Her er der nogen bileder af mit Yamaha projekt. Så her er nogle billeder. Tager gerne imod ris og ros og gode tips til forbedringer.
Det med stavning er ikke min stærke side, så ingen dumme komentarer tak
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: fre 8. mar 2013 21:59
af oli-stav
Opsætningen er
Før
Athena 47.6 pro sport minarelli cylinder
21mm derlorto
Hot50 membran
Pvl innerotor fra en gocar
Original Krumtap
Original 4 trins gearkasse
Standart koyo lejer med stålstyr
Original kobling som er afdrejet med 3 fiberplader og 2 jernplader + fjerdre fra 500ccm speedwaycykel
opsvejst og fræst blok og rykket pinbolte
Hebo underlagt udstødning fra en rmx som er lavet om.
Yamaha Aerox køler
Bosch vandpumpe.
I fremtiden.
Athena EVO 47.6
24mm mikuni fladspjælds
Stage6 vforce membran
Pvl innerotor
original krumtap
4 trins gearkasse (måske 5 trins vis jeg kan finde en)
skf c3 lejer hele vejen rundt
Am6 kobling tilpasset fs1 sekunder tandhjul med polini plader.
NY opsjevst, CNC fræst blok. Og ombygget koblingskjol for plads til am6 kobling
Hebo underlagt udstødning
runner køler som sidder ordenligt
bosch vandpumpe
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: fre 8. mar 2013 22:23
af FS1originalen
Spændende at se fint håndværk, og vi glæder os til at følge projektet og høre hvad man kan få ud af sådan en "Yamaha"
Og "dumme kommentarer" er jeg helt sikker på at du IKKE slipper for, men det bliver helt sikkert ikke på grund af stavning
Erik
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: fre 8. mar 2013 23:26
af Michael
Spændende.
Det bliver spændende at se hvad den kan.
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: fre 8. mar 2013 23:36
af oli-stav
Har lige et link til en video.
Koblingen fedter og 3 gear er så slidt at den hopper selv i 4 gear
" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: fre 8. mar 2013 23:53
af trs
Det lyder meget fornuftigt
Så skal du bare have gearkassen fikset.
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: lør 9. mar 2013 00:12
af oli-stav
Det kommer der også inden længe
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: lør 9. mar 2013 09:48
af kreidlerhansen
Den går da fiiiint!
Umiddelbart har jeg svært ved at se formålet med at gå op til en Evo-cylinder. De kommer først til deres ret over 10.000rpm, og gevinsten er ret ringe ift. forøgelsen af omdrejningerne samt sliddet på motoren. Fra 15HK til 20HK ligger ca. 10km/t til forskel på toppen, hhv. 135km/t og 145km/t under ideelle forhold.
Læg dertil, at over Racing-klassen kommer man ud for et mere snævert trækområde, som bare slet ikke matcher springene i gearkassen.
Ikke at jeg skal bestemme, hvad du vælger - jeg ved blot, at det er muligt at få næsten samme ydelse og væsentligt bedre holdbarhed ud af et kit i racing-klassen.
Umiddelbart ville jeg også holde ved den 21mm karburator. Ydelsesforskellen op til en 24mm er begrænset kontra hvor snot-hysterisk en halv-stor fladspjældskarburator kan være at have med at gøre på en fingerbølsmotor.
Det er detaljer, som er værd at tage i betragtning. Spidsydelse er værdiløs, hvis man kun kan bruge tre ud af fire gear, når det ikke lige går ned ad bakke!
Velmente råd herfra - glæder mig til at se mere!
P.S. Stavning går vi ikke sååå meget op i, herinde. Originalitet og heftige modifikationer deler derimod vandene, men nu er du jo nået så langt, at der ikke er grund til at kommentere den slags!
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: lør 9. mar 2013 10:23
af strynboen
kan godt lide modifikasioner ..når det bliver gjordt 110%,,som her..hvor der forsøges ihærdigt at nå 120 kmt...som også er mit gæt at den kan med de sidste forbedringer...men krumtaps huset. og de flow forhindringer,,..vil nok sætte grænsen..og det vakkelvorne stel..gamle hjul..bremser..ja slidt knallert i hele taget...gør at man nok ikke tør udnytte/gå over 120...men fedt at grænsen udforskes..yamaha fs1 ,,,tja der er ikke meget tilbage...efterhånden..men det er da fedt at du ikke bare smider en mc motor i stellet...så var komentarene hårde og respekten nok væk,,,,dette er noget helt andet,,,,,kaldet håndværk..selv om der er en del fusk i opbygningen..men det skal jo finpudses når testningen er færdig
ps pas på dig selv...og de andre trafikanter........og politiet..
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: lør 9. mar 2013 10:25
af juhl-drengen
Oliver? det vigtigste spørgsmål hvad er dens topfart i øjeblikket
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: lør 9. mar 2013 10:49
af oli-stav
Det er nu mest pga at jeg allerede har en EVO cylinder til at ligge, fordi den gamle døde efter at have spist nogle metal membranplader. Og 24mm er pga jeg godt kan lide den resposn den har + at den stod bedre i tomgang. Ja den er bare meget bedre synnes jeg
Stellet er også forstærket inden i med rør og en forgaffel fra en kinojser 125ccm og en hjemmelavet bagsvinger. Og self skivebremser foran og bag på et sæt puch maxi stjernefæle
Ja der er lidt fusk her og der, men det bliver lavet ordenlig i anden omgang, det her var bare en tæst
Topfarten var med 11/35 gearing 118 kmt efter garmin gps og IKKE thansen speedometer
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: lør 9. mar 2013 11:04
af juhl-drengen
havde en diskussion med en knægt den anden dag der mente der fandtes 14 hk tun sæt og det kunne køre 140 efter gps DA HANS FAR VAR DRENG
Det var mig og ham nu ikke helt enig i
Nu når det et par gange er blevet bevist man kan lave et vandkølet fs1 kan man så også lave vandkølet sting
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: lør 9. mar 2013 11:55
af oli-stav
Det har jeg aldrig hørt om.
Ja det kan man vel godt, alt kan lade sig gøre hvis man har de rette midler Men en sting er da bare for grim
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: lør 9. mar 2013 12:32
af juhl-drengen
Den er nu ikke rå sej men tror den er en sød lille hver dags slider, skal med største sandsynlighed hente en mandag
Det der undrede mig aller mest var sammen hængen af da hans FAR var DRENG altså nok minimum 20 år siden og så kombien af en GPS som jeg tror var hver mands eje batteridrevet
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: lør 9. mar 2013 12:51
af Kai
Hans far har måske glemt at indtil år 2000 var der stadig "lås" på GPS systemet udenfor USA's militær brug (selective availability) og nøjagtigheden i GPS før den tid var en del forringet.
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: lør 9. mar 2013 13:10
af juhl-drengen
Ja der var en grund til jeg ikke købte historien udover det ved jeg hvor store kits det kræver selv til de nye maskiner at få 120 ud af motoren
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: lør 9. mar 2013 13:59
af Kai
120 hvad ? Km/t ?
Det kan du ikke helt regne med, det afhænger meget af vindmodstanden.
Bare det at trække i stramtsiddende tøj, klemme knæene godt ind mod tanken og lægge sig ned med snuden i speedoet kan ses med det samme på topfarten.
En nymodens plastic scooter har vel en cw værdi som en ladeport, så de kræver mange hk for at køre stærkt.
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: lør 9. mar 2013 14:02
af juhl-drengen
Jep km/t
ved godt det kræver en del men tænkte nu på de nyere am6 maskiner
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: lør 9. mar 2013 15:59
af kreidlerhansen
Det er ikke den store kunst at trække 17HK ud af en AM6-motor med 50mm boring/78cc, 21-25mm karburator, fint flow og en udstødning, som matcher... Groft set er det bare at bolte et komplet kit på og trimme karburator og tænding.
Det er alt rigeligt, både HK og moment, til at sparke selv en FS1 over 120km/t.
Re: Vandkølet Yamaha fs1
: lør 9. mar 2013 16:05
af juhl-drengen
Men det er ikke "bare" at trække 140 km/t ud af en fs1 motor!