Side 1 af 1

DM 50 blev langsom uden plomben

: tirs 12. mar 2013 19:03
af mati0921
Jeg var lige en tur i Fredericia for at finde et par smådele til knallerten, men kom ikke hjem med det jeg havde planlagt. :hihi
Det blev til en spand med 1½ motor og et speedometer for 150 ialt, det klager jeg så ikke over, men der var en cylinder uden plomben i, så jeg tænkte at det må da give lidt mere end de 30 den kørte før.
Men det gjorde det ikke. det gav ca. 20 kmt på toppen, og den skal bruge 300 meter for at komme der op. :lol:
luftskruen er skruet helt i bund og det samme med tomgang, ellers vil den ingenting.
jeg har en ret stor dyse i (måske 80, er ikke sikker) da jeg har døjet med at den ikke vil køre når der er koldt. :)

Hvad skal jeg gøre ved det? skal jeg tilbage til den gamle cylinder, og gøre noget andet for at få 10 km ekstra?
mvh Matias

Re: DM 50 blev langsom uden plomben

: tirs 12. mar 2013 20:01
af juhl-drengen
Er der blevet boret i portningen eller det ved porten der holder plumben tilbage boret ud? det vil ødelægge karakteristiken totalt= det som du har nu. har selv oplevet det ved min ene dm50

Re: DM 50 blev langsom uden plomben

: ons 13. mar 2013 15:01
af mati0921
På den originale er der et rektangulært hul, og på den nye er der boret op, så det har samme diameter hele vejen ned. :)
så det er nok det der er ivejen. jeg må nok tilbage til det gamle, og så geare den lidt, når der er penge til det. :)

Re: DM 50 blev langsom uden plomben

: ons 13. mar 2013 15:39
af juhl-drengen
Eller du kan forhøre dig med kreidlerhansen han ved nok hvordan du kan få den portet korrekt ;) på en 100% afbegrænset dm50 kører den alligevel ikke mere end 40-45

Re: DM 50 blev langsom uden plomben

: ons 13. mar 2013 16:52
af mati0921
juhl-drengen skrev: på en 100% afbegrænset dm50 kører den alligevel ikke mere end 40-45
hvilket også er rigeligt, jeg skal bare lige have lidt mere, så man kommer hurtigere frem, og samtidig kan snakke sig fra det :)

Re: DM 50 blev langsom uden plomben

: tors 14. mar 2013 07:04
af juhl-drengen
Som sagt tag en bette snak med kreidler hansen er er super til portning osv :(y)

Re: DM 50 blev langsom uden plomben

: tors 14. mar 2013 08:36
af kreidlerhansen
Ingen af os kommer nogle vegne med emnet uden fotos af den omtalte cylinder.

Hvis det er en dyse #80 af de originale, synes jeg godt nok det lyder voldsomt! :? Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at det bare er mig, som ikke kan huske, hvilken dyse der er standard for en DM50... ;)

Re: DM 50 blev langsom uden plomben

: tors 14. mar 2013 17:54
af juhl-drengen
det er 64,5 eller 62,5 er i :wink:

Re: DM 50 blev langsom uden plomben

: tors 14. mar 2013 18:32
af mati0921
Jeg har lige skiftet tilbage til den originale cylinder idag, og så prøvede jeg 62,5 dyse, og der vil den ikke tage omdrejninger, og resten er justeret ind efter en service manual, så er gået tilbage til 80 dysen. :)

jeg har ikke lavet noget ved cylinderen overhovedet, jeg har bare fisket den op af spanden, og fjernet lidt rust fra indersiden. :)
det ser ud som om det er ridset, men det er ikke så voldsomt, det meste kan tørres af med en finger. :)

Re: DM 50 blev langsom uden plomben

: tors 14. mar 2013 18:50
af kreidlerhansen
Den er slidt og skal bores, hones og have et frisk stempel. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis den ene stempelring kan ses i indsugningen, når stemplet er i bund.

Re: DM 50 blev langsom uden plomben

: tors 14. mar 2013 19:13
af mati0921
i den originale cylinder er indsugningshullet firkantet, men her er det blevet slebet til, så spørgsmålet er om det kan svare sig og lave noget ved den her cylinder, eller den er til gammelt jern. :)

er der andre begrænsninger der er lettere at fjerne?

Re: DM 50 blev langsom uden plomben

: tors 14. mar 2013 20:34
af juhl-drengen
Ny udstødning= begrænsning fjernet
powerluftfilter + 1-2 dyser op= fjernet begræsning

Re: DM 50 blev langsom uden plomben

: tors 14. mar 2013 21:56
af kreidlerhansen
Jeg har fået at vide, en 17mm studs til Puch Monza passer over. Derpå kan man så spænde en 15mm Dellorto, eller selvfølgelig 17mm Bing, som bliver reproduceret til småpenge.
Ellers kan nogle måske hjælpe med at lave en anden studs, så du med en stump gummislange kan montere en 17,5mm scooter-Dellorto, som nærmest er gratis, brugt...

Vær kreativ! :)

At man så ikke vinder en skid uden at hæve udstødningskanalen og arbejde lidt i skyllekanalerne, er en anden snak. Det burde ikke være umuligt at få den op nær 70km/t med en del slibearbejde, 28mm udstødning og en større karburator.

Powerfilter er fup og bras, blot til orientering. Selv med en masse arbejde kommer den ikke op på et niveau, hvor det kan betale sig.

Re: DM 50 blev langsom uden plomben

: tors 14. mar 2013 22:03
af juhl-drengen
Jeg kunne omend sagtens lave en dm50-mini udgave af den studs jeg bruger på min scooturai så kan du bare skifte mellem stage6/stylepro gummi adapter til studs, så kan du bruge nærmest alle karburatorer så kan du få den med lige de mål osv du ønsker ;)

std. udstødningen er 28mm men der er varmepresset et rør i der er ca. 24-26 i inderdiameter :)

ja men tilgengæld er det bare de færreste der får en dm50 med afbegrænset std. luftfilter til at køre hæderligt? :roll:
havde et skum filter der bare sad på gummistudsen mellem luftfilter og karburator og den fungerede udemærket (bedre end std.) den var skam udemærket til normal kørsel at den ikke giver noget specielt er en helt anden sag :)

Re: DM 50 blev langsom uden plomben

: fre 15. mar 2013 14:37
af mati0921
Jeg tror bare den forbliver som den er, da en vis LEGO hobby har spist mine penge, og når der bliver vejr til det vil jeg til at køre i skole på den, og på auto college render politiet rundt mindst to gange om måneden, og så blier det endu dyrere. :)