Side 1 af 3

En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: ons 9. jan 2013 21:41
af Per
Mens jeg venter på dele fra Erik til hans næste projekt, har jeg fundet mine stumper til en kommende 76´er frem.
Jeg har gået og samlet lidt sammen gennem de seneste par år, og bla. har jeg købt et patina laksæt i Brigade Blue af Jesper J. Jeg har også ind imellem strikket et sæt hjul sammen - med de rigtige fælge, men dog brugte og nærmest kun ok til en patina-model.

Planen var, at jeg ville lave et årgangsmatch med et stel og en motorblok fra 1976, men så fik jeg muligheden for at bytte et andet match med et 76´er match. Der var en del svejsearbejde på stellet. Bla. skulle det have en hel ny bund fra et donorstel. Bagsvingeren skulle også have den helt store tur, men alt ialt blev det ganske ok. Erik skulle nok male det for mig, men......

Nu har jeg fået stel og svinger retur, og hele konceptet er ødelagt :whew
Stel og svinger er gået hen og blevet flottere end spritnye, så nu er jeg ligesom nødt til at gå hele vejen :lol:

I første omgang sætter jeg dog mine patina-hjul på, men laksættet skal nødvendigvis være nylakerede for at matche de sorte dele :mrgreen:
Desuden har jeg fundet og fået fat i rigtig mange fine stumper, så den går nok hen og bliver meget rigtig, men fx skærmene bliver ikke originale. Dertil rækker en bette lærerløn ikke :lol:

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: ons 9. jan 2013 22:37
af Nabo Jan
Det er sk* da meget godt gået med bind for øjnene :hihi

Det må du da snart kunne med alle de FS1'ere du efterhånden har fået strikket sammen :thunge

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: ons 9. jan 2013 22:39
af Per
Nabo Jan skrev:Det er sk* da meget godt gået med bind for øjnene :hihi

Det må du da snart kunne med alle de FS1'ere du efterhånden har fået strikket sammen :thunge
:lol: :lol: :lol:

Re: Sv: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: ons 9. jan 2013 23:01
af Thorsen
Synes du er gået fra de blå Royal?? Er der nedgraderinger af det sønderjyske epo? :D

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: tors 10. jan 2013 00:04
af Tottenham
De bruger fortynder nu til at sniffe. Erik siger det er billigere , direkte fra værkstedet :thunge

Re: Sv: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: tors 10. jan 2013 07:43
af Thorsen
Tottenham skrev:De bruger fortynder nu til at sniffe. Erik siger det er billigere , direkte fra værkstedet :thunge
:hihi

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: tors 10. jan 2013 11:31
af Per
Lakfjerner er endnu bedre :hihi

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: tors 10. jan 2013 20:20
af Per
I dag fik jeg samlet gaffelbenene og monteret dem - sammen med forhjulet. Styret, speedometerpladen, bremsearmen,kædeskærmen, gummiproppen øverst på stellet og proppen i bagsvingeren røg også på. Nu mangler jeg bare, at det bliver weekend, så jeg kan komme i gang med at trække og samle ledninger og hvad deraf følger.

Så har Erik sladret :shutup
Der er flere, der har nævnt, at især den ene skrue til koblingens trykplade er under standard :!:
Det var den også, men det var en original, hvor der var savet en slidse, fordi stjernekærven var ødelagt.
Det er hermed rettet, idet Erik sagde, at jeg måtte finde en i hans lager. Mine i ok stand var desværre brugt op :lol:

Så hvis I kan finde flere ting, så sig endelig til. Måske siger Erik igen, at jeg bare kan nappe delene i hans lager :lol:

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: tors 10. jan 2013 20:23
af Henrik Buresø
Hej Per

den flydende parkning der bruges,er det fra en orginal tube eller uorginal

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: tors 10. jan 2013 20:28
af the eagle
den kommer jeg og henter lørdag hvis du er hjeme :hihi

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: fre 11. jan 2013 23:02
af Per
the eagle skrev:den kommer jeg og henter lørdag hvis du er hjeme :hihi
Jeg er hjemme på lørdag :D

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: fre 11. jan 2013 23:20
af Per
I dag fik jeg så lavet det meste af elnettet.
Jeg mangler dog at få renoveret et originalt horn - jeg prøver at galvanisere det :roll:
Blinklys og skærme er ikke originale. Priserne er alt for høje til min økonomi, men de kan jo udskiftes hen ad vejen, hvis jeg skulle være så heldig at finde nogle til en rimelig pris. Batteriholderen er nygalvaniseret, men ikke særlig pæn. Tændingslåsen er original, men temmelig slidt. Hjelmlås og styrlås er originale og alle tre dele er tilpasset til styrlåsens nøgle.
Bagskærm og styr er fra Benny. Baglygten er brugt og er set pænere, men jeg er nået frem til, at den skal være mere patina end "helt op at ringe". De fleste skruer og bolte bliver originale (hjemmegalvaniserede), men da jeg pt. ikke kan finde dem alle i mine gemmer, så kommer der et par almindelige konsumskruer på - indtil jeg finder de rigtige for så at bytte dem ud.
Bagagebærer og sæde bliver også fra Benny, da også disse dele er oppe i himmelhøje priser.
Batteriet har jeg valgt at vælge som gel-batteri, da de holder strømmen bedre og længere og de sviner ikke :lol:

Det var vist alt for i dag :mrgreen:

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: lør 12. jan 2013 09:05
af broder
Det er et spændende projekt at følge, der skal nok blive flot, det plejre dine projekter jo at blive...

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: lør 12. jan 2013 10:35
af Morten - Webmaster
Aldeles nydelig. Konceptet med de brugte dele er jeg også vild med. Dels holder det prisen lidt nede og dels giver det en smule personlighed til knallerten. Problemet er så, som du også selv skriver, at alt det nymalede og nye er for pænt. Men det løser naturligvis sig selv over tid :thunge

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: lør 12. jan 2013 12:29
af BLinde
Er det tørbatteri?? I så tilfælde hvor har du så købt det henne?? :-)

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: lør 12. jan 2013 18:53
af Per
BLinde skrev:Er det tørbatteri?? I så tilfælde hvor har du så købt det henne?? :-)
Jeg tør næsten ikke skrive det, men det er fra Thansen, Det er absolut et af de produkter, som jeg kan anbefale - og så koster det kun 129 kr :mrgreen:

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: lør 12. jan 2013 19:06
af Per
I dag havde jeg gang i mit lille galva-anlæg igen.
Jeg havde et originalt horn, der dytter perfekt, men det var temmelig rustent og medtaget overalt. Først så sleb jeg det ned med en lille multisliber. Så fik det en tur med en ministålbørste på min Dreml hurtigsliber. Så affedtede jeg det med fortynder, lukkede øjnene og dyppede det ned i spanden, 'til min store overraskelse, så dyttede det - om muligt - endnu klarere i tonen, da jeg var færdig med galvaniseringen :shock:

Da jeg alligevel havde gang i galva-spanden, så fik møtrikken (til 14 mm nøgle) til bagsvingerakslen, specialskruen til koblingsgrebet og udluftningsskruen, hvor jeg dog havde sat en ny i, også en tur.

Til slut fik jeg lavet de sidste detaljer på ledningsnettet, så nu kan jeg læne mig tilbage og holde fri, indtil Erik får malet sølvdelene til motoren :D
Delene til gashåndtaget er også gjort klar.

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: lør 12. jan 2013 19:20
af Michael
Det ser bare godt ud. :(y)
Er der en tråd herinde om Hjemmegalvanisering ?

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: lør 12. jan 2013 19:27
af strynboen
der er en tråd...meeeen hvor er den liiiige :whew

Re: En FS1-DX årgang 1976 MATCH - patina.

: lør 12. jan 2013 19:46
af Tottenham
Søg galvanisering så er den der :(y)