Side 2 af 3

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: ons 7. nov 2012 12:24
af Kim B S
Hej Carsten.
Tillykke med købet. :D Herlig maskine. :(y) Der må være en hel del køreglæde i sådan en. :(y)
Hilsen Kim.

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: ons 7. nov 2012 12:30
af 12V
Tak Kim, tror også at jeg får meget sjov ud af den, især her på landet. Har ofte kørt ture på min FZ6 hvor jeg har set sjove markveje som jeg gerne vil udforske. Men en 200 kg tung cykel med glatte dæk, nej tak :)

Alle venner har solgt deres MC'er og den lokale klub er også lukket, så jeg har ikke brug for en maskine der kan følge med. Synes også det er lidt kedeligt at køre selv på de lange lige asfalt veje vi har i min region. Tror sådan en enduro maskine er en god afløser.

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: ons 7. nov 2012 16:53
af strynboen
min køre også med kina tændspole..de orginale yamaha spoler..dør alle ..på et tidspunkt...
hvis du finder noget dtlc må du gerne scanne og lægge på forum...vi har kun dt den gamle luftkølede..som jeg har scannet..men morten var ikke tilfreds ,,,det var delt i flere pdf... dele,,,så skal lige scanne det igen..så det er samlet i en ..

Re: Sv: Ældre 2T enduro maskiner?

: ons 7. nov 2012 19:51
af 12V
Jeg har Haynes for 88 til 02, men den dækker fint min 85/86er. Der er ikke sket meget siden.

Bogen sælges stadig, så jeg tror ikke den skal ligge offentlig her på siden.

*host, host* send pb.

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: ons 7. nov 2012 20:22
af strynboen
he he. prosit.....besked modtaget.. :(y) ..


..hvad er grænsen for at lægge data offentligt ud...er det ca 20 år gammelt...så er det ok..eller er det når modellem ikke sælges mere..haynes sælges jo stadig til alt muligt gammelt..
jeg har netop ikke kunne finde data på dtlc..som er fra 1993 ca..men dt 125 er der en del til..de er ca 1990..så det er lige deromkring lovligheden /u lovlighederne strammer til...ca 20 år gammelt er ok ,,,nyere er strafbart at formidle....er mit gæt


forresten en fed maskine..den har netop alle fordele..som mine 2 ældre som..er meget forskelige..den gamle luftkølede har jævnt fordelt moment..men mangler det høje omdrejnings spark...den er alletiders terræn sejtrækker..og i bykørsel er den meget variabel i de lavere rpm..
dtlc har sparket...men mangler det seje mellemområde...den er lidt som en cross maskine...lidt irreterende med det smalle træk område..men den trækker rigtig godt i det snævre rpm bånd..som den skal holdes stramt i..

de køre ca lige stærkt..men dtlc er hurtigere oppe i topfart..
din må have alle fordele...og skivebremse det er en stort fordel

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: ons 7. nov 2012 20:28
af 12V
Har fundet ud af at den har lidt forskellige navne, herhjemme og på reg. attesten står DT 125 LC, i mange lande hedder den DT125R.

Den du beskriver er dækket af den Haynes jeg har vil jeg mene.

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: ons 7. nov 2012 20:31
af strynboen
hedder den ikke ic ikke lc..mener at ic er med udstødnings ventilen

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: ons 7. nov 2012 21:25
af 12V
Så må din da være noget ældre end 93? Svjv har de haft YPVS siden midt 80'er.

Den må næsten være mellem 82 og så en gang i slut 80'er?

Denne bog dækker den almindelige og YVPS modellen:
http://www.haynes.com/products/productID/584" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg tog dog fejl med DT125R betegnelsen, det hedder den først fra 88.:
http://www.haynes.com/products/productID/578" onclick="window.open(this.href);return false;

Så fra 82 til 87 hedder de LC, LC II (den jeg har) og LC III. Mener de havde en pause fra 70'er modellen med den runde lygte, indtil den kom igen i 82?

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: ons 7. nov 2012 21:31
af 12V
Nå, nu fik jeg bestilt 82-87 bogen på ebay til 154 kr,- med fragt fra UK.

Vil gerne være sikker jeg måler de rigtige værdier, og ikke kasserer noget fordi det ikke måler som den få år nyere :P

Så ved du hvor du kan spørge for din model :wink:

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: tors 8. nov 2012 07:30
af claus olieklud
hejsa... tillykke med købet, det er som om yamaha dt er ved at blive populære igen... det kan jeg godt forstå for de er billige og kan køre over alt, selv glæder jeg mig til der ligger 1/2 meter sne og bilen er groundet - så skal dtèren ud og køre hver dag...
vi har før snakket om at måle små ohm værdier, og det kan være svært at få en retvisende måling med et billigt instrument - jeg vil igen nævne muligheden for at belaste spolen og regne baglæns - fx hvis man udsætter spolen for en jævnspænding på 2 volt vil den trække en strøm på 2 ampere såfremt spolens impedans er 1 ohm...
hilsen olieklud

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: tors 8. nov 2012 08:02
af strynboen
jeg kasserede min fødespole..da den målte 250 ohm..og i følge bogen skulle måle 175 ohm...efterfølgende målte jeg at det var selve tændspolen som var defekt..da en omvikling til 175 ohm ikke virkede..(.den blev også kun halvt så tyk spolen)...har ¨så efterfølgende mont en orginal som måler 450 ohm..den køre fint med den????
og har også kørt med en kina cross spole som måler 250 ohm....så der er total stor forskel...enten er data i bogen forkert...eller også er der mange spoler..måske forskelige fra årgang til årgang.
.det er de gamle typer af knallert modellen...den nye som din har" stjerne" rotor...med mange små spoler som stråler ud..og er forbundet i lange serier

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: tors 8. nov 2012 12:42
af 12V
claus olieklud skrev:hejsa... tillykke med købet, det er som om yamaha dt er ved at blive populære igen... det kan jeg godt forstå for de er billige og kan køre over alt, selv glæder jeg mig til der ligger 1/2 meter sne og bilen er groundet - så skal dtèren ud og køre hver dag...
vi har før snakket om at måle små ohm værdier, og det kan være svært at få en retvisende måling med et billigt instrument - jeg vil igen nævne muligheden for at belaste spolen og regne baglæns - fx hvis man udsætter spolen for en jævnspænding på 2 volt vil den trække en strøm på 2 ampere såfremt spolens impedans er 1 ohm...
hilsen olieklud
Og de har aldrig været billigere end nu, der er masser af 175'er til 3.000-10.000 kr,-

Jeg har faktisk fundet en video der gør det som du snakker om, check den ud: " onclick="window.open(this.href);return false;

Det kræver bare lidt mere grej end jeg har, ikke at det er særlig specielt det han bruger - jeg har det bare ikke.

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: tors 8. nov 2012 12:52
af 12V
strynboen skrev:jeg kasserede min fødespole..da den målte 250 ohm..og i følge bogen skulle måle 175 ohm...efterfølgende målte jeg at det var selve tændspolen som var defekt..da en omvikling til 175 ohm ikke virkede..(.den blev også kun halvt så tyk spolen)...har ¨så efterfølgende mont en orginal som måler 450 ohm..den køre fint med den????
og har også kørt med en kina cross spole som måler 250 ohm....så der er total stor forskel...enten er data i bogen forkert...eller også er der mange spoler..måske forskelige fra årgang til årgang.
.det er de gamle typer af knallert modellen...den nye som din har" stjerne" rotor...med mange små spoler som stråler ud..og er forbundet i lange serier
Min tænding har tre seperate spoler, ikke den stjerneformede som TZR'en kører med. Iflg. Haynes bogen er den stjerneformede først kommet til DT'en i 97.

Fødespolen på min skal måle 192-288 Ohm
Pickup 280-420 Ohm
Tændspole primær 0,7-1,1 Ohm
Tændspole sekundær 5700-8500 Ohm

Alle ved 20°C.

Den ekstra tændspole jeg fik med måler 0,9-1 Ohm på primær siden og 5800 på sekundær siden, med mit billige voltmeter :P

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: tors 8. nov 2012 15:31
af strynboen
så har du samme tænding som min lc..der sidder 3 spoler rundt..og ingen separat impulsspole..den er vist integeret i den ene fødespole.jeg har en ekstra ankerplade

.den gamle dt har 2 spoler...som knallerten..og en lille impulsspole til cdi..
desvære kan der ikke byttes dele da hul afstanden er helt forskelig..

du må gerne låne min reserve ankerplade..hvis du vil teste ved at ombytte dele...min dtlc er desvære 6 volt ladesystem..så dert kan ikke ombyttes..men hvis du ikke sætter ledningerne i til ladespolen...kan det nok afprøves

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: tors 8. nov 2012 15:39
af 12V
Super, mage tak. Regner med at pille ved DT'en senere på året, lige p.t. har jeg min makkers FS1, Kreidler TM, en bekendts VZ motor og min brors Omer Scrambler stående som skal gøres færdige. Og så har jeg lige haft en kiggert i knæet, så der går lige lidt inden jeg får kigget på den :)
Men dejligt hvis jeg kan låne de dele til teste, når jeg ikke finder fejlen et andet sted!

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: man 26. nov 2012 23:28
af 12V
Er kommet lidt videre med DT'en.

For det første, så er denne model med 12V - har tre seperate spoler på ankerpladen og udvendig pick-up.

Jeg startede med at måle alle spoler og kontrollerede med Haynes bogen, alle værdier er helt perfekte. Så kontrollerede og smurte jeg tændingslås, dødmandsknap og stik forbindelser - også alt i orden, stadig samme fejl.

Så bemærkede jeg at den kan køre et stykke tid efter jeg har pillet ved cdi'en, tog så CDI'en af stellet så den hang ved siden af tanken. Det er somom at det afhjælper problemet ved at klemme/bøje lidt på kablerne ved indgangen til cdi'en. Somom der er en løs forbindelse indeni boksen. CDI'en er støbt i gummi, så man kan ikke rigtigt komme til :(
Men fik da kørt en hel time gennem landskabet i lørdags, det var dælme sjovt :D

Så er det bare underligt at den tidligere ejer har sagt at han har testet med en anden CDI, som jeg også fik med. Det er fra en anden model, hverken stik eller farver passer. Så jeg tvivler godtnok lidt. Har kontrolleret farverne og sammenlignet med alle ledningsdiagrammer jeg har kunne finde, aner ikke hvad denne ekstra cdi er fra.

Jeg kan ikke komme på andre fejlmuligheder end cdi'en, synes jeg har været alt igennem. Og det er meget tydeligt at det er et tændingsproblem, når den sætter ud går den det meget hårdt - motoren dør fuldstædning i et sekunds tid og skyder så når den kommer til live igen. Den kørte helt perfekt i den time jeg kunne holde den i live i lørdags, god bundtræk, spidseffekt, lav stabil tomgang - alt som jeg mener det burde være.

CDI'en er bare ikke til at opdrive, min model er kun bygget i små 2-3 år. Men jeg har fundet et firma i Holland der kan fikse den for ca. 1400 kr,- De har den endda på listen over tidligere reperationer, så det tyder godt. Giver den lige et par timer mere i garagen for at være 100% sikker på min fejlsøgning.

Michael, da din tændspole var defekt - lavede den samme symptomer som min? Altså kører nogengange og så sporadiske udsættere, nogen gange kun lige et par enkelte, andre gange i længere perioder?

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: tirs 27. nov 2012 00:12
af 12V
Hov, nu har jeg en CDI på vej fra ungarn. Fandt en helt magen til, men res. nummer og de rigtige farver.

En ophugger havde en til salg, i beskrivelsen står at den er taget af en kørende maskine som er blevet ophugget og den er testet ok. Og hvis ikke det hjælper tilbyder de at man kan returnere den :)

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: fre 30. nov 2012 21:31
af 12V
Det var CDI'en! :D

Billede

Men for fanden hvor var det koldt at køre i dag :shock:

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: man 3. dec 2012 17:12
af strynboen
fedt du er kørende
...min gaml4e luftkølede har igen tændings besvær...den starter med fuld choker..men tændingen er så svæg at den ikke kan tage den mindste gas..med choker på..så drukner" tændingen"...den kan så heller ikke køre uden choker...når den er helt kold...så er det man har problemet..man kan starte,med choker..og så holde i flere minutter,,,og vente på den måske kan tage lidt gas..jeg har skiftet tændrør..renset kabu...sat en kina tændspole på..til erstatning...men nu er der igen noget :sad ...

.
min lc...har stået med åben bensin hane..og fyldt motoren med bensin....det løb ud ved tændings siden...den har ikke vaccum hane som den gamle type...der rørte man aldrig hanen,,,med mindre man skulle på reserve/prime kaburatoren..en fin detalje som ikke mange vaccum haner har

melder tilbage når der er positive ting....er ved at forsvinde i flytte rodet....og julen truer...lige om lidt :teeth2

Re: Ældre 2T enduro maskiner?

: man 10. dec 2012 15:03
af 12V
Nogen der ved hvilken karburator dette er?

Billede

Den skulle have en Mikuni VM26SS, men denne måler 28 mm. Det er en Mikuni, made in japan, men kan ikke finde noget modelnr. Der findes også en VM28SS, men den ligner ikke denne 100%. På billeder kan jeg kun finde 28'eren med bundskrue til hurtig dyse skift, men det har denne ikke.

Jeg mangler pinden som holder svømmeren, den der er brugt nu er alt for tynd, så svømmeren har meget slør til siderne. Så den er ikke så god til at lukke nålen når den står på sidestøttefoden. Men det er jo lidt svært at finde dele til den uden at kende modellen.

Den ligner faktisk denne, som er til en ældre DT175. Men hvor mange mm er den mon på?
http://goo.gl/sTHb1" onclick="window.open(this.href);return false;