Virago XV 535 må være tiltænkt langfingrede førere
Jeg har svært ved at nå koblingspunktet på min Virago, da den kobler ud når grebs klingen er helt ude ved hvilestilling, så mit spørgsmål går på om man kan rette/bukke en alu grebsklinge (lidt) uden at den bliver svag eller knækker
Kan man rette en alu grebsklinge?
Kan man rette en alu grebsklinge?
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Kan man rette en alu grebsklinge?
Henrik har lige rettet en original DX bremseklinge der der havde lidt deformiteter. Han brugte en almindelig rørbukker og det gik til held..
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Kan man rette en alu grebsklinge?
Brugte han varme eller bare koldbukket?Dewil skrev:Henrik har lige rettet en original DX bremseklinge der der havde lidt deformiteter. Han brugte en almindelig rørbukker og det gik til held..
Denne her er også original men ikke ny, har hørt at aluminium bliver skørt med alderen!
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Kan man rette en alu grebsklinge?
Det kan man i mange tilfælde godt.
Jeg fulgte engang en serie på Discovery..jeg kan ikke huske hans navn..men han er Englænder.. vistnok dyrlæge og byggede både en helikopter og en AC Cobra kitcar..og en voldsom landrover.
Hans trick til at bøje greb og andre aluminium ting var at pensle sæbe på emnet og varme det op til sæben blev mørkebrunt (næsten sort) og
så lade det ligge og køle af. Så bliver det blødt og kan bøjes uden det brækker. Bagefter samme tur men så direkte i en spand koldt vand så er det "hærdet" igen.
Jeg har rettet greb til min gamle Suzuki 250 crosser på den måde når den har været en tur i jorden når det gik lidt for vildt til.
Jeg fulgte engang en serie på Discovery..jeg kan ikke huske hans navn..men han er Englænder.. vistnok dyrlæge og byggede både en helikopter og en AC Cobra kitcar..og en voldsom landrover.
Hans trick til at bøje greb og andre aluminium ting var at pensle sæbe på emnet og varme det op til sæben blev mørkebrunt (næsten sort) og
så lade det ligge og køle af. Så bliver det blødt og kan bøjes uden det brækker. Bagefter samme tur men så direkte i en spand koldt vand så er det "hærdet" igen.
Jeg har rettet greb til min gamle Suzuki 250 crosser på den måde når den har været en tur i jorden når det gik lidt for vildt til.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Kan man rette en alu grebsklinge?
Det lyder som en god metode, som jeg vil afprøve i morgenKai skrev:Det kan man i mange tilfælde godt.
Jeg fulgte engang en serie på Discovery..jeg kan ikke huske hans navn..men han er Englænder.. vistnok dyrlæge og byggede både en helikopter og en AC Cobra kitcar..og en voldsom landrover.
Hans trick til at bøje greb og andre aluminium ting var at pensle sæbe på emnet og varme det op til sæben blev mørkebrunt (næsten sort) og
så lade det ligge og køle af. Så bliver det blødt og kan bøjes uden det brækker. Bagefter samme tur men så direkte i en spand koldt vand så er det "hærdet" igen.
Jeg har rettet greb til min gamle Suzuki 250 crosser på den måde når den har været en tur i jorden når det gik lidt for vildt til.
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Kan man rette en alu grebsklinge?
Det var gammelt og blev koldbukken, naturligvis med følelse..... men den med varmen lyder meget rigtig...Nabo Jan skrev:Brugte han varme eller bare koldbukket?Dewil skrev:Henrik har lige rettet en original DX bremseklinge der der havde lidt deformiteter. Han brugte en almindelig rørbukker og det gik til held..
Denne her er også original men ikke ny, har hørt at aluminium bliver skørt med alderen!
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Kan man rette en alu grebsklinge?
kan godt lide det med at blive gammel og skør...og lettere knække
du kan vist købe juster bare greb...alle cross maskiner har juster bare greb..hvor du stiller selve afstanden fra styr ud til greb klingen..med en lille esentrisk skrue ovenpå
du kan vist købe juster bare greb...alle cross maskiner har juster bare greb..hvor du stiller selve afstanden fra styr ud til greb klingen..med en lille esentrisk skrue ovenpå
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
-
- Moderator
- Indlæg: 3929
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kan man rette en alu grebsklinge?
Vedr. 'sæbetricket' kan jeg kun finde frem til, at det bruges som temperaturindikator, altså ingen kemisk indvirken.
Det er vel blot en udglødning uden metallet gløder? Alu smelter mig bekendt ~300 grader før det begynder at gløde! Ergo, godt med varme og en hurtig afkøling, så er det blødt. Mild opvarmning og langsom afkøling, så er det hårdt igen... eller hvodan er det nu?
Fem dask med en tung hammer... så har du en undskyldning for at købe noget andet!
Det er vel blot en udglødning uden metallet gløder? Alu smelter mig bekendt ~300 grader før det begynder at gløde! Ergo, godt med varme og en hurtig afkøling, så er det blødt. Mild opvarmning og langsom afkøling, så er det hårdt igen... eller hvodan er det nu?
Fem dask med en tung hammer... så har du en undskyldning for at købe noget andet!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!