Selv 'nå!'
Tænk turboladning + energien lagret i luft + brændstof i bevægelse!
CCR har masser af indflydelse, men UCCR må ikke udelukkes, når først vi smider 'turboladning' ind i emnet. Og det gør vi, fordi vi tidligst kan udelukke overfyldning, i samme øjeblik ekspansionskammeret erstattes af en megafon-udstødning, som i bund og grund blot er en diffusordel fra en ekspansionsudstødning!
Med andre ord stiger trykket før udstødningsporten lukker, og det er så afhængigt af tændingstidspunkt, ekspansionskammer og UCCR, fordi disse påvirker timingen og intensiteten af returbølgen.
Undersænkning af forbrændingskammeret tillader brug af O-rinspakning. Den samlede konstruktion er ubetinget den, som er bedst til at holde tæt på længere sigt.
Desuden elimineres et 'mellemled' til varmetransfer mellem topstykke og cylinder, og man har ikke en anden/tredje type materiale, som kan udvide sig forskelligt fra cylinder/stempel.
Hvad jeg er nået frem til, er at 18-20m/s er en fornuftig værdi for 95 oktan og et squishareal på 38-42%, afhængigt af et maksimalt omdrejningstal mellem 10.500-11.800rpm.
Dertil skal lægges en stigning/squish-vinkel på 1 grad over stempelkuplen, hvilket tillader mere overdrejning af motoren.
Det stemmer overens for de to Kreidler-kamre ud over det orignale, som jeg har målt ud og regnet baglæns på. Det hidsigste er mit 40mm som ligger meget nær 50% squish-areal, vinkel på 0 grader og et UCCR på 12.5:1...
Et større squish-areal og højere kompressionsforhold gør i øvrigt motoren mere eksplosiv, som jeg oplever det. Til gengæld virker den også lidt fladere ved lave omdrejninger (under 6.000rpm), og den er mindre villig til at dreje ud.
Dermed gøres man afhængig af en 'perfekt' udstødning og præcis porttiming, fordi trækområdet ellers virker for snævert = merydelsen kan ikke trække en tungere gearing, og tophastigheden forbliver uændret, qua motoren ikke kan overdreje.
Igen havner vi ved: "Hvad vil jeg have?" fordi du ikke kan få det hele på én gang... og den gyldne middelvej er dén,
jeg er på jagt efter! I mine øjne fandt Kreidler den helt rigtige i '70erne med deres 6,25HK... jeg er nysgerrig efter, hvor godt en moderne og fuldt optimeret middelvej fungerer til sammenligning!