Side 1 af 1

tør kobling

: tors 23. maj 2013 09:52
af togm
Kan det lade sig gøre at lave tør kobling på fs1?

Re: tør kobling

: tors 23. maj 2013 12:15
af Michael
Hmmmmmm. jeg mindes ikke at det var koblingen der i gamle dage gav problemer når man ikke havde olie på motoren.

Re: tør kobling

: tors 23. maj 2013 14:42
af malte39
alt kan lade sig gøre... men nemt eller praktisk bliver det nok ikke :hihi

Re: tør kobling

: tors 23. maj 2013 16:50
af Kai
Det er da ikke umuligt, men det er hverken let eller "billigt". Der jo en del der skal bygges om, og der sidder alt for meget "ragelse" i vejen bagved koblingsskålen.

Koblingsskjoldet (eller olieskjold som nogen kalder det) skal jo laves om så der er kugleleje og pakdåse osv til den "nye" koblingsskål, tandhjulet skal adskilles fra skålen så de er på hver side af lejet/pakdåsen.. og transmissionsakslen i gearkassen skal muligvis også forlænges.

Det er IKKE bare lige.

I øvrigt så har tørkoblinger det med at rasle voldsomt i tomgang, og pladerne er som regel slidt op i rekordfart.

Alternativt..så lukker man alle huller osv ind til gearkassen..og skifter primærgearingen ud med en tandrem og kører hele skidtet uden olie.
Krumtappen render så modsatte vej.. men bortset fra tændingen så er den nok ligeglad.

Re: tør kobling

: tors 23. maj 2013 18:22
af strynboen
hvorfor gør folk det...troede min honda cbx var gået i stykker...men så var det bare en dukati...som stod 50 meter væk..og raslede...den overdøvede hondaen..

Re: tør kobling

: tors 23. maj 2013 21:54
af Michael
Jeg tror Thomas har glem at fortælle at det er til hans Racer-som har lidt probs med glidende kobling. Det er gået rigtig godt med den på de to første to løb i år. Fedt projekt med mange alternative løsninger. Mon ikke der snart kommer nogle nye billeder :hihi

Re: tør kobling

: tors 23. maj 2013 22:41
af Kai
Det ændrer ikke så meget på at der ikke rigtig findes noget til Yamahaen der er "bolt on og kør" som der gør til Kreidler og Minarelli :/

Er det kun pga glidende kobling, eller også fordi den deltager i classic 50 :) dengang havde næsten alle jo tørkobling :)

Jeg har ikke fået lavet kobling på min endnu, men planen er som så simpel at fræse hele "låget" af koblingsskjoldet og flytte det ud så der kan være en fornuftig kobling inde bagved.

Re: tør kobling

: fre 24. maj 2013 00:55
af kreidlerhansen
Billeder er bare ikke nok!!! :thunge

Re: tør kobling

: fre 24. maj 2013 09:03
af Knud
Kai skrev:Det ændrer ikke så meget på at der ikke rigtig findes noget til Yamahaen der er "bolt on og kør" som der gør til Kreidler og Minarelli :/

Er det kun pga glidende kobling, eller også fordi den deltager i classic 50 :) dengang havde næsten alle jo tørkobling :)

Jeg har ikke fået lavet kobling på min endnu, men planen er som så simpel at fræse hele "låget" af koblingsskjoldet og flytte det ud så der kan være en fornuftig kobling inde bagved.
Kai: Er det på din FS1´er du vil lave det? :what2

Re: tør kobling

: fre 24. maj 2013 09:08
af togm
Det er på min fs1 50cc road racer. Er ved at lave så der kan værer flere koblings plader i den. Kan ikke nå at lave den til tørkobling, for der er løb på padborg park d.1-2/6.

Re: tør kobling

: fre 24. maj 2013 09:13
af Knud
Kai skrev:Det er da ikke umuligt, men det er hverken let eller "billigt". Der jo en del der skal bygges om, og der sidder alt for meget "ragelse" i vejen bagved koblingsskålen.

Koblingsskjoldet (eller olieskjold som nogen kalder det) skal jo laves om så der er kugleleje og pakdåse osv til den "nye" koblingsskål, tandhjulet skal adskilles fra skålen så de er på hver side af lejet/pakdåsen.. og transmissionsakslen i gearkassen skal muligvis også forlænges.

Det er IKKE bare lige.

I øvrigt så har tørkoblinger det med at rasle voldsomt i tomgang, og pladerne er som regel slidt op i rekordfart.

Alternativt..så lukker man alle huller osv ind til gearkassen..og skifter primærgearingen ud med en tandrem og kører hele skidtet uden olie.
Krumtappen render så modsatte vej.. men bortset fra tændingen så er den nok ligeglad.
Ja´e men hvad så med (detalje) kick-drevet - det kunne man jo "blot" undlade og ( - og der faldt kæden så af...) sætte en el-starter på ... arrrh nej! :lol: men det kunne godt nok være dejligt ikke at have det trælse primær gear... er der olie i "gear kassen"/variator, på en plastic raket ? tænk hvis man kunne sætte en slyng-kobling på en FS1´er, så havde man vel en slags automat kobling? oder?

Re: tør kobling

: fre 24. maj 2013 09:45
af kreidlerhansen
Olie + kilerem? Det lyder lidt underligt... men nej, scooterne har ikke olie dér - kun i sekundærudvekslingen, som sidder mellem kobling/baghjul i blokken.

Kickstarterpedal må ikke sidde på en TT'er, alligevel, så det er ikke en detalje, der er værd at beskæftige sig med.

Prøv at gå et gear ned uden at trække koblingen. Det er ondskabsfuldt overfor gearkassen... det er til gengæld intet problem at skifte op. Slyngkoblingen vil lige så hårdt fast over et vist omdrejningstal som et direkte drev, og den vil være det sidste, der går i stykker. Tag ikke fejl af dens simple princip - det gør den netop bomstærk!

Remtræk på primærsiden forenkler ombygningen til tørkobling, da man derved 'kun' skal lukke hele primærsiden af med et par simmerringe og en flok propper, uden man behøver bekymre sig om friktionsvarme fra et par tørre tandhjul...
...og så kan man lige så godt lade remmen trække en kompressor i samme ombæring! :lol:

Re: tør kobling

: tors 6. jun 2013 19:35
af togm
Her er et alternativ til tørkobling. 4 plader og 3 jern plader, det dur 100% :teeth2