Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
: tors 27. dec 2012 22:19
Det er nemt at omgå problematikken omkring en membran- indsugning, for hvis vi taler om en motor til klassisk race, er denne modifikation ikke tilladt - se punkt 2.7 i reglementet side 2 i denne tråd.
Hvis det ikke er muligt at modificere udvekslingen i transmissionen, må man forsøge at ramme et effekt- niveau der passer til.
Som KreidlerHansen så fint udregner, så er det hvor meget omdrejningstallet falder ved gearskift - hvis ekspansionskammeret virker imellem f.eks. 12 og 14000 o/min, så må springet mellem gearene ikke være større end du lander i dette område ved gearskift. Det er kombinationen der tæller - hvis du formår at matche momentkurven efter transmissionen, ekspansionspotten og karburatoren til det pågældende omdrejnings- register, så har du en meget letkørt racer
Der er andre komponenter der påvirker max effekt, boring/ slaglængde forhold og plejlstangens længde. En langslags motor kan ikke lide høje omdrejninger og en kort plejlstang giver forøget friktion. Til trods for dette anser jeg stadig transmissionen som afgørende faktor, når det drejer sig om max effekt. Hvilket betyder at en 4gears motor ikke har mange chancer mod en "tæt" 5gears eller en 6gears.
Det er forholdsvis nemt at modificere en totakts knallertmotor til drejeventil indsugning:
Afmonter svinghjul og ankerplade. De støtter til de 3- 4 små bolte der holder ankerpladen fast kan bruges som fastgøring/ centrering af drejeventil huset. Pakdåsen der tætner ind til krumtapslejet skal også væk da tætningen nu skal placeres i drejeventil dækslet - på denne måde smøres drejeventilen. Det er vigtigt at afstanden mellem karburator og krumtaphus er så lille som overhovedet muligt, og i nogle tilfælde er det derfor nødvendigt at sænke fæstet for ankerpladen.
Dette gøres bedst med et rodehoved i en fræser. Selve drejeventilhus og dæksel er en nem opgave på en drejebænk.
Selve skiven er lidt mere problematisk da den består af tre dele, hvor skiven selv er af fjederstål som skal bearbejdes med ikke varmedannende værktøjer. Køb denne billigt hos f.eks. Emot: http://www.emot.nl/webwinkel/index.php? ... t&catId=27" onclick="window.open(this.href);return false;
hvor også sekskanten der monteres på krumtappen handles. Faktisk kan du købe et komplet sæt men da dette skal bearbejdes en del afhængig af motor det skal monteres på, er det måske bedre at gøre disse selv?
Elsberg
Hvis det ikke er muligt at modificere udvekslingen i transmissionen, må man forsøge at ramme et effekt- niveau der passer til.
Som KreidlerHansen så fint udregner, så er det hvor meget omdrejningstallet falder ved gearskift - hvis ekspansionskammeret virker imellem f.eks. 12 og 14000 o/min, så må springet mellem gearene ikke være større end du lander i dette område ved gearskift. Det er kombinationen der tæller - hvis du formår at matche momentkurven efter transmissionen, ekspansionspotten og karburatoren til det pågældende omdrejnings- register, så har du en meget letkørt racer
Der er andre komponenter der påvirker max effekt, boring/ slaglængde forhold og plejlstangens længde. En langslags motor kan ikke lide høje omdrejninger og en kort plejlstang giver forøget friktion. Til trods for dette anser jeg stadig transmissionen som afgørende faktor, når det drejer sig om max effekt. Hvilket betyder at en 4gears motor ikke har mange chancer mod en "tæt" 5gears eller en 6gears.
Det er forholdsvis nemt at modificere en totakts knallertmotor til drejeventil indsugning:
Afmonter svinghjul og ankerplade. De støtter til de 3- 4 små bolte der holder ankerpladen fast kan bruges som fastgøring/ centrering af drejeventil huset. Pakdåsen der tætner ind til krumtapslejet skal også væk da tætningen nu skal placeres i drejeventil dækslet - på denne måde smøres drejeventilen. Det er vigtigt at afstanden mellem karburator og krumtaphus er så lille som overhovedet muligt, og i nogle tilfælde er det derfor nødvendigt at sænke fæstet for ankerpladen.
Dette gøres bedst med et rodehoved i en fræser. Selve drejeventilhus og dæksel er en nem opgave på en drejebænk.
Selve skiven er lidt mere problematisk da den består af tre dele, hvor skiven selv er af fjederstål som skal bearbejdes med ikke varmedannende værktøjer. Køb denne billigt hos f.eks. Emot: http://www.emot.nl/webwinkel/index.php? ... t&catId=27" onclick="window.open(this.href);return false;
hvor også sekskanten der monteres på krumtappen handles. Faktisk kan du købe et komplet sæt men da dette skal bearbejdes en del afhængig af motor det skal monteres på, er det måske bedre at gøre disse selv?
Elsberg