Side 10 af 13

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: fre 21. jun 2013 10:00
af Knud
.

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: fre 21. jun 2013 12:10
af Knud
.

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: lør 22. jun 2013 21:32
af Knud
.

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: søn 23. jun 2013 14:01
af Knud
.

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: søn 23. jun 2013 16:51
af kreidlerhansen
Vedr. topstykket, så skal du nok ikke være nervøs for, der opstår skade pga for høj kompression. :thunge Højkomprimeret er det dælenedeme ikke!
I princippet kan du sikkert kompensere for det med mere fortænding, men altså... det vigtigste er vist, at den ikke selvdestruerer!

Ift. max ydelse er den indretning noget hø... høj varmeafledning til topstykket via det relativt brede squishband, og kompressionsforholdet er så lavt, at varmeudviklingen er begrænset. Jeg er nysgerrig efter, om det kan blive et problem, fordi gasserne afkøles for meget, men det er sgu lidt svært at be-/afkræfte i praksis, når man ikke lige har et eller andet fancy måleudstyr...

Jeg er gået ud fra en udstødningsport omtrent 20mm fra TDC (180 grader varighed). Hvis den ligger lavere end dét, påvirkes MSV selvfølgelig, men det er virkelig i småtingsafdelingen!

Det bliver spændende at få den ud at køre - især hvis du kan teste back to back med et andet topstykke og måle evt. temperaturforskelle med lasertermometer!

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: søn 23. jun 2013 18:02
af Knud
.

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: søn 23. jun 2013 23:38
af SigSauer
Knud...bare lige til info ... inden du borer.
Du skal holde topstykke og cylinder spændt sammen, når du borer og river hullerne til styrestifterne. Ellers bliver det ikke nøjagtigt.
Stifterne er normalt en H7 pasning, og uden jeg lige har et skema ved hånden, så er ligger max tolerancen mellem hul og stift på ca. 2/100 mm

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: søn 23. jun 2013 23:43
af kreidlerhansen
Kreidler-topstykket er faktisk ikke et ringe bud, HVIS stempeltoppen ellers matcher. Det vil give under 12,8:1 og med omtrent 45% squishareal burde det ikke være for voldsomt.

Kreidler RS-cylinder har udstødningsporten ca. 23,5-24mm fra TDC... men det passer til det lavere kompressionsforhold end samme topstykke til 43mm boring.
CCR forbliver altså omtrent ens, og det er vigtigt. UCCR er kun vigtigt ift oktantallet, groft set.

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: man 24. jun 2013 08:11
af Knud
.

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: man 24. jun 2013 10:48
af kreidlerhansen
Drop den nederste stempelring... så har du en i reserve!

Og ja, det mener jeg helt seriøst! Den nederste ring er kun en decideret fordel på en lavtdrejende sejtrækker.

Uanset hvad du selv synes om dit porthøvleri (du snuppede vist en skære- eller slibeskive alligevel?), så er der mere hul igennem.
Skyllekanalerne bliver desuden hævet en sjat, så cylinderen burde dælme også levere noget mere punch!

Viser ændringerne sig at være en succes, man du altid finpudse kanalerne senere. Det tager fandens til tid at gøre det hele perfekt... men det gør en forskel i sidste ende!
Jeg er gået fra to-tre timers arbejde på kanalerne til 10-14 timer. Resultatet er langt fra perfekt, men det skyldes efterhånden mere værktøjet end så meget andet.
Effektforskellen er klokkeklar i form af et langt bredere trækområde og bedre motorgang.

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: man 24. jun 2013 11:08
af Knud
.

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: man 24. jun 2013 11:25
af kreidlerhansen
Det ser generelt fint ud... det er den grove del af arbejdet, og det vil derfor aldrig se perfekt ud. Finpudsning foregår med langsomtdrejende slibeværktøj og bøjede file, men jeg synes bedreom at tage det grove arbejde i brug, så man kan finde ud af, om karakteristikken er som ønsket.

Ingen klager herfra.

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: man 24. jun 2013 20:54
af Knud
.

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: tors 27. jun 2013 07:33
af Knud
.

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: tors 27. jun 2013 08:59
af kreidlerhansen
Det lyder sgu da godt!

Der er i hvert fald mere potentiel gennemgang i den cylinder, uanset hvad. Hvor hidsig den så er, må afhænge af udstødningskanalen. Personligt ville jeg give den en max bredde på 27mm og gøre den så oval som muligt. Det er under 63% af boringen, hvilket er både skånsomt for stempelringen og ikke så bredt, at den begynder at blive peaky.

:)

Det bliver interessant at høre, om den har fået noget go'daw i sig med de ændringer!

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: tors 27. jun 2013 09:05
af Knud
.

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: tors 27. jun 2013 10:12
af kreidlerhansen
Groft set:

Jo større afrunding af portens top, desto 'blidere' rammer motoren trækområdet. En helt firkantet port har det maksimale areal og medfører en eksplosiv karakteristik.

Det virker egentlig meget logisk...

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: tors 27. jun 2013 17:51
af Knud
.

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: tors 27. jun 2013 18:49
af kreidlerhansen
Skyllevarighed: 142,2*
Udstødningsvarighed: 196,1*
Blowdown: 26,95*

Er du helt sikker på de mål fra top...?

Det er skrappe sager!

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

: tors 27. jun 2013 18:52
af Knud
.