="window.open(this.href);return false;
så der blev da lavet en ornig´syg omgang :(y)
Hej Knud
det er korrekt at jeg både har svejset, fræjset skylleknaler, flyttet pindbolte og stor karburator osv, men det kan sagtens gøres lettere end det
Prøv at læse jans indlæg længere ned hvordan han har gjort.... det er ik så svært... men bevares så lad være.... så risikere vi jo heller ikke
du pludselig kommer med noget maskineri der kan mere end vores :teeth2 :thunge
Mvh
Frandsen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af kreidlerhansen »

Plejlstangen er 84mm... sølens placering i krumtappen sidder derimod 1,15mm længere fra centrum! Jo længere sølens centrum er fra krumtapakslens ditto, desto længere slaglængde. Det har ikke en bjælde at gøre med plejlstangens længde!

Blokken skal kun tilpasses, hvis cylinderen har en større skørt-diameter, eller den kræver en større pakflade.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af Knud »

Frandsen skrev:
Knud skrev:
kreidlerhansen skrev:Bloktilpasning er ikke nødvendigt for 42mm slaglængde, og plejlstangen er magen til FS1, så vidt jeg har forstået. Ergo vil de to eneste markante forskelle være port-/tidsareal og at stemplet bevæger sig 1,15mm højere op i cylinderen ved TDC.

Desuden vil JT1-krumtappen fungere udmærket med en alm. FS1-cylinder, idet kanalerne generelt ligger lavt nok, så det er reelt 'kun' et spørgsmål om at skifte krumtap og tilpasse et topstykke; Alt fra 5-8ml volumen i forbrændingskammeret kan bruges på 50-60cc@95 oktan, hvis squish-bandet er indrettet rigtigt.
Jeg må have taget fejl: Nabo-jan har da en blok modificeret på sin FS1 (eller er det Frandsen) - men OK hvis operationen kan klares med en JT1 krumtap (som har 42mm plejlstang?) og en alm 45mm FS1 cylinder eller en anden som kan gå direkte i en FS1 blok er jeg da klart frisk på den sang - men der var da noget med en ornig´ syg omgang alusvejs?? :what2

ok her den omtalte:
viewtopic.php?f=34&t=11853&hilit=42mm+slagl%C3%A6ngde" onclick="window.open(this.href);return false;
så der blev da lavet en ornig´syg omgang :(y)
Hej Knud
det er korrekt at jeg både har svejset, fræjset skylleknaler, flyttet pindbolte og stor karburator osv, men det kan sagtens gøres lettere end det
Prøv at læse jans indlæg længere ned hvordan han har gjort.... det er ik så svært... men bevares så lad være.... så risikere vi jo heller ikke
du pludselig kommer med noget maskineri der kan mere end vores :teeth2 :thunge
Ha ha ha hvor du tirer og udfordrer mig! og havde jeg ikke været så pokkers over-loaded med opgaver i værkstedet havde jeg taget handsken op! men jeg tror da lige jeg vil lurer lidt på priser og hvor man kan få fat i stumperne ... der skal jo fyldes noget i min anden 5gear motor til vinter...hmmmm?! :mrgreen:

kan man nøjes med at dreje af cylinder skørtet? altså uden at fræse i blokken og så flytte hullerne i cylinderen? (getting hottere!) red.: øv nå-eh nej! det er jo den samme "larm" som med scooter cylindrene!
er der en der kan hjælpe med opboring af blok (rolig nu: det bliver ikke 5 gear blokken,men den 4 gear jeg har til glasblæsning lige nu - ja ja ja jeg ved det godt: den har KUN 4 gear og det er noget snot - men så kan man måske i samme ombæring lave den om til 5 gear?) - jeg har en drejeventil blok-del der kan bruges efter lidt planfræsning
:mrgreen:
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af wolfe »

synes det lyder spændende :(y)

stof til efter tanke,

men jesper vil det sige man kan hente flere ccm, kun ved krumtap, og tilpasse fs1 topstykke, så squishband, og squish spiller?

Tim C
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af kreidlerhansen »

Ved skift til 42mm slaglængde får den 3ccm ekstra. Det lyder ikke af meget, men gevinsten kommer ved, at portene er åbne i længere tid OG motoren kan suge gennem karburatoren i længere tid pr. omdrejning.
Derfor er effekten pr. ccm større, end når man bare øger boringen uden at tilpasse portene.

Længere slaglængde medfører desuden et redere trækområde, så man burde faktisk opleve en god forskel selv med 40mm boring.

Tilpasset topstykke med korrekt squishband tillader samme bundtræk selv om man hæver udstødningsporten. Kombinerer man desuden med en god udstødning, tror jeg, de fleste vil få en behagelig overraskelse.

Ulempen er, at der er relativt meget arbejde forbundet med det. Topstykke og udstødning er ikke noget, alle og enhver bare lige laver på 20min... :(
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af wolfe »

det jo ikke noget problem har jo dig jesper :teeth2
:thunge
men ja, tror du har ret i det en god kombination, for bare ved skift af cylinder, til flere ccm, bliver det en helt anden motor og køre med!

så kunne godt forstille mig de få ccm det giver, sammen lagt med det giver længere tid til og suge benzin, giver mærkbar respons.

og ang udstødning, kan jeg huske fra knallert tiden, vi monteret 47mm på en Monza 3 gear, tilpassede blok osv, startede med og køre med en biturbo udstødning, den kørte mega godt tænkte vi, for den trak jo helt vildt!

så købte han en proma udstødning, som skulle være en eksplosions udstødning, og så skete der sku ting og sager! det var helt vildt som det ændrede på det hele, både topfart og optræk. og ikke mindst en mega fed lyd :(y)

Tim C
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af kreidlerhansen »

I har mig til at komme med tilpas vanvittige formodninger, inden jeg selv får dem ført ud i livet, ja...
:thunge

Men faktum er, at en moderne totakter leverer højere ydelse end nogensinde; f.eks. en Aprilia RS125 med 56HK (448HK/L) og en 50cc drejeventilsmotor med 23,6HK (472HK/L)...
Groft set har de det tilfælles, at skylle- og udstødningsporte ligger højt, samt squishband, tænding og potte matcher resten.
Det samme gælder scootermotorerne, og det er ingen sag at hente 15-18HK med 70cc i dag... man kan endda få et bredt trækområde oveni, men udfordringerne stiger i takt med, men 'bliver moderne' med en klassisk motor.

Hvis jeg bare kunne dreje, fræse og svejse... men ak, jeg kan kun skrive, regne og tegne... og rime! :teeth2

Større slagvolumen er altid godt! :D Jeg giver nok også efter på et tidspunkt, men nu må jeg nøjes med at køre 90-100km/t med 60cc og lige over 10.000rpm, mens jeg forsøger at få indblik i, hvad squish-bandet egentlig er for en størrelse i praksis... bare pokkers, det skal koste penge, det skidt! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af wolfe »

Ja det sku dyrt og lege med!

men man skal også spørge sig selv om man vil gå hele vejen, eller man vil tune på fs1 dele så meget det muligt, og så købe en anden cykel som render hurtigt ;)

tim c
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af kreidlerhansen »

For mig er tophastigheden sekundær. Ellers havde lavet menbrabindsugning i krumtaphuset og monteret en vandølet 80cc cylinder fra Derbi Senda, som ret let er god for 20HK og 150km/t...

Eksperimenterne driver mig - dét er sjovt! :D

Enhver med bare nogenlunde fast indkomst kan købe en Yamaha R1 og dreje håndtaget i bund... :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af Knud »

kreidlerhansen skrev:For mig er tophastigheden sekundær. Ellers havde lavet menbrabindsugning i krumtaphuset og monteret en vandølet 80cc cylinder fra Derbi Senda, som ret let er god for 20HK og 150km/t...

Eksperimenterne driver mig - dét er sjovt! :D

Enhver med bare nogenlunde fast indkomst kan købe en Yamaha R1 og dreje håndtaget i bund... :thunge
jeg tror at "lidt mindre" kan gøre det på en FS1 - tror simpelthen ikke lejer og gearkassen kan holde til det (og selvfølgelig skal der 3 pladet kobling på med nogle ordentlige tynde metal skiver og fiber fx nogle Suzuki RM125, som er lidt bredere end FS1 erens (man ska dog huske at der er forskellige typer RM125 skiver) er der noget med at RD skiver er tyndere?)
måske en Kreidler kan holde til det ? (20HK)
-men: hvor er vi henne ang. valg af LC type, plasticraket-cylinder, der kan mekanisk passe i en YG´et FS1 blok som Jans/Frandsens?
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af kreidlerhansen »

Den tilgængelige vådkobling med seks friktionsplader kan klare 15HK@70cc... ved 20HK@80cc skal man enten opgradere til tørkobling eller øge til 7-8 plader og overveje to trykfjedre á 85kg, hvor én standard RS-fjeder er på ca. 100kg.
Smertegrænsen for en 5-trins Kreidler-gearkasse ligger nær de 30HK@90cc... 6-trins er svagere og har det med at dø omkring 17-20HK@70cc

Ifølge Kai kan en Piaggio-cylinder vist nok tilpasses FS1. Jeg forestiller mig dog, at der skal lægges en del materiale i blokken til skyllekanaler.
Tre plader kan akkurat håndtere momentet fra Jans bigbore-motor i sit nuværende trim. 70-80cc med nær dobbelt op i ydelse klarer den med garanti ikke.

Lejerne skal du ikke skænke en tanke... gearkasse og plejlstang er vist de svageste led ift. dén vægtklasse. Læg dertil styregeometri, stellets styrke, bremsernes størrelse! Der er en grænse et sted mellem 12-14HK for de klassiske knallerter, som jeg finder direkte farlig at sætte på gaden.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af Knud »

kreidlerhansen skrev:Den tilgængelige vådkobling med seks friktionsplader kan klare 15HK@70cc... ved 20HK@80cc skal man enten opgradere til tørkobling eller øge til 7-8 plader og overveje to trykfjedre á 85kg, hvor én standard RS-fjeder er på ca. 100kg.
Smertegrænsen for en 5-trins Kreidler-gearkasse ligger nær de 30HK@90cc... 6-trins er svagere og har det med at dø omkring 17-20HK@70cc

Ifølge Kai kan en Piaggio-cylinder vist nok tilpasses FS1. Jeg forestiller mig dog, at der skal lægges en del materiale i blokken til skyllekanaler.
Tre plader kan akkurat håndtere momentet fra Jans bigbore-motor i sit nuværende trim. 70-80cc med nær dobbelt op i ydelse klarer den med garanti ikke.

Lejerne skal du ikke skænke en tanke... gearkasse og plejlstang er vist de svageste led ift. dén vægtklasse. Læg dertil styregeometri, stellets styrke, bremsernes størrelse! Der er en grænse et sted mellem 12-14HK for de klassiske knallerter, som jeg finder direkte farlig at sætte på gaden.
Så summa-sumarum: grænsen ligger pt. ved en modificeret YG cylinder i en FS1 blok ?2.5HK /koblings plade i en FS1 kobling?
:mrgreen:
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af wolfe »

jeg tror helt ærligt, det sjoveste er og få fs1 tun til og spille max, hive så meget ud af det som er muligt. og ellers købe en cykel som er hurtigere. synes også sikkerhed spiller en rolle.

nu jeg meget inde i bil verden da jeg er mekaniker, og har skruet lidt rally, og kan huske de første biler man havde, der skulle turbo på! men man indså det var meget nemmere og måske billigere og købe bilen der var født med det :teeth2

men det jo selvfølgelig min holdning :hihi

selvom jeg synes de andre projekter er vildt spændende :(y)

Tim C
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af kreidlerhansen »

P.t. tror jeg 8-9HK er hjemme. Det er omtrent, hvad der skal til for at runde 90-95km/t uden større besvær på en fuldt udstyret gademaskine, og ved overdrejning er 100-110 muligt. Det passer også fint til den peakeffekt.

Grænsen ligger nok nærmere omkring 10-11HK...


I øveigt, når/hvis nogen får en maskine på rullefelt, så kan jeg bruge de data til at få styr på parametrene i GSF Dyno (lydbaseret effektmåling)... Det ville måske give et bedre indtryk af, hvad maskinerne egentlig leverer.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af Knud »

wolfe skrev:jeg tror helt ærligt, det sjoveste er og få fs1 tun til og spille max, hive så meget ud af det som er muligt. og ellers købe en cykel som er hurtigere. synes også sikkerhed spiller en rolle.

nu jeg meget inde i bil verden da jeg er mekaniker, og har skruet lidt rally, og kan huske de første biler man havde, der skulle turbo på! men man indså det var meget nemmere og måske billigere og købe bilen der var født med det :teeth2

men det jo selvfølgelig min holdning :hihi

selvom jeg synes de andre projekter er vildt spændende :(y)

Tim C
Ja og så klassikeren: hvornår er en FS1´er ikke længere en FS1´er - nogen siger grænsen ligger ved 40mm cylinder/16mm karburator/expansions potte? /optimal modificeret FS1 ´257 topstykke og en passende gearing andre personer siger: bare stellet er en FS1´er, jamen det er jo netop det vi prøver: at få så meget ud af en FS1´er til at yde vel vidende at den er designet i 70érne og er et mekanisk/økonomisk miskmask af kompromisser. Grænserne er lige nøjagtigt der hvor den enkelte synes den ligger :teeth2 er en FS1´er med en YG cylinder en FS1´er - designet er der henad men det er en YB100 motor også- den har bare et endnu højere potentiale - jeg har en YB100 motor som venter i kulissen - men er det forsvarligt - ikke hvis du spørger en forsikringsmand! men der er 16 årige knejter der høvler rundt med disse motorer på deres FS1 stel.
Men der ligger nogle mekaniske grænser i FS1 motorens konstruktion, fex koblingen, selv med en 3 pladet er man hurtigt på grænsen til det fysiske mulige ved ca. 3HK/plade og så er der al den snak om folk der i deres ungdom havde en FS1´der løb 100km/t med passagerer bagpå, HA!
:mrgreen:
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af wolfe »

men det kunne da være fedt og bygge motor som nabo jan og Frandsen, men delene er da vist lidt dyre :teeth2

er sådan en jt1 krumtap virkelig kun til og opstøve på ebay? nu så jeg det fra en gammel maskine, så de vokser nok ikke ligefrem på træerne her hjemme :thunge

tror sådan en 47mm, med vertex stempel og den rette squishband, og en eksplotions udstødning ville være musik i mine øre 8)

men jesper, har jeg forstået det rigtigt at med den opbygning, er motoren ikke så omdrejningsvillig? skal have nogle omdrejninger på, vil høre hende skrige! :teeth2 haha

tim C
Tim C
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"