Side 1 af 1

hvordan behandler man en ny cyl/stempel

: tirs 28. maj 2013 19:31
af dcedata
tror jeg vil købe mig en ny cylender /stempel

hvordan behandler jeg den så den holder i langtid ?

håber at du forstår mig :-)

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

: tirs 28. maj 2013 20:16
af juhl-drengen
Tillkør den korrekt ;-)

Div. Halv gas de første par hundrede kilometer derefter 3/4 gas indtil 1500 km ca.
Men er ikke hundrede procent sikker ligenu

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

: tirs 28. maj 2013 20:31
af dcedata
kan jeg med fordel hælde lidt mere olie i benzinen ?

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

: tirs 28. maj 2013 20:43
af juhl-drengen
I tilkørsels perioden er det en udemærket ide
Hvis det er semisyntetisk du kører med så brug 3% olie fremfor 2%

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

: tirs 28. maj 2013 21:02
af Knud
Kør varieret - lad den varme op i et par minutter inden du kører efter første koldstart, lidt hyppig start/stop skader ikke og pin den ikke ud i gear men lad den heller ikke sejtrække, tjek tændrør ind imellem for at sikre at den står rigtigt i karburator og vær sikker på at alle pakninger/samlinger er nye/tætte
For meget olie kan gøre det modsatte da det i svære tilfælde kan betyde "mager blanding".

Se -det er jo ikke så nødvendigt når man bruger Nicasil belagt cylinder, som fex Kreidler og den skrøbelige FS1 Athena 43mm -har (dog stadig skal den ikke have fuld karbonade den første 300 km) -men passer man på kan den holde rigtigt længe, bare man ikke overstrammer udstødnings FS1 omløberen - det er jo en "staniol cylinder" :hihi
blot mine 2 cent

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

: tirs 28. maj 2013 21:29
af 12V
Jeg går rimelig hårdt i gang med at køre til, lader den varme helt op, og så skal den ellers bare have klø. Men ikke med hovedet under armen.

Hvis du vil vide mere læs her:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det har jeg de bedste erfaringer med!

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

: tirs 28. maj 2013 21:47
af Knud
Det var interessant ! Så ændrer jeg praksis når jeg får startet mine fs1' er op

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

: tirs 28. maj 2013 22:21
af Nabo Jan
12V skrev:Jeg går rimelig hårdt i gang med at køre til, lader den varme helt op, og så skal den ellers bare have klø. Men ikke med hovedet under armen.

Hvis du vil vide mere læs her:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det har jeg de bedste erfaringer med!
Får du ligeså pæne stempler som dem han viser?
Yamaha stempler har det med at blive sorte under stempel ringende.

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

: tirs 28. maj 2013 22:51
af kreidlerhansen
2min opvarmning, 10min's varierende kørsel med for stor dyse.

Derpå afkøling og inddysning med alt andet end konstante max omdrejninger. Masser af acceleration, ingen respekt...

Øget oliemængde er overflødigt med moderne 2T-olie... Jeg kører konsekvent 2,5% (2,5dL olie til 9,75L benzin)...

Med holdbarhed for øje, kan det svare sig at holde dysen til den fede side. Den værste ulempe ved dét er, at udstødningen skal renses oftere... men selv med den billigste, moderne, delsyntetiske olie er det en sjælden nødvendighed.

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

: tirs 28. maj 2013 23:29
af 12V
Nabo Jan skrev:Får du ligeså pæne stempler som dem han viser?
Yamaha stempler har det med at blive sorte under stempel ringende.
Nu har jeg ikke så flotte A-B sammenligninger som han har, det cylinder jeg har kørt mest på er mit billige 70 ccm sæt som jeg har på min hverdags scooter. Det har fået en behandling tæt på den som Motoman anbefaler, og den er utrolig ren under stempelringene.

Jeg gider i hvert fald ikke tøffe rundt med 1/3 gas de første 150 km, eller hvad de forskellige anbefalinger foreskriver.

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

: tirs 28. maj 2013 23:41
af kreidlerhansen
De to sidste cylinderkits, jeg har kørt til, viste begge tegn på blowby efter 20km, og stempelringene var endnu ikke helt blanke.

100km senere med masser af prygl (men uden vedvarende max rpm) var ethvert tegn på blowby væk, stempelringen blank og kompressionen må i begge tilfælde beskrives som 'rigelig'.

Og ja, jeg elsker at splitte min motor ad! Min afhængighed af dette er yderligere ansporet af, at farven på det fastbrændte koks inde i stemplet, under stempeltoppen, også siger noget om hhv. fortænding og dysevalg.

Den indledende, korte tur tager jeg primært for at lytte efter mislyde, sekundært for lige at 'skylle det hele igennem'.


Har den ikke sat sig indenfor 20min, sker det ikke, medmindre man gør et eller andet forkert, eller man har monteret skod-stumper.

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

: ons 29. maj 2013 01:48
af juhl-drengen
At det ikke altid er nødvendigt gør det ikke dumt
At følge fabrikforeskrivelser da man så er mere eller mindre sikker på det er rigtigt.

Forresten ved de fleste mærke cylindre følger der så ikke en "manual" med der foreskriver tilkørsel?

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

: ons 29. maj 2013 08:00
af dcedata
tak for alle de fine svar jeg har fået :-)

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

: ons 29. maj 2013 09:23
af kreidlerhansen
En reel tilkørselsperiode er overflødig - det med 'tabt ydelse som konsekvens af forsigtig tilkørsel' er svært at bekræfte, og et par fotos + en påstand beviser intet. Dumt, tror jeg ikke, det er. Spild af tid er vist et bedre bud.

De gængse 150-1.000km er ikke nødvendige med gode stumper og god olie. Det findes der masser af eksempler på.

F.eks. Kreidler RS-cylindre, som blev leveret med teksten 'sofort Autobahnbereit'... men oh vé den, som ikke lige tager den med ro de første par minutters kørsel med kina-cylindrene til Kreidler!
Så der er forskel.