Det dynamiske tændingstidspunkt benyttes til to ting:
Afstemning af, hvornår trykket over stemplet er højest relativt til omdrejningstal og udstødningsportens åbningstidspunkt...
Afstemning af temperaturen i udstødningssystemet, således man påvirker timingen af returbølgen.
Selv den første elektroniske tænding til Kreidleren (1974/75, tror jeg) havde en forskydning på ~0,8mm... ~1,7mm før top i tomgang og 0,95-1,0mm før top ved 7.000rpm.
Trækområdet starter 5-800rpm tidligere på en ellers standard RS-motor, ift. med en almindelig platintænding.
Ingen høvl at uddele. Faktum er, at det virker, og høj kompression har begrænset betydning for tændrørets funktion på kort sigt. Det nærmer sig ikke skyggen af en plausibel forklaring at påstå, det er kompressionsrelaterede problemer, når så mange andre maskiner med betragteligt hårdere tunede motorer benytter NGK o.a. uden umiddelbare problemer.
For det første vil der altid være dårlige batches af masseproducerede emner. Dernæst kan der være tale om kopivarer (usandsynligt, men langt utænkeligt) og i sidste ende kan det være tændingssystemet, der har en sporadisk fejl.
Jeg har kørt med alt fra 7:1 og op til 14:1 i kompressionsforhold med NGK, og motoren har sågar rundet 14.000rpm adskillige gange. Ingen problemer, nogensinde!
Jeg har til gengæld prøvet at et 50km gammelt Bosch-tændrør afgik ved døden på en lovlig motor og senere på en originalt bestykket, 6,25HK motor med platiner... et enkelt platintændrør fra Bosch led samme skæbne med elektronisk tænding og snoldede 11:1 i kompressionsforhold...
Det er hverken ment som høvl eller irettesættelse. Jeg kan bare ikke se logikken, når ét tilfælde af dumme tændrør skal påduttes 'for høj kompression', når så mange kompromisløse motorkonstonstellationer kører uden problemer.
Jeg savner argumentation fremfor hurtige påstande - det er alt...